Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2085 ggr
Kefa
0

Två routrar

Jag "vart tvungen" att använda tvenne routrar. Den första ansluter till Internet, sköter telefonin ( 1port och 1 Sipura) samt TV:n och en fast lina. Den andra sköter det trådlösa. (vilket är avstängt på den första) För många år sedan håll jag på med något liknande, har för mig att jag då ställde om någon av routrarna och gick via lan porten på den andra. Är det något jag behöver göra? Det verkar fungera.

Jag har ADSL från Bredbandsbolaget med Telefoni och TV samt en telefoni från annan leverantör.

[Fibbe]
0

Det finns inbyggd switch i de flesta (läs alla) routrar. Det är den du använder. Alla laningångar går egentligen till en switch, den switchar mellan laningångerna och själva routern, som ansluter till internet.

Om du kopplar upp en router mot internet, sen kopplar en lan-port på den routern till en lan-port på en annan router kan alla lan-portar på den andra routern komminucera med den första routern som kan komminucera med internet.

Det går lika bra med en switch utan routerfunktion.

Kefa
0

Tack.

Jag börjar misstänka att det var en IP konflikt. Sedan jag bootade om för ett dygn sedan har det gått klockrent, så jag avvaktar ett tag.

ryttarn
0

Ett problem du kan råka ut för är om bägge burkarna har DHCP påslaget, då kan det hända att det blir IP konflikter i nätet och att DHCP servrarna "bråkar" med varandra och tar då kraft från nättrafiken. Så se till att du bara har en DHCP server aktiverad.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Woozy]
0

Dual-skin är ett säkrare alternativ om inte annat Glad