Om 10 år
Vad tror att du har din dator till om 10 år? Hur ser den ut och hur stor är den?
Kommer du använda tangentbord och mus eller kommer du prata med datorn?
Mvh // Johan
Den är så liten att jag kan ha den i fickan och jag kan lagra i princip obegränsat med information. Jag är ständigt kopplad till ett nät (internet) och all trafik är gratis. Möjligen en fast avgift. Skärmen är projicerad på min näthinna och finns där när jag vill.
Hur man matar in information vet jag inte. Röst är för långsamt men jag tror inte att tankestyrt för normalanvändaren finns om tio år.
Tom
Min dator är nog en liten terminal, i storlek som en mobiltelefon, som är städigt uppkopplad och når information som jag har på en central server någonstans. Förmodligen är säkerheten, backup och liknande, mycket lik det bästa företag har i dag. Jag kan koppla den till en skärm, projektor, tangentbord, skrivare, skanner eller vad som helst. Antagligen trådlöst. Det går att kommunicera med den på alla sätt som vi använder i dag, men de har flutit samman så man skiljer inte så mycket mellan telefon, mejl, chat, videotelefoni och annat. Man gör det som passar bäst för stunden. Den har säkert kamera, men det är inget speciellt eftersom den även används för videokommunikation.
Ungefär så och mycket mer.
Hemma finns säkert datorer lite överallt också eller en som går att nå överallt. Man kommer inte att behöva skilja på datorerna eftersom allt är sammankopplat.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag tror, att om 10 år så finns inte Operativ Systemen längre. Alltså Windows , Linux etc är ersatta av små Operativ Miljöer som snabbt och enkelt kan migreras från vilken dator som helst. Man kan alltså ta med sig sin dator hem precis i det skick som den var när man lämnade den på kontoret.
Datorer finns fortfarande kvar och är ungeför i samma storlek som förrut med har kapacitet att spara runt minne i storleksordningen 10 Terra Byte. Och antalet processorer i en normal dator är strax över 100 st. Man har alltid en dator hemma, till den så används ett fritt antal terminaler. Dessa styrs via mus, tangentbord, gester.
---
Blev det som ni trodde?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu gäller ju frågan "min" dator så jag svarar utifrån det. Jag tror ärligt talat inte att det har hänt nämnvärt mycket fram till 2035. Det är bara att se på vad som hänt sedan 2015. Jag köpte min första PC 1995 när MS Win 95 kom. Innan dess hade jag en Atari 1040 STFM. Och visst har det hänt mängder med burkarna på dessa 35 år, men inte så där revolutionerande mycket de sista åren.
Kommer det att finnas stationära datorer 2035? Ja, självklart lär det göra det. Moderkorten ser troligen inte nämnvärt annorlunda ut om 10 år. Snabbare CPUs som förhoppningsvis drar avsevärt mycket MINDRE energi hur nu det går ihop? Förhoppningsvis större lagringsutrymmen på både internminnen och digitala lagringsmedia. En intressant fråga är om dagens RAM-minnen och NVMe minnen kommer att finnas kvar eller om de ersatts med något annat high tech?
Förhoppningsvis blir skärmarna på laptops större för dom som vill ha en bra laptop med ex 21" skärm. Själv har jag kvar en gammal 17,1" HP laptop. Microsoft gör väl idag 18" laptops.
Även tablets får gärna få lite större skärmar typ 21" eller större. Batterierna ska självklart vara enkelt utbytbara.
Samt, livslängden på prylarna måste bli längre. Det funkar liksom inte som Android gör att bara låta OS få en livslängd på ett par år.
Smartphones är inte min bag så dom avstår jag att kommentera.
HOPPSAN, det var en gammal tråd… det missade jag! :-)
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
- Redigerat 2025-12-09 00:10 av Kalle Johansson
2006 hade jag garanterat inte räknat med att kan kunde programmera så mycket med hjälp av naturligt språk och AI.
Jag hade inte väntat mig att jag kunde lära mig så mycket nytt, anpassat till min lärstil, med hjälp av AI.
Jag hade inte väntat mig att mobilt internet kunde bli snabbare än de snabbaste fasta uppkopplingarna.
Jag hade inte väntat mig att mobilen skulle bli nästan allt: betalning, bilnyckel, id-handling, bank, kamera, musik-spelare, bok-spelare, etc.
Mvh // Johan
#2: Jag trycker på gilla på min egen 19 år gamla text. Jag tycker den är väldigt träffsäker. 🙂
#4 #6 #7 Vaket att uppmärksamma denna gamla tråd och kul att dåtida deltagare kan återkoppla. 👍
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-12-10 11:17 av Fornöga