ubuntu - netbook - vad händer o vad gör jag? :)
Hej!
Jag är lite trött på min dator, en liten netbook (asus eeePC 104D) med windows 7 starter. Jag vill bara surfa, spara bilder se nåmn film från youtube eller från en fil.. typ. Har en annan dator jag gör viktiga saker på :P
Men den är seg.. seg satt starta, ska alltid uppdatera sig (trots att jag stängt av det) seg i allmänhet. Sopm om den har jättemycvket på G alltid när jag bara är inne här tex ;) Varför är det så egentligen? Kommer ihåg min första dator med win xpm 512ram och typ 60 gb minne.. den klarade photoshop (nåja, små bilder iaf) och annat normalt och var aldrig seg som denna.. denna borde ju faktiskt vara bättre, nyare och jag kräver inte hälften så mycket av den… menmen..
Jag tänkte testa ubuntu. Laddade ner wubi för att testköra så allt fiunkar, drivrutiner finns (eller använder den windws?) osv. Det funkade inte och efter flera försök med googlande på 'acess denied'' gav jag upp.
Så när jag startade den nu blev det konstigt, den försökte starta både win och ubuntu samtidigt verkade det som.. men så startade ubuntu. Kul! :P
Der hängde sig och vid omstart startades win 7.
Så till frågorna;
- Finns det nåt OS som är bra och ''lätt'' för det jag ska göra? (lättare/snabbare än ubuntu i så fall, annars behåller jag nog det.)
- Hur kommer jag in i ubuntu igen?
- Och när jag testat klart ubuntu, räddat de filer jag vill ha osv, hur blir jag av med windows 7 starter totalt?
Tack för svar :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har bestämt mig för att behålla ubuntu.
Problem är att ubuntu hittar bara partitionen de är installerad på (D) och inte C.. Vill ju gärna kunna använda hela datorn :P
Om jag blir av med win 7 (fortfarande; hur?) hur blir det med starten då? Vill gärna slippa behöva välja när den startar, så att den väljer själv. Gör den det automatiskt om win försvinner?
Är det möjligt och lämpligt att formatera om hela datorn och sen installera ubuntu från USB? (ingen CD läsare)
Hur gör man då? Både formateringen och installationen.
Kommer ubuntu hitta bägge partitionerna om den installeras på en tom dator?
Står här hur du går tillväga för att installera via USB.
När du installerar med USB blåser du hela datorn, inklusive Windows 7. Se bara till att du kopierat över allt viktigt som bilder och dokument till en extern hårddisk.
Fast jag har ingen plats på en extern hårddisk.. men allt jag vill spara fanns på en egen partition, med youtube och googles hjälp tror jag att jag lyckats blåsa C, spara D (med mina filer), skapat en swap partition (vad det nu är.den sa att jag borde ha det) och installerat ubuntu..
Ska kolla nu, datorn har precis startat om..
YES! Allt är kvar, den startade ubuntu utan att fråga… jag tror att jag kan ha lyckats.. *känner mig teknisk*
Får nog testa lite till, starta ett par gånger, installera plugins osv innan jag känner mig säker..
Yep, allt verkar funka! :D
Tack för svaret i alla fall ^ _^
sen går det ju inte att trolla med kattsand. netbooks prestanda är såpass dålig att aftonbladet blir för krävande. Så äre bara.
Vad är det som gör den så dålig? Märker ju att den är kass men vad gör det?
Den är iaf mycket bättre nu. Nu är den så pass snabb och funktionsduglig som jag väntade mig när jag kpte den. Ett redskap att surfa och se en och annan film på, helt enkelt. Kan till och med rita i Gimp :P
Roade mig med att jämföra tider lite..
Tiden från att jag tryckt på startknappen tills firefox var igång:
win 7 starter: 6-7 min (tog tid med vanlig klocka utan sekunder)
ubuntu: 1-2 min
samma sak från viloläge med locket nere; 16s vs 45s (inkl att jag lyfter locket och skriver lösen)
Sen upplever jag att surfandet går mycket smidigare men det är ju svårt att mäta. Hade inga större problem med win 7 när det väl var igång, utom vissa detaljer.
Däremot är ubuntu ibland lite segt när jag vill byta program.. och så har jag fortfarande lite svårt att hitta allt :P
Men aldrig mer windows på en sån här dator för mig iaf. Möjligtvis på en större dator senare då jag gillar att testa ritprogram och de flesta olika finns till windows.
Windows 7 har ju lite systemkrav, uppfylls inte dom eller man ligger på gränsen så går det segt.
Vad jag menar är; vad är det i netbooken som är så dåligt? Som gör den så seg? Jag kan inget om datorer, fick lära mig att ram var bra en gång *lol* Pappa funderar på att köpa en bärbar, så vad ska vi titta på för att veta att den är hyfsat ok? Han behöver ju ingen superdator, men kul att kunna jämföra lite mellan utbudet och veta vad saker betyder..
Om min supergamla (köpte den begagnad 2004..) stationära med 512 i ram var snabbare och stabilare, körde photoshop (af bilder upp till 800pixel breda ;) ) utan problem etc, medans den här ändå nya maskinen knappt klarar att surfa (vilket den faktiskt är gjord för..), så vad är det med hårdvaran som blivit sämre med utvecklingen?
Tycker iofs att det är väldigt dåligt att sälja en dator med programvara den inte klarar av. Fast det var samma med en kompis nya stationära dator som hade vista i sig när det var nytt.. segaste mackapär jag sett. Ändå skulle den vara hyfsat bra…
Men med ubuntu funkar ju min lilla netbook aldeldes utmärkt :)
alla netbook är gjorde med för "dåliga" komponenter" helt enkelt.
Ja.. men vilka komponenter är det?
Finns det inte nån speciell som suger? Hela netbooken är ju inte kass, skärmen är relativt ok, touchpaden funkar ju, ram-minnet är det väl inget fel på, eller lagringsutrymmet.. :P
Processorn tex, vad ska det stå för nåt på den om man letar en ny hemma-dator?
(och där har jag skrivit alla datorrelaterade ord jag kan i en enda post..)
det är väl främst processorn. Sen är ju allt dimentionerat för att klara endast vad den svaga processorn klarar så moderkort, ram är ju också svaga men som sagt processorn.
Mycket funkar säkert, frågan vad man jämnför med.
ok :) Får väl googla om processorer då..