Hur mycket är 2GB + fri surf?
Jag förstår inte riktigt de här mobila bredbanden.
Ex: Surfa 2 GB/månad i hastigheter upp till 5Mbit/s (efter förbrukad mängd data sänks hastigheten till 64 Kbit/s men du kan fortfarande surfa fritt).
Förbrukad mängd data? Vad är förbrukad data? Är det allt jag ser på skärmen - dvs. räknas den info som internet automatiskt skickar till min skärm för att jag ska se den som data av dessa 2GB? Och hur mycket är 2 GB i sammanhanget då? Hur många sidor kan jag titta på innan det tar slut? Streama film?
Eller är det bara saker jag laddar ner - musik, film, program? Mail som skickas och tas emot? Bilder jag sparar som skrivbordsbakgrund? :P
Jag funderar ev. på att nån gång ha ett mobilt nät till min bärbara. Jag tror faktiskt att det blir ett kontantkorts variant då, eftersom det är så pass sällan som jag använder den utanför hemmet (där vi har trådlöst utan begränsningar). Men jag vill ju veta vad det innebär. Kanske det är smartare att välja det ovan för 79kr/månad om det visar sig att jag börjar surfa mer på netbooken när jag väl har tagit med den ut, men då ska det ju vara så att de där 2 GB räcker att surfa obehindrat (utan att ladda ner något speciellt) i en månad. Även om jag bestämmer mig för att sitta och slösurfa dagarna i ända.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det är ALL trafik du nyttjar.
Det vill säga alla hemsidor jag besöker osv?
Hur mycket kan man surfa på 2GB i så fall? Hur länge räcker det om man sitter några timmar om dagen i en månad?
Kan man streama en film utan att det tar slut? :/
Tror det blir comvics kontantkort. Som det är nu så är det faktiskt väldigt ovanligt att jag ens använder datorn utanför hemmet som sagt, och jag har begränsad ekonomi så det är ju skönt att inte ha en bunden avgift alls. 1GB borde man väl inte komma upp i så lätt på en dag, om man inte laddar ner något? :)
De säger förresten 24 timmar på comvic, men läste nånstans att dagsurfen går ut vid midnatt.. vet inte om det var samma operatör eller var jag läste. men hur är det med det, någon som vet?
Jag kan inte svara på hur mkt du kan surfa eftersom det beror på vilka sidor du surfar på. När du passerat din gräns så stryps hastigheten (oavsett om du streamar eller surfar mm).
Nej, men generellt? Säg att jag håller mig till facebook, iFokus och ett par fyra youtube filmer om dagen?
Jag har inte en susning om hur lätt eller svårt det är att komma upp i 2GB på en månad, vill bara ha lite ''mellan tumme och pekfinger'' att gå efter :)
Kan tyvärr inte hjälpa dig mera än det jag skrivit.
Du får googla efter nåt program som räknar ut hur mkt du surfar tex en månad och sen se.

Kan någon människa förklara det där som Zabbio frågar om, så kanske de mobila bredbandens abonnemang inte säljer så bra i fortsättningen. Varför skulle man annars uppge något så fullständigt obegripligt? Hur ska man som konsument kunna bedöma att man verkligen gjort av med 2 GB när hastigheten plötsligt sänks?
Jag vill mycket hellre veta hur många timmar per månad jag kan vara uppkopplad och utföra normala sökningar och arbeten för exempelvis 2 GB. Föresten - vad innebär i hastigheter upp till 5Mbit/s? Man verkar inte få någon som helst garanti om en specifik hastighet, bara en maximalt tänkbar hastighet och det kanske blir rena undantaget.
Många internetleverantörer försöker numera sälja mobila bredband för hemanvändning, vilket är rent lurendrejeri enligt mig.
Ska du inte använda ditt bredband mobilt dvs åka tåg, ta med till jobbet/skolan…röra mycket på dig helt enkelt så köp inte mobilt bredband.
Ett ADSL abonnemang är billigare, obegränsad datamängd och snabbare. Du betalar en fast månadsavgift istället, som för övrigt motsvarar ungefär den minsta datamängden på ett mobilt bredband/månad. Dessutom är det pålitligt och fungerar i stort sett lika bra hela tiden.
