Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3079 ggr
fiiiyah
0

Massvis med filer borta

Hallådär, har råkat ut för en liten kris.

Har flyttat nyligen och igår kopplade jag in min stationära dator och startade upp. Det var lite strul, men antog att det bara var som vanligt när jag tagit ur och satt i alla kablar igen. Hur som helst.

Idag så skulle jag ha en viss bild som jag fotade för bara en månad sedan. Jag letade och letade men hittade inte. Insåg att det var en himla massa bilder som fattades. Både på min "spara-disk" i stationära, samt tre externa hårddiskar. Har suttit och gått igenom mapp efter mapp och sökt och sorterat efter datum men sedan slutet på september 2011 finns inga bilder alls. Bara en endaste mapp som innehåller lite print-screens Obestämd

Vad har hänt?? Varför är bilderna borta från alla hårddiskar men inte från skrivbord etc? Det handlar om oändliga gb bilder så detta ger mig grov magknip. Har även provat göra recovery på alla diskar men det kommer inte upp några nya bilder, bara gamla som jag med avsikt raderat.

Fattar nada.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Pilon
0

Det var ju konstigt :-/

Om du är helt säker på att det HAR legat filer där du menar på att dom har legat så kan du skicka disken till recovery.se Dom är grymma på att ta tillbaka bortraderade bilder och så. Skickade in min döda hårddisk, full med massa viktiga bilder och dom fick tillbaka allt, även om nu vissa avd om bilderna var skadade och inte riktigt gick att se på så fick jag i alla fall tillbaka dom!

Fick tillbaka alla textfiler och sånt också, utom installationsfiler och .exe-filer.

det är bara o förklara för dom vad som har hänt, lägga disken i en antistatpåse, linda in den i några handdukar som stötdämpande, lägga i en kartong, tejpa, och skicka den till deras adress och hoppas på det bästa! :-)

fiiiyah
1

Tror inte det skulle hjälpa. Och skulle jag skicka min interna disk så skulle jag nog bara få fram sånt som jag med avsikt raderat och det är några tusen bilder. Det måste ju ha blivit nåt rejält knas eftersom att En intern och tre externa förlorat i princip alla bilder sedan september :/

Ska låta karln min kolla på det imorn, han hade varit med om något liknande själv förr. Bättre att försöka kolla allt som går innan man skickar iväg 4 diskar. Sånt kostar ju skjortan :) Vad fick du betala för kalaset?

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Pilon
0

Ja oja, det är absolut bbäst o kolla på alla andra okostsamma håll först, för mig kostade att recoverya min disk på 250GB ca 1700kr =), den var inte full, och jag fick inte tillbaka min lista med filmer sen tidern då napster fanns :-) men dom behövde jag ju inte heller egentligen =)

Dom räknar inte kostaden per hur många GB dom räddar, utan dom räknar på kapaciteten på diskarna, eller, dom gjorde i allafall så då, och detta var kanske 3-4år sen nu minst.

Kaj
2

Pröva gratis programmet recuva från piriform - den brukar kunna ta tillbaka filer som gått förlorade.

En god regel här är att använda din dator så lite som möjligt innan du utömt alla möjligheter att få tillbaka filerna. Ju mer du jobbar med datprn dessto större risk att de ställen där filerna legat fysiskt på disk börjar användas av något annat filutrymme och då är de förlorade för alltid.

En anan fråga - du har väl inte bytt användar id eller så? Då kan filerna ligga under det gamal användarnamnet. Detta kan även hända ifall du tar bort ditt användarnamn och sedan lägger upp en ny användare med exakt samma namn igen. Internt jobbar Windows (antar att du har windows eller?) med ett SID id för användarna och detta blir olika om du lägger till en användare igen.
Du kan pröva och gå igenom hela strukturen under Användare (Users) och expandera alla mappar. Här krävs att du loggat in som en Administratör