Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2768 ggr
Jenna-Gun
0

Mobilt bredband som gäller.

Ska snart flytta till en gård på landet. Där går det bara med mobilt bredband på våra stationära datorer. Vad ska man välja då . Har inte en susning om hur mobilt bredband funkar. De som bor där nu har Telias mobila bredband. Det funkar jättebra. Men Telia brukar vara så dyra. Det finns draget fiberkabel nästan ända fram till knuten .Men det blir ändå ganska dyrt att ansluta till det.

Ge mej lite tips på vad som går i glesbygden.

Tackar på förhand.

Monarchy
0

Ja är det mobilt bredband som gäller är det inte så mycket att välja på. Dock kolla upp hur bra täckning olika leverantörer har på ditt område.

Det finns förstärkare att köpa om signalen är svag.

Du kan även använda router för att få trådlöst internet i hela huset till tex flera datorer.

Problemet med mobilt bredband är att det ganska kännsligt för mottagningen och ofta väldigt låga nerladdningsvärden. Alltså tex 10gb nerladdning i månaden. Vilket försvinner i ett naffs om du tittar på youtube och aftonbladets videos etc.

För delen är att du får ett mer flexibelt internet, Om du har bärbar dator tex kan du ta med internet på semestern.

Och du slipper ha fasttelefon och fasta avgifterna som följer med det, som kostar skjortan.

Jenna-Gun
0

Vi har ADSL nu med mycket lite kapacitet.

Det är segt som tusan.

Det bor ju tre ungdomar bl a i huset vi ska flytta till. De tycker bredbandet är bra.

Så det borde ju duga åt oss där.

Vi spelar ju inte så vi hämtar inte hem spel etc.

Kan vi använda två datorer. Menar nu har vi en router som datorerna är kopplade till.

Men vill nog ha fast telefon. Är inte så glad i mobiltelefoner.

Fridaybrew
0

Nyfiken vad skulle det kosta att ansluta till fiberkabeln?

/Fridaybrew

Jenna-Gun
0

Ja en 10 000-16 000:-

Fridaybrew
0

jag skulle isf installera det för det priset. Fiber is the shit =) Då kan man välja billigare ip telefoni och dessutom brukar abonomangen vara billigare och hur mycket snabbare som helst.

Kolla upp vad för abonomang du kan välja om du kopplar in dig, för det varierar. Dock om man betalar installationen själv som det verkar vara då bör man kunna välja fritt.

Dock där jag bor drog ett företag in fibern till reducerat pris och på så viss kan man inte välja fritt utan kan bara välja det företaget.

Kan man välja fritt då är det lätt värt. Du höjjer fastighetsvärdet, du får dra av rut troligen för själva jobbet och prestandan ökar enormt, dessutom sjunker de månatliga kostnaderna också. Då man kan ta internet billigare samt ip telefoni och eventuellt tv också.

/Fridaybrew

Lintill101
0

Hade oxå satsat på att koppla in fibern. Men jag är ju van vid snabb uppkoppling.

I övrigt håller jag med om att värdet ökar på fastigheten. Du kan ju kolla om du inte kan göra avdrag för det i deklarationen. Vet ju inte om du köper ett hus eller ska hyra. Men det som höjer värdet på fastigheter/ lägenheter kan man ju ofta göra avdrag för. Iofs kanske det bara är när man flyttar. Men kan ju vara värt att kolla upp

Monarchy
1

90% av alla ungdomar laddar ner. 90% av alla ungdomar använder spotify. 90% av ungdomar kollar på youtube. Det kommer kosta mycket om ni ska ha utan gräns för nerladdning på mobilt bredband och hastigheten är extremt mycket långsammare och ofta relativt instabilt internet, Internet kopplar lätt ur.    Något att tänka på

Zepp
1

Iomed att du redan har Telia har du gratis mobilt, som du kan skicka efter och testa!

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/abonnemang/mobilt-bredband-start/

Gratis o gratis, du betalar för de dagar du använder det!

