Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3748 ggr
MonisN
2012-01-08 22:12
0

Komprimera disk

För att spara utrymme på en disk (i det här fallet en extern) skulle jag behöva komprimera den, men är osäker på vad som händer egentligen. Någon som kan förklara?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Monarchy
2012-01-08 22:17
1

Hur stor extern hårddisk har du? Hur ofta använder du dina filer.  Jag tycker det verkar onödigt omstänidgt att komprimera. 

Du "slår" samman flera filer till en. Vilket tar mycket tid. Vilket sparar den del utrymme, kan inte säga hur många procent dock, men inte speciellt mycket vad jag vet.  Sen när du ska komma åt någon fil som är komprimerad måste du extrahera och det tar tid och är omständigt.

Lättare och smidigare att helt enkelt köpa en större hårddisk.
Finns eller fann åtminstone riktigt billiga 2tb externa hårddiskar innan japankrisen för 6-700kr

MonisN
2012-01-08 22:33
0

Den är på 1TB och jag lagar bara bilder på den. Nu har jag köpt en ny dator och innan jag får hem den måste jag föra över bilder från två andra diskar som sitter i den gamla datorn för dessa diskar är så gamla så dom kommer troligen inte att fungera med den senaste standarden som finns i den nya datorn. Den externa får fungera som mellanlagring. Ursäkta om det låter krångligt!

MagArne
2012-01-08 22:44
0

Det är bara till att öppna plånboken och köpa en ny större hårddisk. För det låter ju som om du har över 1TB fotografier som du inte har backup på.

Monarchy
2012-01-08 22:44
0

Nog tror jag dom fungerar i nya datorn

MonisN
2012-01-08 22:47
0

Jag glömde svara att jag använder disken varje dag, så vad jag förstår så är det ingen idé att kompimera den, det låter bara krångligt.

En annan fråga om den här externa disken är att när jag försöker defragmentera den så går det inte, utan får meddelande "byggandet av fillista misslyckades". Varför går det inte?

MonisN
2012-01-08 22:49
0

#3 I den nya datorn finns 3TB.

#4 Enligt Inet så är det inte alls säkert att dom kommer att göra det eftersom dom är såpass gamla.

Monarchy
2012-01-08 22:53
0

Vad har dom för filsystem, och vad har dom för anslutningar?

MonisN
2012-01-08 23:05
0

#7 Hm, nu frågar du nåt jag kanske inte kan svara på, men eftersom dom är gamla så är det väl FAT32, men sitter nu i en dator med NTFS. Anslutning.. ingen aning, men dom sitter internt!

Monarchy
2012-01-08 23:16
0

Okej men då vet vi att filsystemet fungerar. Då gäller det bara kolla vad det är för anslutning för hårddiskarna.  Jag kommer inte hur länge det varit sata.

Annara kan du inte bara vänta tills nya datorn kommer. Ladda över dina bilder mellan datorerarna. Eller gå omvägen och tömma externa hårddisken till nya datorn. Sedan flytta allt från gamla datorn till externa och sedan till nya datorn. Eller ja köpa ny extern som sagt.

MonisN
2012-01-08 23:29
0

#9 Jag kommer inte ihåg hur dom förklarade det här med den nya och gamla standarden och vad det var som inte funkade ihop. Min tanke var först att behålla dom gamla som externa, men det gick visst inte att bygga in dem en sån där låda heller, så jag får föra över i etapper och använda den externa som mellanlagring. Den är bara på 1TB och snart full så därför undrade jag om komprimeringen. Men det hoppar jag över för det verkar jobbigt.

Vad säger du om att det inte går att defragmentera den exerna då? Det är en LaCie. Alla andra diskar går att defragmentera.

Monarchy
2012-01-08 23:39
0

Okej. Annars som sagt koppla samman datorerna över LAN eller liknande så kan du fara över direkt, utan mellanhand.

Ingen aning, aldrig ägt en extern.

MonisN
2012-01-08 23:42
0

Jag har inget LAN så det får bli mellanlagring! Ett jäkla jobb bara..

Monarchy
2012-01-08 23:50
0

Den det är ju bara att koppla intermetsladden mellan datorerna?

MonisN
2012-01-08 23:52
0

Har trådlöst internet så det funkar inte.

Fridaybrew
2012-01-09 00:35
0

gå till butiken be om en twisted par cat kabel så du kan direktkoppla dina datorer. Dock bör du ha portar på din router för kabel , allt annat är konstigt.

Kom ihåg att bara KOPIERA filerna och inte flytta

/Fridaybrew

MonisN
2012-01-09 08:56
0

Tack för tipset, men det finns ett problem till och det är att routern sitter inte i samma rum som datorn, inte ens på samma våning, så att koppla ihop funkar inte. Jag får göra på det långsammare sättet och koiera filerna.

MagArne
2012-01-09 11:05
0

#6 3TB intern hårddisk är bra men du har väl bilderna sparade på mer än bara en intern hårddisk? Det var därför jag tyckte att du skulle gå och köpa en ny stor extern hårddisk som du sedan kan ha som backuphårddisk

Man ska alltid se till att ha sina viktiga filer på minst två ställen. Speciellt du som pysslar mycket med foto.

MonisN
2012-01-09 13:12
0

#18 Dom interna är fördelade på två diskar, dumt att ha bara en ifall den kraschar. Jo, det är viktigt med backuper. Har väl slarvat lite, men nu blir det gjort i alla fall. Det är ungefär som att flytta, man får rensat en del som man inte behöver.  Man sparar alldeles för mycket onödigt.

Min tanke var att kunna använda de gamla diskarna (+ en del andra gamla) för backuper men om dom inte talar samma språk som den nya datorn är det bara att skrota.

Monarchy
2012-01-09 14:48
0

Sen får man ju alltid tänka på blixnedslag som kan ta ut allt så man inte har externa ihopplad för jämnan

KlyX
2012-01-09 21:39
0

Man kan flytta över trådlöst också, men du måste du dela ut det du vill kopiera först. Högerklicka mappen>egenskaper>dela ut

Sen kan du ansluta till din ena dator från den andra, för att göra detta öppnar du utforskaren (fönsterknapp+e) och skriver \\namnet på den andra datorn i adressfältet. OBS det ska vara datornamnet, ip adressen funkar också

MonisN
2012-01-09 23:05
0

#19 Jag brukar inte ha den på om jag inte ska använda den.

#20 Tack för tipset! Kände inte till att man kunde göra så. Ska prova när jag får hem den andra datorn.