Laptop+HDMI ut -> TV = Problem
Tjenixen!
Jag var med Farsan och köpte en ny dator till honom igår, vi är jättenöjda med den! Men idag (typ nyss..) så kom vi till tillfället att prova koppla in den till tv:n med hjälp av en HDMI kabel. Vi får bild på tv:n men ljudet från tv:n låter typ "Poff" 2-3 gånger i sekunden. Inget annat. Men när man byter ljudkälla till datorn så fungerar det finfint! "/
Så vad kan problemet vara med ljudet, och hur optimerar man bilden för tv:n (bästa upplösningen på tv:n)? :)
Tacksam för svar!!! :)
Har för mig att jag hade liknande problem på ena laptopen för ett bra tag sen iofs. Jag fick bild men det ljudet fick jag inte till tvn och om det kom ljud kom det från datorn iaf vilket var fel.
Tror jag löste det med att greja i kontrollpanelen för ljud och stängde av alla ljud alternativ utom just hdmi, Detta var lite halvpuligt första gången innan jag fick till det men det löste problemet iaf. När ljudet bara fick hdmi alternativet så skickades ljudet som det skulle.
Tyvärr var man tvungen att efteråt köra hela ramsan fast åt andra hållet. så då är det viktigt att man kollar hur saker och ting ser ut innan man stänger ner saker och ting så man kan återställa funktionerna som man vill.
Tyvärr kan jag inte ge mer detaljerat än så då laptopen är ute på äventyr.
/Fridaybrew
Okej, ska testa :)
Men menar du att man sätter så att ljudet spelat upp via hdmi kabeln (alltså väljer tv högtalaren iställer för datorns högtalare för ljud) eller att man ska separat välja alla ljudkällor till output-hdmi (om det går)? ;)
Oj jag önskar jag skulle vara tydligare men kan verkligen inte minnas bättre =/
Men det var ett ställe där man kommer till ljud och vart de ska spelas upp. Då kunde man aktiver samt avaktivera HDMI(det man nu väljer att kopplar till), högtalare (de som är på datorn), phono/hörlurar och då valde jag att stänga ner alla utom hdmi och såg till att aktivera hdmi om den var av.
Första ggn så försvan de som var avaktiverade så var knepigt att hitta dom igen för man var tvungen att välja "visa avaktiverade" för att komma åt de man just stängt av så man kunde återställa.
Vet att detta kan låta konstigt när man inte ser vart det är, men hamnar du rätt så förstår du förhoppningsvis vad jag försöker förmedla =)
Var inte rädd att testa dig fram, men kom ihåg (helst skriv ner eller spara "print screen") innan du börjar så man kan återställa inställningarna för ibland så kommer man åt något som man inte skulle. Oftast går det att fixa om man har koll på hur det var från början.
Lycka till!
/Fridaybrew
Okej, tack så mycket! :)