windows 7 och 32 bitars skrivare
Jag har blivit tvungen att köpa allting nytt efter åsknedslag i somras.
Laptop med windows 7, 64 bitars (själv vet jag inte vad det betyder) och en ny laserskrivare som var billig och är superkänslig för papperstrassel Är så trött på den! Just nu funkar den inte alls.
Min gamla skrivare är en 32 bitars canon färglaser. Perfekt, har aldrig bråkat utan bara levererat. Jag har sparat den, vill inte slänga.
Nu undrar jag, finns det någon möjlighet att få min gamla 32 bitars skrivare att fungera med 64 bitars Windows 7?
I så fall, kan du hjälpa mig att fixa det? Genom att förklara lugnt och enkelt så att jag förstår?
Jag sitter här och svettas och har saker som måste skrivas ut och skickas idag!
Agneta

Fick du nån driver med till skrivaren? Alltså nån CD/DVD skiva?
Jag har aldrig använt skrivare hemma, så jag vet inte vad som behövs, men man brukar behöva drivers till nya enheter.
Vad är egentligen problemet? Får du nåt felmeddelande?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hm bra fråga. Jag kommer inte längre ihåg vilka felmeddelanden jag fick till just skrivaren.
Jag trodde att alla 'gamla' kringgrejor (skrivare, scanner osv, skulle fungera med nya datorn men icke, fick jag veta. Bara att köpa nytt.
Den nya skrivaren (canon färglaser också men billig sort) har fungerat bra hittills förutom att den oerhört lätt får 'papperstrassel'. Jag har hittills kunnat pilla ut och få igång den igen men den här gången bara blinkar den trots att allt papper är borta (?), så för att svara på din fråga, ja, drivrutiner är installerade.
Nu undrar jag om det går att fixa på något sätt så att min nya laptop på 64 (windows 7) kan 'ta' gamla skrivaren som bara fungerar på 32 bit?
Den fungerar mycket bättre och jag föredrar att ha den om det går.
Vore oerhört tacksam för hjälp. Jag har långt till reparationsverkstad och skrivaren är TUNG!
Agneta

Jag kan inte se varför det skulle vara nåt problem med 64 eller 32 bitar i detta fallet. Och varför skulle inte dina gamla grejer funka med din nya maskin? Har du provat?
Om skrivaren fungerat innan, men har fått nåt papperstrassel så har det inte med din dator att göra, det är nåt i skrivaren som inte är som det ska. Det kan vara jättesvårt att få ut allt papperet om det sitter fast mitt inne nånstans.
Edit. Tydligen kan det ställa till problem även med skrivare, men det ska kunna lösa sig med en ny driver. Om den inte är megagammal, för då är det inte säkert att man gjort nya drivers till den.

Om du läser här så får du lite mer info om det här med 32 och 64 bitar.

Tack, det där var bra information!
nu har jag letat lite och hittat ett ställe där jag kan ladda ner drivrutin för min gamla skrivare som ska passa.
Men först måste jag släpa in den! Den står ute i uthuset nu.
Jag fick uppgifter från flera olika ställen att det var omöjligt att använda gamla skrivaren (bl.a. från min databutik :-/ ) och andra 32 bitars utrustning. Bara att köpa nytt.
Jag vet att papperstrasslet inte har med datorn att göra men det är lika hopplöst för det. Den vill inte arbeta bara och jag kan inte se något papper någonstans inuti
Ska ta itu med att bära in gamla skrivaren och se om jag kan få igång den nu.
Återkommer…
Agneta

Berättta! Jag blir så sur när folk bar säger "nä, det går inte". Man får försöka först! Men tänk på att butiker lever av att sälja saker.
Kolla med din scanner och det andra också. Tror helt klart att du kan hitta lösningar på det också.

Man brukar säga att datorer/operativsystem ska vara "bakåt- kompatibla" dvs att om Microsoft (eller vad man nu föredrar) släpper ett nytt operativsystem , så ska de program/spel/enheter man hade innan fungera med det nya. Antingen automatiskt, eller genom nya drivers. (Helst ska op.syst ge besked om detta).
Det är alltså skillnad på om du köper en ny dator (64 bits) och har en gammal skrivare (32 bits = ska fungera), än om du köper en ny skrivare (64 bits) till en gammal dator (32 bits = problem).
I en sån sak som skrivare (där man skickar saker från datorn till skrivaren) trodde jag inte att adresseringen hade nån betydning. Datorn kan ju ge f*n i hur printern fungerar, den ska bara printa. Kanske annorlunda med en scanner (eller snarare scannerprogrammet) där datorn ska ta hand om och hantera information som kommer in till den. Men även det borde var ok några år tills "alla" har bytt och uppgaderat allting.
Men det finns definitivt en "bäst före datum" på saker . Men man kan hitta lösningar på det mesta.

Jag vet att vi letade efter ny drivrutin till gamla skrivaren (som nog är 5 år gammal) men inte hittade något.
Nu har jag bokmärkt den drivrutin jag hittade, ska ta itu med det när jag harmer tid.
Har lyckats med att få ut ett fastnat papper med diverse smala små tänger, inte lätt, men för tillfället fungerar den nya skrivaren och jag kan göra allt jobb som legat och väntat.
Som jag och mina väner svurit över Microsoft som gör nya program som inte är kompatibla med gamla tillbehör! Så att allt måste köpa nytt. För det är vad databutiken säger.
Skitstövlarna.
Men jag köpte ingenting av dem utan hittade bra grejor till lägsta prispå nätet ;-)!
Tack för hjälpen Halvdansken! Jag kanske återkommer i ämnet!
Agneta
x64 eller 64 bitar innebär att du kan köra somliga x86 eller 32 bitars mjukvara men då är datorn ej snabbare då cpu + mjukvara går på 64 bit så mjukvaran ger 32 bitar blindgångare 0000011111100000 så optimerat blir det endast med 64 bits mjukvara! support på canon bör finnas då laser är nya saker
http://www.canon.se/Support/consumer_products/index.aspx
välj modell och operativ system eller OS som det kallas.

#9 tack!
Det låter komplicerat. Men bra ;-) Ska kolla!
Agneta