microsoft word saknas!
Jag missade att instalera microsoft wodr när jag startade datorn för första gången, och jag har fattat att jag skulle ha instalerat det då… jag saknar det verkligen då jag använde det frekvent på min gammla dator.. hur ska jag göra för att få det till denhär datorn? Jag är urkass på datorer!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Har du köpt en ny dator brukar det nog finnas en skiva med office paket och licensen brukar finnas på fodralet. Annars finns det kanske förinstallerat i en dold partition på den hårddisk, du kan höra med dom du köpt datorn av så hjälper dom dig säkert att fixa till det.
Om du hade Microsoft Word i den gamla med licens och med installationsskiva kan du installera den på den nya om den inte används på den gamla. Då blir det ju samma program och du slipper lära om. Det är alltid en massa saker som ändras om man byter version.
Annars kostar det en peng, och du kan komma undan mycket billigare genom att i stället ladda hem exempelvis OpenOffice som liknar Word på många sätt och som både kan öppna filer från Word och spara dem i samma format.
Programmet brukar inte finnas på nya datorer, annat än som en provinstallation som slutar fungera efter ett tag om man inte skriver in ett giltigt serienummer som man får när man bestämmer sig för att köpa det.
Men som sagt, det är sannolikt en nyare version än den du hade, och även om mycket är likt finns det sådant som har ändrats, och det brukar vara enklare att fortsätta använda den gamla om man kan.
Köper man en ny dator så ingår INTE office som standard.
Men Office hem- och studentutgåvan ligger på 1000-1200:- ungefär och får installeras på upp till 3 datorer.
Länk till openoffice som det talades om är http://www.openoffice.org/
Jag fick för mig att det skulle finnas på datorn. Citerar manualen "Microsoft word aktiveras av användaren. Följ programanvisningarna efter programstart".
www.mytwiggs.com
Ja, det är precis vad jag nämnde. Det brukar finnas Word som ska "aktiveras".
Aktivera betyder att man skriver in ett serienummer som man köper av Microsoft. Priset har varierat, och jag är inte ajour med deras pris just nu. Det har pendlat mellan ungefär en tusenlapp och tre.
Innan man aktiverar kan installationen användas en tid, Microsoft satte den vanligen till sextio dagar, men också trettio har förekommit. Sedan går den inte att starta om man inte "aktiverar".
Det ska inte vara någon skillnad i pris på att köpa den i en butik eller köpa "aktiveringskod" direkt från Microsoft över nätet. Men eftersom prissättningen i butik är fri kan det mycket väl tänkas att du kan hitta den billigare någon annanstans.
Och som sagt, om du har en gammal installationsskiva och aktiveringskod (som ska sitta på en etikett på fodralet eller i inlägget om den ligger i påse), så kan du installera din gamla och slipper lära om sådant som har ändrats i senare versioner. Det är inte troligt att en senare version innehåller något väsentligt som du behöver om du var nöjd med den gamla.
Tack för hjälpen!
www.mytwiggs.com
Men kan man inte bara ladda ner word??
Jag har hittat en sida där man verkar kunna ladda ner Microsoft Office. Som, om jag inte har missuppfattat det hela, ska vara ungefär samma som word.
Det jag vill veta är om sidan jag hittat är 'riktig'. Om jag laddar ner Microsoft Office från den. Får jag då det programmet bestående på min dator, och det funkar som vanligt, som om man hade köpt det, och det går att skriva dokument som vanligt osv???

#7. Microsoft Office, eller Office paketet, är ett gemensamt namn på en massa Microsoftprodukter som Word, Excel, Visio, PowerPoint, Outlook m fl.
Länken du hittade är en fix för de som kör älder versioner av Office, men som behöver öppna nya filformat: "Om du använder Microsoft Office XP- eller 2003-versioner av Word, Excel eller PowerPoint…."
Man ska alltså redan ha en instllation. Det är bara ett kompatibilitetspaketet man kan ladda ner där.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Okej, tack så mkt! :) Jag har nu löst problemet!