Sen så är haken med mobilt att du bara har viss datamängd per vecka, sen går hastigheten ner till Edge!

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/abonnemang/nykund/

Mobilt bredband är rent ut sagt skit.. men ett komplement till det fasta när du är på resande fot.

Annars så kan du få via ADSL

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/bredband/via-telejacket/8mbit.product

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jenna-Gun
0

Går ADSL var som helst. Fick ett erbjudande från mitt elbolag oxå om telefoni och bredband. Men har inte kollat det. Har ju Jämtkraft som elbolag.

Zepp
0

Beror på hur långt från telestationen man bor!

Fyll i här och kolla om det går.

https://www.tewss.telia.se/privat/bredband/supersok/controller.page?_flowId=supersok_check_tse-flow&_flowExecutionKey=e1s1

Själv bor jag på landet och kan max få 6-8.

Sen om det går kan du kolla olika priser hos olika leverantörer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
0

Fiber är fortfarande värt 20 000 mer än adsl =)

/Fridaybrew

Jenna-Gun
0

#11 om man har pengarna ja

Jenna-Gun
0

En dum fråga.

Är era svar för stationära datorer.

När man läser mobilt bredband så får då jag en accosiation till mobiltelefoner.

Monarchy
0

Nej vi pratar om mobilt bredband till datorer

Jenna-Gun
0

Bra tack

Fridaybrew
0

Läste ett annat forum där det kom upp diskussion kring hur mkt fiber är värt, det var en bra tråd jag rekomenderar den helt enkelt:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1076699-fiberanslutning-vart-pengarna/

/Fridaybrew

MagArne
0

Har ni nya fina smartphones så kan ni säkert använda dessa som 3G modem och surfa på datorerna via dessa. Då hinner ni testa lite på plats innan ni slår till.

Inget kul att teckna långa dyra abonnemang som ändå inte fungerar tillfredställande.

Hawknestgrove
0

men har du möjlighet att få fast bredband via ditt elbolag ska du ta det före mobilt bredband. Om du inte vill/kan välja fiber. Låg kostnad emot vad det skulle kosta hos oss. Häe blir det en kostnad på 30.000 per hushåll och sambon som äger fastigheten vill inteSkrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fridaybrew
0

30 000 kr jag skulle installera det.

30 000 kostnad pratar man med banken bör det inte vara några större problem att höja värdet på huset och därmed kunna ta ut 30 000 på lån på huset.

Ränta 5% (bara för att räkna) = 1500 kr ränta per år

ränteavdrag 30% = 1500*0,7= 1050 kr räntekostnad/år

12 månader = 1050/12 = 87,50kr per månad i ökad kostnad.

Det betyder att sparar du in mer än 87,50 kr/mån så gör man en smart investering. Hur spar man då?

Man kan välja ip telefoni vilket sparar en bra del, har man kabel/parabol kan man välja tv via internet till billigare pen. Men framförallt du får stabilt internet som är väldigt mycket snabbare än alternativen och billigare med ett par hundralappar.

Dock ska man se till att man får välja fritt bland bredbandsleverantörerna efter installation. Så det inte är låst till ett bolag som subventionerar fiberläggningen. Om man blir låst så ska det inte vara länga iaf.

Sen att man ökar värdet på fastigheten är bra då när man ska sälja den eller om man vill ta ut fler lån.

Så det kanske ser dyrt ut men man kan få mer i plånboken genom att investera smart.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

ja jag skulle göra det. MEn  nu är inte huset mitt och jag kommer ändå inte att bo kvar när sambon faller ifrån, så då har inte jag lust att lägga de pengarna. OCh han är noll intresserad. MEn som i Jennas fall, jag hade nog tagit det som första alternativ du tjänar ju in de slantarna väldigt fort. Du får ju billigare tv, telefon och supersnabbt bredband, plus att man höjer fatighetens värde. HAde det bara rörst sig om den summan här, då hade  till och med jag lagt den pengen utan att tänka på  att huset inte är mitt. Sitter med ett supertrögt ADSL och nästan noll mobil täckning överhuvudtaget.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....