Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4723 ggr
[Lillfjanten]
2

Ska jag ta ut batteriet från laptopen?

får hem en ny laptop idag, och jag kommer inte att använda den så mycket (knappt alls) utan nätförsörjning. ska jag ta ur batteriet så att den inte bara laddas hela tiden?

[PeterWem]
0

Ja.

[Lillfjanten]
0

Tack.

[Woozy]
0

Ja du sparar ju batteriet på det sättet.

[Lillfjanten]
0

det är sånt jag inte tänkt på tidigare helt enkelt.

Halvdansken
0

Varför? Klarar inte moderna maskiner att batteriena sitter i? De har väl inte "minnesproblem" (vad heter det?)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Woozy]
0

"moderna" batterier behöver motioneras de med för att behålla prestandan. Dock inte lika ofta som äldre batterier.

[Lillfjanten]
0

#6  då ska alltså batteriet laddas upp då och då fastän det inte behöver användas?

[Woozy]
0

Ett nytt batteri skall absolut ej laddas ur helt. Då tappar det i prestanda.

[Lillfjanten]
0

men då ska jag inte ta bort det alltså? nu blev det korsdrag mellan öronen här tror jag.. Obestämd

[Woozy]
0

Jo du kan ta bort det, men se till så det är laddat. Sen kan du ibland underhållsladda batteriet.

[Lillfjanten]
0

ok, då är jag med Glad

Halvdansken
0

Finns det nån fördel med att ta bort dem? Vi har laptopar på jobb, men vi pillar aldrig bort några batterier.

[PeterWem]
0

Ladda upp, plocka bort och ladda om det tolv gånger per år. Lithiumbatterier ska inte förvaras tömda, däremot långtidsförvaras med 50% kvar i det.

#12 Batteriet håller längre om de inte sitter i och underhållsladdas.

http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html

[Lillfjanten]
0

har googlat lite nu, och det verkar omständigt med att ladda vissa procent, ladda några ggr om året osv. jag kommer nog låta batteriet sitta kvar, och använda den utan nätsladd oftare. det är ju inte svårare än att dra ut kabeln och köra några timmar utan, det finns nya att köpa då batteriet är slut.. :)

[PeterWem]
0

Det är nog lättare att alltid ha batteriet av och stoppa i det när du ska använda datorn bärbart, om det blir fler gånger än en gång i månaden. Att hålla på att ladda upp batteriet, rycka sladden, tömma batteriet och ladda upp igen dagligen lär slita bra på batteriet.

[Lillfjanten]
0

Tömma batteriet ska jag inte göra. Men det är väl det som är meningen med bärbara datorer med, att man ska kunna ladda och använda den utan sladd. att batteriet slits kommer man väl inte undan med. Håller det ett par år så är det ju bra, sen är det väl bara att köpa nytt, eller så är det dags att byta upp sig till annan dator med ;) jag brukar köpa ny ca var tredje år..

Halvdansken
0

Grejen med en laptop är väl att de ska tåla det där av/på. Vi har vår i dockingstationer, men så ska man på möten och tar dem med en timme eller två (batteri) och så tillbaka i docking, osv.

[Lillfjanten]
0

#17 så tänker jag med..

Fridaybrew
0

En stationär laptop mår bäst av att ha batteriet ur, den drar då dessutom mindre energi. Detta för inget batteri är 100% effektiva snarare 80-90% så tar man ut batteriet så sänker du per automatik slöseriet med 10-20%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Det är inte svårt att ta i ur batteriet när man väl behöver det typ ngn ggn i månaden, vilket som redan sagts ändå dags att "motionera" batteriet.

/Fridaybrew

Halvdansken
0

Nån gång i månaden? Vi ränner på möten varje dag.

Fridaybrew
0

Låter det som en Stationär laptop? Nej!

Dvs detta gäller inte dig #20 !

Citat från 0#:
"får hem en ny laptop idag, och jag kommer inte att använda den så mycket (knappt alls) utan nätförsörjning. ska jag ta ur batteriet så att den inte bara laddas hela tiden?"

Det är detta tråden handlar om. Get it?

/Fridaybrew

[Lillfjanten]
0

Nu kommer jag ju att använfa datorn i olika rum, och vid de tillfällena så kan jag ju strunta i nätsladden, jag trodde när jag startade tråden att man bara kunde lägga undan batteriet, men så enkelt var det ju inte :)

Halvdansken
0

Har bara aldrig hört uttrycket "stationär laptop". get it?

[Lillfjanten]
0

Nåja, nu är problemet löst. jag gjorde ett stort misstag som köpte en 17,3 tummare, den blev alldeles för stor, så jag kommer att sälja den fortast möjligt och köpa en 15,4 tummare i stället. Flört