Problem med strömkabeln och batteriet
Har en Macbook Pro från 2007 som fungerar felfritt rent "maskinellt".
Men jag har enorma problem med att hålla den vid liv! Mitt batteri är i princip stendött och håller väl igång en sisådär 15 sekunder utan strömkabeln
Det i sig är inget stort problem då jag bara sitter med kabeln i. Men nu har kabeln börjat trilska också. Det är som att det inte blir någon kontakt mellan magsafe-biten och själva datorn. Sitter nu och håller i kontakten för jämnan, eller tejpar fast den i en vinkel, men ändå tappar jag konstant ström till datorn och den slocknar. Börjar bli väldigt frustrerande att behöva spara allt jag skriver i textdokument ifall datorn dör medans jag skriver, och att försöka att jobba (redigera bilder och fixa hemsida t.ex.) är inte ens att tala om! En bra dag kan jag klara mig med att datorn stängs ner 10 gånger, men idag har varit en riktigt dålig dag då den inte ens klarar av att starta upp innan strömtillförseln bryts och den dör igen.
Kan det hjälpa att byta batteri? Då får jag ju mer tid till att trixa med kabeln för att hitta kontakt igen.
Kan det hjälpa att byta kabel? Kan det vara så att kontaktbiten är "utsliten"? Har rengjort utan att märka någon skillnad.
Kan det vara kontaktbiten i själva datorn som är trasig? Finns det något sätt att fixa det på?
Har ingen kompis med Mac så kan inte prova på så vis, och det finns inte en chans att jag har råd att lägga ut pengar på en kabel som jag inte behöver.. Har en väldigt liten budget, så att byta dator helt är också uteslutet.
Har du ingen auktoriserad Macbutik i närheten av var du bor? Har du det så ta med dig datorn in till butiken så har de program de kan köra för att diagnostisera din dator och kolla så att det inte är något annat fel.
Du kan också tanka ner Coconut Battery för att kolla hälsan på ditt batteri.
Närheten och närheten… En timme med tåg och det blir ju dyrt det med.. Men kanske vore värt att kolla upp ändå. Men är ganska säker att det är strömtillförseln som är problemet.
Och batteriet är i urusel form