Internetleverantör
Som näst intill helt ovetande vad gäller datorer och teknik som hör dem till tänkte jag höra om någon vet hur det fungerar vad gäller att välja internetleverantör. Vad jag förstår kan man endast "välja" den som finns installerad i huset om man bor i en brf, eller finns det något sätt att bli kund hos en annan?
Jag har själv varit kund hos Bredbandsbolaget en längre tid och är generellt sett nöjd med tjänsten/hastigheten/kvaliteten, men har genom att jag flyttade blivit degraderad till något som tycks vara en underleverantör. Numera verkar jag befinna mig i ett slags ingemansland mellan dessa två bolag där ingen vet någonting och det blir lite av en rolig historia så fort jag försöker få kontakt med supporten.
Är det någon som exempelvis prövat Tele2:s trådlösa nätverkskort som de marknadsför till ett mycket lågt pris (ca 150 kr/mån)? Hur mycket sämre kvalitet på uppkopplingen kan man räkna med om man skaffar ett sådant kort tror ni?
Tacksam för svar..
/Ida
Tänker du på Tele2:s 3G-kort för att surfa mobilt?
Jag har ett sådant från Vodafone och hastighetsmässigt går det inte att jämföra med bredband. Det är mer som modem och hastigheten kan variera mycket. Om du använder Internet flitigt skulle jag nog inte enbart vilja ha det.
Vet du vad det är för bredband indraget i ditt hus? Att ha en leverantör som bredbandsbolagets fibertjänst, tele2:s fibertjänst eller ComHem gör ju att du kan få snabb stabil hastighet och dessutom kan välja bort abonnemangsavgiften från Telia om du vill ringa med IP-telefoni istället.
Själv har jag ADSL från bredbandsbolaget och vi köper telefoni och digital-tv från dom också. Det är inga enorma skillnader jämfört med Telia, men det blir ändå 50:- per månad om man räknar in både abonnemang och samtalsavgifter.
Fibertjänster (du har ett nätverksuttag i väggen) brukar dessutom vara billigare än ADSL. Prestandan är för det mesta överlägsen.
Mvh // Johan