Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2273 ggr
Emelie-E
2012-01-31 20:49
0

Virus?

Jag har under ett tag fått förfrågan om jag vill uppdatera mitt virusprogram men har tryckt i "påminn mig senare". Nyss vet jag inte vad som hände men programet började skanna (vilket det aldrig gjort tidigare) och den säger sig ha hittat 15 olika virus och enda chansen att få bort dem är att uppgradera programet vilket kostar pengar! Har ett gratisprogram vet inte om det heter ad-aware? Men i vilket fall, det kommer upp skyltar hela tiden om att uppgradera, om att olika saker är infekterade osv. Men jag kan inte ta bort programet! Kan nu inte göra någonting med datorn, kan inte ens gå ut på firefox eller kolla på film i VLC Försökte installera ett nytt antivirus men det stoppas. Trots att jag nu inte använder datorn så kommer det upp skyltar hela tiden. Vissa gånger är krysset länkat till en betalasida för att uppgradera programet. Vad kan jag göra? Är det virus eller är det programet en bluff? In i datorn kommer jag in utan problem. Men att använda något program går inte.

Emelie-E
2012-01-31 20:53
0

Okej. Kan inte göra något alls med datorn :(

JohannaEkroth
2012-01-31 21:25
0

Du tror dig ha ett antivirusprogram, men det där låter som ett spyware-program.

Installera AVG antivirus vilket är gratis. http://download.cnet.com/AVG-Anti-Virus-Free-Edition-2012/3000-2239_4-10320142.html?part=dl-avg_free_ww&subj=dl&tag=button

Klicka bort AVG tollbar vilket den frågar om i installationen, uppdatera och genomsök datorn.

Här är ett bra antispyware program som du även det kan ha och köra en gång i veckan:

http://www.superantispyware.com/downloadfile.html?productid=SUPERANTISPYWAREFREE

samma där, installera, uppdatera och sök igenom.

Bägge är gratis att ha och använda.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Emelie-E
2012-01-31 21:28
0

Fast problemet är att jag inte kan installera något nytt. Kan inte ens ta bort det gamla :/

Monarchy
2012-01-31 23:30
0

Varför kan du inte göra det?  vad händer?

Sen måste man göra regelbunda antivirussökningar på datorn, annars vet man inte om man är säker eller ej.

Monarchy
2012-01-31 23:37
0

Koppla ur internet till att börja med så inte privata uppgifter kan bli stulna.

Har du viktiga bilder,filer på datorn som du måste ha kvar?
Som du inte har backup på?

Har du inte det är det enkelt,  formatera och installera om windows.
Det är sista utvägen men det ska man ändå göra då och då för att hålla datorn fräsh och då blir datorn säker igen, iaf så länge du har antivirus som är bra och scannar datorn och ser upp med vilka sidor, och vad du laddar ner.

[PeterWem]
2012-02-01 00:36
0

När du startar datorn, håll in F8 eller tryck på F8 frekvent. Då ska du komma in i en meny som tillåter dig köra igång "Felsäkert läge". Där bläddrar man med piltangenterna till just felsäkert läge och startar. När du väl kommit in i felsäkert läge ser du till att du installerar Malwarebytes antimalware. Installera och gör en snabbscanning med den. Du installerar den genom att du tidigare hämtat den från en annan dator och för över den via usb.

Emelie-E
2012-02-01 09:00
0

#4 det kommer upp en skylt om att det inte går. Står något med windows i den. Står likadant på allt jag försöker avinstallera. Testade starta datorn idag igen men det kommer nu upp en ny sida där man ska skriva in uppgifter för att betala något. Men jag får hjälp med datorn idag. Ska lämna den nu så får hoppas det blir bättre.

beem
2012-02-01 13:34
0

Microsoft har i dagarna varnat för fejkade program Du kan läsa mer här om det är det du får upp.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Emelie-E
2012-02-01 14:01
0

#8 det var väldigt likt det jag fick upp. Men det stod något annat vad programet hette och det fanns inte lika många menyer att välja mellan. Men annars såg det precis ut så!

KlyX
2012-02-02 11:34
0

Syrran hade nåt liknande, ett virus som utgav sig för att vara ett antivirus. Ominstallerade datorn.

Ett tips för framtiden är att inte surfa på ett administratörskonto.

konichiwa
2012-02-05 19:23
0

Det där är ett virus, jag hade det i somras :-(   Bra att du får hjälp, det är inte så svårt att fixa när man väl vet att det är virus.