Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5159 ggr
LaSadie
0

varför stänger min dator av sig?

jag har ett problem som börjar bli mer och mer irriterande.
Har en laptop Acer Aspire 8930G (länk om produktbeskrivning typ). Vi köpte den för cirka två år sedan och på senaste tiden har den fått för sig att omotiverat stänga av sig när jag tex. spelar på king.com (på specifika spel) och nu senast när jag installerade Age of Empires III expansion. Jävligt irriterande. Fick hjälp av sambons bror att uppdatera grafikkortet men det hjälper iallafall inte Skrikandes

Vad kan vara fel. Vill kunna spela utan problem.

Zepp
0

Mest toligt för att den blir för varm.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

keja01
0

Damm inne på kylflänsen i bärbara är vanlig orsak till överhettning. Fläkten går då för jämnan.

Temperaturen inne i datorn går att avläsa i något gratisprogram, olika för olika märken.

LaSadie
0

Ska testa med att stänga av datorn inatt och sedan spela på morgonen för att testa den hypotesen…

Mosaik02
1

att spela på en bärbar dator är nästan hopplöst då den ofta inte orkar kyla ner datorn tillräckligt och det gör att datorn stänger av sig

du kan prova det här programmet och se vilka siffror du får när du spelar är temperaturen hög så är det problemet du har

ska du spela utan att få problem så är mitt bästa tips att skaffa dig en stationär dator

LaSadie
0

Värmehypotesen funkade sådär. Kunde spela ett av de specifika spelen som stänger av datorn en gång, andra gången nästan precis efteråt stängde av datorn.

Zepp
0

Har oxå en dator hemma över helgen för att "laga" åt någons mamma, den stänger av sig med jämna mellanrum.

Verkar vara batteriet som är gammalt, tar man ur det så funkar det men bara sådär.. blir nog att köpa en ny dator för henne, även om jag ominstalerat hela operativsystemet och allt som kom med när den var ny.

Batteriet laddas till 15% som bäst vad jag sett och kanske när den blir varm så räcker inte energin till för att driva alla fläktar och sådant.. för den går hyfsat när den är kall.

Får lägga den åt sidan så den åtminstone startar när kollegan skall kika på den.. så de inte tror att det är jag som pajjat den.

LaSadie
0

Alltså, jag hade samma problem med min andra dator innan den pensionerades. Men då hördes det att fläkten gick på högvarv, det gör den inte här. Och jag ska spela Age of Mythology men inte Age of Empires III. Så jag tror/vet att det inte är fläkten som är problemet.

Zepp
0

Hur har du datorn när du kör den, luftintaget till kylluften brukar tas in underifrån och många lägger något under datorn så den kommer upp en bit, för att frisk kall luft skall komma till.

Man skall alldrig ha datorn i knät så man stänger igen luftintaget med benen.

Hur bra laddar batteriet?

LaSadie
0

Med hjälp av sambon så är tempen på min dator 52 grader.

Fridaybrew
0

Gjorde en lättare genomblåsning med lite tryckluft av min stationära samt sambons laptop som tråden handlar om. Laptoppens temperaturer förbättrades till 42 grader på processorerna medans spel spelades, grafikkortet kommer dock fortfarande upp i 100 grader men håller sig fortfarande det rekomenderade max temperaturen från tillverkaren nvidia på 105grader.

Kommer inte detta hjälpa så har vi en biosuppdaterings framför oss och efter det så blir en sugig ominstallation på schemat.

/Fridaybrew

keja01
0

Det kan vara en separat kylfläns för grafikkortet på den bärbara som är täppt av damm, separat från processorns. Det är så på min dell inspiron 6400 laptop. Grafikprocessorn i den har aldrig kommit över 70 grader.

Miiiz
0

#4 det finns nog nuförtiden laptoppar som är lagade så att man kan spela på dem. Sj har jag en för spel och arbete. :)

Min syster skaffade en liknande platta till sin data som man kan ha ifall man vill sitta i sängen och surfa eller liknande. på plattan finns en fläkt som far igång med att du kopplar den in i ett usb - port. Och hennes data blev  lite bättre av det.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>