Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2980 ggr
[Agilityvovven]
0

Dator som gnisslar, hjälp!

Hej!

Min dator började nyss gnissla/tjuta. Tänkte att det kanske hade blivit något knas med Spotify, men har stängt ner det & det gör ingen skillnad. Låter bara när jag har ljud på, om jag stänger av ljudet på dator hörs det inte. Är ett riktigt skärande ljud, brusar lite också.

Det är en bärbar, Toshiba. Haft den i snart 2½ år.

Vad kan ha hänt? Tacksam för hjälp!

Halvdansken
0

Fel på högtalarna låter det som. Har du externa högtalare, eller kör du bara med maskinens inbyggda? Mina tillkopplade väsnas ockå en del ibland. Men de är gamla och lite skruttiga nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Agilityvovven]
0

Jag har bara de inbyggda högtalarna. Antar att det bara är att lämna in den till någon kunnig som kan fixa problemet?

Edit: Kom också på att jag tidigare idag, innan gnisslet började, råkade fälla (eller smälla kanske jag ska kalla det..) ner skärmen lite väl hårt. Kan det ha med det att göra?

KlyX
0

Testa med hörlurar eller externa högtalare. Om det funkar bra då så är det de inbyggda som är trasiga och behöver bytas ut. Det lagas inte

[Agilityvovven]
0

När jag sätter i hörlurar så gnisslar det inte, brusar istället. Något jag märkte nu är att det är när man har på högsta volym som det gnisslar, annars brusar det bara (oavsett om jag har hörlurar eller ej).

[Agilityvovven]
0

När jag sätter i hörlurar så gnisslar det inte, brusar istället. Något jag märkte nu är att det är när man har på högsta volym som det gnisslar, annars brusar det bara (oavsett om jag har hörlurar eller ej).

KlyX
0

hmm, ja du…ljudkort eller kanke t.o.m moderkort det är fel på då. Svårt att säga.

Halvdansken
0

Eller högtalarna. Mina brusar också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KlyX
0

Ja fast om hennes hörlurar oxå brusar är det mer sannolikt att nåt annat är trasigt.

Det KAN iofs vara fel på både hörlurar och högtalare, men det tycker jag låter osannolikt. Men köp ett par nya högtalare och prova, kostar inte mycket. Finns USB högtalare för 50 spänn.