Stänga av router
Jag har en fråga från en kompis som alltid stänger av routern till datorn nattetid - ja även datorn.
Kan det vara en nackdel att stänga routern varje natt ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
nä
Inte vad jag märkt.
nja säger jag då….
du sparar lite ström på att routern är avslagen på natten och det är ju bra och sen ska man väl inte ha på elektriska saker om dom inte används 
negativa är att när man startar upp den så kan det krångla och det tar sin lilla tid innan den får tillgång till internet igen
sen vet jag inte hur många routrar som har avstängningsknapp nuförtiden?
när jag köpte min för ungefär 3 år så försökte jag hitta någon med avstängsknapp men hittade ingen bra så det fick bli utan
så därför är det mycket sällan den stängs av för då får man dra ut sladden
Jag frågar med anledning av att de ofta har problem med sin trådlösa skrivare. De tapapr kontakten. Man kan tex skriva ut från word men inte från internet.
Låt sakerna vara på ett par dagar och testa om det går stabilare. Skrivaren kommer ju tappa kontakten när routern stängs av men ska återansluta. Men mycket troligt att det inte gör så alla gånger. Men att det inte går att skriva ut från webläsare men från word låter mer som en inställningsgrej. Själv stänger jag aldrig av mitt modem och router. Möjligtvis om det åskar ordentligt.
# 6 De installerade om skrivaren men fortfarande samma problem.
Själv stänger jag aldrig av routern - inte ens om det är åska - stänger bara datorn - har aldrig tänkt på routern.
Nu måste jag ju fråga - bör man stänga även Router då det åskar ?

Vi gör det efter att ett nedslag tätt på huset brände sönder vår router.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Strömen kan gå både via elnätet, telefonledningar samt nätverkskablar.
Beroende på hur du har kopplat kan det bli många kablar att dra ur för att vara säker på att inte vara kopplad mot något som kan leda ett blixtnedslag.
Jag har iof aldrig råkat ut för något och kopplar sällan ur men har hört andra som årligen får elektronik förstörd.
Nu kommer jag att stänga routern vid åska eller om man åker bort.
Jag är så noga med att dra ur all elektronik vi ev. åska men routern har jag aldrig haft en tanke på.
Tack fö era svar.