Installera om igen? Hur?
Hur ska jag börja…
Jag fick en dator av en vän som inte behövde den längre eftersom hon köpt en ny. När jag fick den var den helt ominstallerad till Windows 7 men var inte en äkta vara. Och har försökt komma på hur man ska hitta produkt nyckeln för att få den att fungera ordentligt.
Nu efter många å och men hittade jag den lilla klister lappen med produkt nyckeln, skrev inte den men det fungerade inte. Så läste lite mer noga och där stod det : "Windows Vista Home Premium OEMAct Acer Incorporated" .
Så datorn är egentligen en Vista. Men hur får jag då tillbaka de OP ? Jag har inga installations skivor etc. Och det sa min vän som jag fick den av att hon inte heller hade.
What to do??

Om det ligger en oäkta W7 på maskinen så kan du inte "göra om den" till en Vista utan att göra en helt ny Vista installation.
Hur det fungerar med produktnycklar osv vet jag inte, men om det är nån form av piratkopierad W7 så kan du inte hitta nån nyckel till den. Så antingen får du leva med din W7-version eller köpa ett nytt system och installera om.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ett nytt system kostar hur mycket som helst.
Finns det någr andra alternativ?

Inte vad jag vet. Det skulle vara om du känner nån som har riktiga installations DVDer, men jag vet inte om man kan installera med samma diskar på mer än en maskin.
Det är mycket möjligt att nån annan här inne har nåt trick. 
I hope so.
Haha! Tack iaf!
mitt råd köp nytt operativsystem….
när det gäller operativsystem så finns det inga genvägar helt enkelt
kostar lite runt 1000 lappen för Win7.
har man inte råd eller lust att pirata tja då återstår linuxalternativ som finns i en uppsjö olika modeller. Ubuntu tror jag är en helt ok startpunkt om man är helt ny till linux. Någon annan mer familjär med linux får rätt a mig om jag har fel.
Så det finns gratis lagliga operativsystem att tillgå. Men vill man ha windows bör man betala för windows.
/Fridaybrew
Vet du om det finns en sk recovery partition på datorns hårddisk?
En partition är en del av hårddisken som är separerad från resten av disken. Ibland lägger leverantörer en image eller annan återställningsdata på en sån.
Du kan prova att i uppstarten trycka f10 (kan vara nåt annat på acer) för att få fram återställningsalternativ.

#7. Det är ju kanske en möjlighet, men tror du man kan göra en recovery tillbaka till Vista?
Det som ligger där brukar vara "från fabrik" så att säga. Så ja, det borde ligga en vista image där.
Dock kan partitionerna rensas under ominstallation, om man väljer det.
#6: Linux vill jag inte ha. Fixade det på min andra datro och det är sämst enligt mig.
#7: Det måste jag kolla upp.
sämst men lagligt
/Fridaybrew
Det fanns ingen sådan partion…… Endast windows7.
Man kan beställa recovery skivor, kostar inte mer än 200 kr. Jag har dock aldrig gjort det själv.
Har för mig att man kontaktar leverantören så hänvisar dom en till ett IT-serviceföretag typ infocare.