Med mobilt bredband betalar man numera för datamängd, detta är ALL DATA som skickas/tas emot när du sitter uppkopplad. Det är alla sidor du besöker, bilder du sparar som bakgrund…allt på internet kostar data. Exakt hur mycket data det går åt att surfa på en sida är svårt att säga, det beror på. Streama film, sidor med mycket flash objekt tar mer datamängd. Ladda ner är en omöjlighet. En HD film på 7Gb blir 7/2=3,5 månadsavgifter
I den mobila bredbandsapplikationen brukar finnas ett slags räkneverk som visar hur mycket data som skickats/tagits emot. Vill ni veta exakt, gör en mätning med ert mobila bredband själva.
Och att hastigheten sänks till 64kbit/sek när du använt all data ja det är i stort sett samma sak som att inte ha något internet alls. Du får vänta galet långa tider på att sidor ska visas.
#6 vad innebär i hastigheter upp till 5Mbit/s?
Det är maxhastigheten, vilken man aldrig får uppleva.
Hastigheten beror på täckningen, sitt utomhus för bästa effekt. All radiovågstrafik begränsas av väggar och andra objekt. Snö och kyla är nästan värst.
Sen ska det sägas att det skickas data även när du inte gör någonting alls, om du är uppkopplad dvs. Kolla räkneverket själva om ni inte tror mig.
Det är inga mängder, men många bäckar små.

#7 och 8. Ja du KlyX bekräftar varje lömsk misstanke som föds hos mig, när jag läser sådana där beskrivningar om abonnemang för mobila bredband.
Det var riktigt tankeväckande att göra ett test på trolig täckning med mobilt bredband beroende på om jag befinner mig i bottenvåningen eller fem trappor upp i mitt bostadsområde.
En som inte kör mobilt
Har precis köpt mobilt - fast det blev ett comviq surf så jag betalar iaf bara om jag behöver det. Tänkte just för att nån gång ibland kanske man vill kunna använda internet ågon annanstans än hemma.. :3
Hemma kommer jag aldrig skaffa mobilt..
I vilket fall, nu har jag ju ubuntu så var beredd på en del krångel (läste att just bredbands usb krånglar mycket och kompisen fick inte ordning på sitt) men anslutningen funkade relativt smärtfritt. Lite krångel att skaffa konto och ladda första gången när comviq connect inte funkar (jag fick iaf inte fram nåt) men det är löst.
Fast hastigheten.. här SKA vara 3G, jag sitter där det normalt sett är bäst mottagning (på telefoner och radio iaf) i huset och dosan hittar inte 3G.. vilket innebär att jag gott och väl hinner gå ner och börja laga middag innan den kommit in på en forumssida.. Google var väl hyfsad, tog nog bara 30 sek att ladda :PSen slutar det funka med jämna mellanrum och mpåste startas om (efter en-två sidladdningar)
Har sökt lite och kommit fram till att det beror på att den kör på 2G nät..? eller GPRS (eller nåt, är det samma sak btw?). Ändrade inställningar och valde bara 3G.. då hittade den inget nät alls.
Är det enbart som det inte finns någon täckning här alls eller är det något jag kan göra nåt åt? Nån inställning eller nåt som är fel?
Är det att det inte är täckning gör det ju inte så mycket i sig, har ju bra internet hemma. Men kartorna visar att det är grönt här..
Kan tillägga att nu är jag inte på det nätverket, hade varit fullständigt omöjligt att skriva ett inlägg..
GRPS är 2G nät ja
Alla täckningskartor är gjorda utomhus.
Men det borde funka.. så tjocka väggar är det ju inte..
Ska testa på jobbet idag, 4 mil härifrån :) Om dagsurfen håller 24h och inte aoutomatiskt går ut vid midnatt som nån sa..
Det funkade utmärkt på jobb, så det ä täckningen hemma som suger.
Skönt! :D (har ju internet här hemma som sagt, skönt att det bara funkar utan krångel)
Jag har fått intrycket av ubuntu att det ofta säger att något misslyckats, men så funkar det iaf (sakis3 misslyckades att installera usb-modemet, installationen av ubuntu misslyckades på datorn, flash-pluggen misslyckades m.m. men ändå funkar allt (har installerat restricted extras efter att jag försökte med flash, även om allt iofs funkade trots felmeddelande :P)).. fler än jag som känner så?
Det är iofs bättre än windows som säger att det lyckats men ändå misslyckas..