Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 692 ggr
Tilda
0

Ser bara en del av iFokus på rutan

Vad skall jag göra för att se hela rutan? Av den högra delen av iFokus ser jag ca 2/3. Missar t.ex. spalten med Mina sajter och Lägg till sajter. Har provat med både Firefox och Explorer. På jobbets PC ser jag allt, problemet är hem PCn.

Tack för råd

Tilda

johan
0

Det låter som att din skärm har för låg upplösning, dvs. hur många bildpunkter som visas i höjd och bredd.

För att hela iFokus ska få plats så behöver du ha minst 1024x768 pixlars upplösning.

För att ändra detta så kan du högerklicka på en tom plats datorns skrivbord. I menyn som kommer upp väljer du Egenskaper (Properties på engelska). I dialogrutan som visas går du till den sista fliken Inställnings (Settings). Här har du ett reglage för att ändra skärmupplösning. Dra reglaget till höger så att det står 1024x768 under (eller ännu mer om du vill det). Om du inte kan dra mer åt höger så stöder inte din skärm eller grafikkort högre upplösning. I annat fall tryck sedan på Verkställ (Apply) för att testa upplösningen.

Om din skärm klarar av att visa den nya upplösningen kommer du få en ruta som ber dig bekräfta detta. Tryck Ja och därefter Ok. Om skärmen bara blir svart i 10 sekunder så klarar din skärm inte av den nya upplösning. Tryck då Nej när bilden kommer tillbaka.

Lycka till!

Mvh // Johan

Tilda
0

Tack för rådet, men tydligen klarar min skärm inte av det.

Tilda

johan
0

Det måste vara en rätt gammal dator och skärm du har…

Mvh // Johan

Saber
0

Det kan också finnas risk att felaktiga drivrutiner för skärmen/grafikkortet är installerat. Men hur gamal är datorn för om den är "yngre" än 5 år så ska den klara det, (nästan garanterat). Är den äldre än 10 klarar den nog inte det.

När köptes datorn, vilken modell är det på skrämen(om det går enkelt att hitta), finns det något du kan berätta om själva datorn, tex grafikkort kan vara intresant.

Tilda
0

Tack saber, du fick mig att läsa manualen. Nu ser jag spalten mest till höger. Det negativa är att texten är betydligt mindre och otydligare. Undrar nu om jag får den lite större och klarare?

Skärmen och datorn köpt för 1,5 år sen. Monitorn är en Scaleoview C15-2, Fujitsu Siemens. Jag förstår mig inte på datorn fast jag använder den dagligen på jobbet.

johan
0

Detta brukar fungera om du har en platt skärm… 

Du kan ändra storleken på texten för hela Windows genom att högerklicka på Skrivbordet och välja Egenskaper, gå till fliken Inställningar och trycka på knappen Avancerat. I rutan DPI-inställning kan du välja 120 dpi. Då blir allt större.

Om du har en platt skärm kan du med fördel också aktivera ClearType. Detta gör du och under Egenskaper för skrivbordet, fliken Utseende, klicka på knappen Effekter och aktivera "Använd följande metod för att utjämna kanter på skärmteckensnitt" och i rutan väljer ClearType. Detta gör att teckensnitten blir lite mjukare.

Mvh // Johan

Tilda
0

Tack till Johan och saber som löste mina problem. Allt funkar fint och jag behöver inte skaffa nya brillor.

AndersE
0

Härligt!

"Datorn i Fokus - Svaret på dina frågor!"

Glad

johan
0

Kul att det löste sig!

Om du har en platt skärm så är den ofta optimerad för en viss upplösning och andra upplösningar brukar se suddiga ut.

15" skärmar brukar ofta ha 1024x768 som optimal upplösning.

17"-20" brukar ha 1280x1024 som optimal upplösning.

Detta står säkert i din bruksanvisning för skärmen.

Mvh // Johan