Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2232 ggr
Loveradio
0

Köpa ny laptop!

Yes, jag ska köpa en ny laptop då min nuvarande bara är en skoldator. Det är en Lenovo thinkpad r400.

I hjärtat är jag en Mac-användare är uppvuxen med Mac och Apple men kvalitet kostar och 10'000 har jag inte råd med. Så jag är inte jätteinsatt i PC-datorer så därför behöver jag lite hjälp med valet.

Jag kommer använda datorn för att surfa, till skolarbete (ordbehandling och dyl.), se film, redigera bilder, lagra musik och bilder och spela ett och annat spel. En mångsidig dator vore alltså bra. Datorn kommer mest stanna hemma. Men vill kunna ta den med mig vid behov, därför vill jag ha en laptop och ingen stationär.

Några krav/önskemål

- Skärmstorlek 13-16 tum

- RAM minne minst 4 GB

- Hårddiskutrymme helst 500 GB eller mer

- Webcam (inget måste dock, går ju att köpa till annars)

- Snabb och hyffsat tystlåten

- Bra skärmupplösning

- LED-skärm

Och ett pris på högst 7000 kr. Gärna runt 5000.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JohannaEkroth
0

Varför köper du inte nya ram-minnen till den och en extern passport hårddisk och om du inte har windows 7 64 bitars. Du har ju redan en jättebra dator. Gissar att det är Windows Vista i den, det och Ram-minnet, men framför allt, windows vista, gör att den går långsamt. Vista är "operativsystemet som gud glömde" och microsoft var snabba att skicka ut 7:an efter det misstaget.

Jag uppdaterade syrrans killes lenvo (en mkt sämre modell än du har med mer ramminne och windows 7 64-bitars så den kan läsa mer än 3 gig minne, nu går den lika snabbt som min nya i5:a. Förvånad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Loveradio
0

De jag har kikat på är:

Sony Vaio (denna) och (denna) Den senare hittade jag för 6900 på mediamarkt. Men det finns ju hur många olika sorters Sony Vaio som helst!

MSI GE620

Acer Aspire AS5733

HP Pavilion g6-1240eo

Loveradio
0

#1 Då jag valt att hoppa av min utbildning för att istället läsa på Komvux blir jag av med datorn. Därför behöver jag en ny. Och vill hellre ha en annan modell. Och jag vill ha en LED-skärm.

Ja det är Windows vista på den.

Fridaybrew
0

/Fridaybrew

Loveradio
0

#4 Tack! Den såg riktigt bra ut :) Bra med HDMI också och mycket utrymme.

Tar tacksamt emot fler tips

Monarchy
0

Köp inte Acer, dom är det mest ogillade datorföretaget och det är finns alltid en orsak. Deras aktie har rasat länge nu för att folk inte vill ha deras skräp.

Men om du ska ha budget köp ASUS,MSI,Toshiba tex, som har 2års garanti, Acer bara 1år.

Jag skulle rekommendera Asus u36sd.  Väldigt liten och smidig för sitt pris. mattplast och riktigt bra byggkännsla, stabil.

tror den finns för 6000-6500kr på dustinhome.se.  (men bli medlem där som students får du studentrabatt och gratis frakt.)

Fridaybrew
1

Lol vilket skitsnack =)

Oavsett så går man till närmaste butik och känner på grejerna eller tillverkarens övriga utbud så man kan få en känsla av hur datorn känns. För man kanske inte gillar tangentbordet på en dator även om specsen ser bra ut. Så in i butik och testskriv tangentborden.

Länka gärna #6 helst till prisjakt  så kan man själv välja vilken butik man vill köpa från därifrån.

/Fridaybrew

Loveradio
0

#6 Den såg också bra ut, tack :)

Här är en länk till den

Vad tror ni om nån av dom jag skrev i #2?

Monarchy
0

är är länken till dustin. Som har 6gb ram för samma pris. Dock kostar den 6500kr om du är student. http://www.dustinhome.se/asus-u36sd-ci5-24-6gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010610269?intcmp=searchProvider_dacsa

Annars om du köper den för 7000kr kan du lika gärna köpa den på inet (även 6gb ram) http://www.dustinhome.se/asus-u36sd-ci5-24-6gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010610269?intcmp=searchProvider_dacsa

Dom till och med snäppet bättre kundservice än dustinhome