/Fridaybrew
Någon enkel förklaring på svenska vore trevligt ;)
/Fridaybrew
/Fridaybrew
Nu är det ingen engelska kurs jag söker.. Vill man inte svara på frågan så är det bara att låta bli, glöm denna tråd, jag frågar på något annat trevligare ställe.

/Fridaybrew

Tydligen (enligt links) kallas det egentligen "home-row keys" (inte roll) och det är standard utgångsläget man använder när man skriver maskin. ASDF och JKL. Alltså fingerpositionen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#7 tack för ett enkelt och bra svar! Har sett att det stått home roll på en del bärbara modeller som jag varit intresserad av, men har aldrig hört uttrycket.

Du kan nog också hitta uttrycket QWERTY tangentbord, vilket är precis samma sak. Det är de första tangenterna uppe till vänster på ett standard keyboard.
Ja det vet jag vad det betyder och är en bra benämning.
Jisses, silversked duger visst inte det är nappflaska som gäller =)
#9 fel. Det är två olika saker.
http://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY
Fingernedsättning precis som det står om i #1 och inget annat.
QWERTY beskriver en typ tangentplaceringsdesign medans det finns flera andra, dock är det QWERTY design som är mest utbredd här i sverige.
Här nedan är en bild tagen från ja just det ja #1
bilden är på engelska

/Fridaybrew
#11 Fingersättning har jag inga problem med, jag kan skriva utan att titta på tangenterna, det är ju svårare att skriva om man tittar ner på dem.. jag är ju så gammal så när jag gick ut gymnasiet så hade inte datorerna anlänt, så det var maskinskrivning som gällde, och det fick man minsann lära sig med skärm över tangentbordet, inte glutta.. det är bara nutidens termer över det ena och det andra som jag inte hänger med i då jag inte sysslar med datorer så mycket längre. (hade t.o.m. en 5:a i maskinskrivning!) det är bara trist att man inte kan få vanliga raka korta förklaringar utan att det ska läggas in en massa länkar osv. (även lustiga kommentarer
) jag har en synskada och det är jobbigt att läsa en massa text och ska jag sen hålla på och översätta så gör det inte saken bättre. att skriva på en mobiltelefon, det är värre, då är det pekfingervalsen och markören hoppar hit och dit och då ser det ut därefter.. jo lite mer ot, jag har faktiskt även jobbar på en it-support och då användes inte home roll uttrycket heller..

#11. Om man har home-row ASDF och JKL så har man troligen ett QWERTY keyboard.
Varför är du så ilsken?
för ditt svar #9 är vilseledande som det står att läsa iaf. Du kanske intemenar det men som det står är det helt felaktigt. Det som jag ogillar mer än typiska letmeggooglethatforyou-frågor är felaktiga svar.
Däremot har du rätt i din observation i #13.
Inte ilsken jag har givit guldsvar redan från #1 där även bilden är tagen ifrån. Sen att TS inte förstår engelska, och inte känner till att man kan få alla träffar översatta till sitt språk på en gång. tja vad kan man säga.
/Fridaybrew
guldsvar? tillåt mig småle.. du förlöjligar mig som kommer med frågor som är självklara för dig, men jag kommer inte att ställa fler frågor på detta forum, synd att en person förstör för andra.

Klart att du ska Lillfjanten, det är inte alla som är så självgoda som Fridaybrew (som jag faktiskt har goda erfarenheter av så nåt måste ha hänt).
# 15 - det är bara att blunda. Låt inte detta hindra dig från att ställa frågor.
Vi är alla på olika nivåer i kunnande och ska därför kunna ställa vilka frågor som helst.
Jag har själv blivit illa bemött men jag frågar vidare i alla fall - om det behövs.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#16 måste säga att jag också har sett att denne gett bra svar förut, men jag blev väl en hackkyckling helt enkelt :) men det är trist när man blir bemött så här, då jag gillar iFokus annars och gärna ställer frågor på sajterna. jag kan ju ställa enkla frågor i fortsättningen som ot, på de sajter jag hänger på annars, inte mer med det :) tack Halvdansken iaf!
nu lämnar jag denna tråd, ha det!