HJÄLP. (Cam på ASUS)
Jag skaffade min nya speldator från Asus för ungefär en månad sedan. Msn bad mig ta en visningsbild med camen, vilket fungerade, men sedan dess har camen varit stendöd. Jag har fått hjälp av en datorkunnig vän från Grekland ( svårt för honom att komma hit och kolla dårå :P) och han har installerat om massa grejer, tagit bort onödiga program osv… fof funkar den inte. Inte i sitt eget program och inte i msn, skype osv. Nada.
När jag klickar Fn + V och får upp ngt camprogram han visade mig så står det Cam Is Used By Another Program. Jag fattar inte varför…. eller vilket program som nu använder den, om det stämmer.
Camen är väldigt viktig för mig av många anledningar så skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig:<
Min datormodell:
http://www.inet.se/produkt/1969334/asus-g53sx-sz016v
Fråga om du/ni behöver veta något mer!
// Sanna
Ni har säkert försökt ladda ner drivrutiner till datan. Tycker att det låter konstit men om du fick datan för en månad sedan så har du ju granti, och den skall täcka fö sådan härna saker.
Min förra laptops cd station började krångla ( fick inte upp den med knappen) Och det lagades på garantin.
< you gotta hold on, no matter what they say.>
<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Jag vet inte ett dugg om dina problem, men har varit med om liknande saker när det gäller MS Office. Om jag varit inne i ett dokument och editerat, så ibland är det som om man inte "släpper" editfunktionen om man går ur, eller om det blir fel nånstan (programmet avslutas på fel sätt - typ strömavbrott). Då står det kvar att "user xxx has locked this document".
Så på nåt sätt tror programmet att nån annan håller på med det (eller din kamera).
Kan du gå in nånstans (hardware/software) och "releasa" kameran (eller programmet) på nåt sätt? Jag hade snokat runt i kontrollpanelen och sett vad som stod där.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#1. Om man dowloadat och fixat o trixat med maskinen så är det inget som går på garantin. Inte samma sak som en besvärlig CD släde.
Drivrutiner räknas nog inte till den kategorin. Eftersom när jag tog min laptopg som också är en asus så sa dom till mig när jag hade problem med grafik kortet att jag skall fara på den och den sidan och ladda ner det.
Och skulle itne förstå varför nividia har en sida man kan ladda ner drivrutiner om det nu inverkar på garantin. Men om det är system fel i själva datan så skall garantin stå för det.

Nu har TS skrivit ".. han har installerat om massa grejer, tagit bort onödiga program osv… fof funkar den inte.". Så jag tror knappast att nån garanti gäller här. Skulle snarare tänka mig att det tagits bort en sak för mycket.
Vad har Nivida med detta att göra? Varför skulle man ladda ner nya drivrutiner för ett grafikkort till en helt ny maskin?
Det finns två budskap i texten.
Jag skaffade min nya speldator från Asus för ungefär en månad sedan. Msn bad mig ta en visningsbild med camen, vilket fungerade, men sedan dess har camen varit stendöd.
Jag trodde du menade när jag skrivit om att ladda ner drivrutiner. Därför svarade jag sådär. Och jag har inte sagt att min dator är ny. sa bara att jag hade en asus.

Nu svarade jag på inlägg #0, är ni samma person?
Det enda vi laddat ner är de rätta programmen från ASUS egen sida.
Det enda vi tagit bort är vanliga program som typ cdbrännarprogram.
http://www.youtube.com/watch?v=6VEGoremIr4
kan detta vara lösningen på ditt problem?

Varför tar man bort CD-brännarprogram? Är inte det en bra sak att ha?
Jag har ingen aning om vad som är felet. Kanske nån annan kan hjälpa till, eller ta den till nån som kan rota runt lite. Låter som om en "edit-flagga" har låst sig. Borde inte var omöjligt att fixa.
Tydligen är det ett vanlig problem om man googlade det. Men som vanligt så får man ju allt som ofast endast resa på svaret på de eng sidorna :)
The most common "other program" that interferes with camera download process is your antivirus program. Right-click the AV icon on bottom right and select EXIT, then wait 30 seconds or so, and try running the camera application again. Let me know if that was it.
As far as the second question, you can change boot.ini by r-clicking "My Computer" and selecting "properties'. Then select the startup and recovery tab, and you will find a boot.ini editor. Also, here is an MS article that explains how to directly modify boot.ini with notepad/wordpad:
http://download.microsoft.com/download/a/f/7/af7777e5-7dcd-4800-8a0a-b18336565f5b/BCD.doc
sätter linken med från forumet jag tog det ifrån för säkerhetens skull att du får läsa igenom själv.
Ang att ta bort cdbrännarprogramm försökte vi bara hitta vilket program som använde camen. Ska själklart fixa ett igen senare.
Tack för länkarna, ska prova. Kan faktiskt vara så eftersom jag änu inte accepterat trialgrejen från virusprogrammet när msn bad mig ta bilden, sedan när jag gjort det så funkade den inte…hm… men ä det inte very risky att ta bort det D:
Du kan ju ersätta det med något annat. eller om det bara hjälper med att du stänger av det och sedan sätter igång cammen och att det skall fungera efter det fast du stoppar på virus pogrammet igen?
Funkade inte