Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4354 ggr
felixhaljeskog
0

Datorn ville inte starta

Nu när jag skulle sätta igång datorn när ja vaknade så ville den inte starta, jag kom så långt som till inloggningen där det stod att det fanns något problem som datorn skulle reparera, sedan så var jag tvungen att återställa datorn till en tidigare punkt då det inte fanns något problem, så jag gjorde det och nu är den igång.

Men vad är problemet? kan det ha med att datorn har hakat upp sig mycket på senaste?
Vill inte att de ska gå så långt så jag behöver återställa till fabriksinställningar! någon som vet vad det möjligtvis kan vara för problem?
Datorn e liksom bara 1 år gammal..

Halvdansken
0

Kan vara svårt att komma fram till vad som hänt. Oftast får man de där meddelandena om det blivit en felaktigt avslut på nånting, tex ett strömavbrott eller liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
0

Hmm skumt, stängde av den helt normalt igår kväll. Sen tror jag att jag bara stängt av den genom att hålla in knappen en enda gång när jag haft den här datorn.

Halvdansken
0

Kan vara en hårddisk som inte är helt ok också.

Pilon
0

Du kanske har fått någon skadlig programvara installerad på datorn utan att du vet om det, sök med antivirusprogram på datorn. Va dhar du för operativsystem?

felixhaljeskog
0

#4 tror de också för de står något om något system 33 eller något som försöker göra något, men när jag sökte med antivirus programet (AVG) hittade jag två virus men dom e borta nu. men det var för någon vecka sen.

Är väldigt trött i huvudet så ja kommer inte ens på vad operativ system e för något men om de e Windows eller Mac du menar så äre Windows jag har, PC

Pilon
0

hehe :-)

Har du en Windows Vista? du kan i alla fall öppna aktivitetsahnteraren genom att trycka på Ctrl + alt + del samtidigt. I Aktivitetshanteraren finns en flik som heter Processer, där kan du stänga dom filer som inte ska finnas där.. Det är alltså en lista på alla program som är igång på samma gång i windows.

Dom försvinner inte permanent, dom kommer antagligen tillbaka efter en omstart, men man kan i allafall se i listan där om man råkar ha en programvara som man själv inte har installerat.

Det finns ofta också programvaror som är igång fast än dom inte syns där, för att programmeraren har gjort så att den ska vara så osynlig som möjligt, och då blir det svårare, om inte antivirusprogrammet heller kan hitta det.

ett annat sätt som kanske kan fixa problemet är om du använder

windows Systemåterställning

Den finns i Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg

Med Systemåterställning kan du återställa datorn till hur den var innan det datum då problemen började. Om du har tur..

Det finns en kalender i programmet där det bara är att välja vilket datum du vill gå tillbaka till.

Detta funkar dock bara om din dator automagiskt har gjort en återställningspunkt åt dig för varje dag. (Det ska gå att ställa in någonstans så att den gör det. jag tror dock att det är förinställt och att man kan ta bort det om man inte vill ha det).

Ibland kanske man råkar installera ett såntdär irriterande program som hoppar fram när man verkligen inte vill ha den och det retar gallfebern ur en. Då är systemåterställningen väldigt praktisk! Då är det bara att välja datumet på den dagen innan man råkade installera programmet, så försvinner oftast programmet sen! :-)

Pilon
0

Observer att inte hela din dator då nollställs eller vad man ska säga.

Den gör bara så att din dator ser ut som den gjorde det datumet du väljer.

Halvdansken
0

Att öppna Task Manager/ Aktivitetshanteraren och stänga ner oönskade processer är inte det enklaste. Vilka är nödvändiga? Det kör ju en massa program via operativsystemet som man inte ska stänga av. Jag har själv ingen aning om vad som är vad.

felixhaljeskog
0

#6 Jag har Windows 7, jo de där vet jag om, och jag brukar stänga av program där dagligen för att CPUn inte ska vara så hög, men sen finns det ju program som fanns i datorn när man fick den, så jag vågar liksom inte ta bort program jag inte känner till, för det kan lika gärna vara viktiga program :P

Jo men de gjorde jag ju när den vägrade gå igång, då hoppade den tillbaka i tiden.

#8 de e de ja menar, de e svårt å veta när man inte är någon IT expert :P

Pilon
0

Du kan ta en Printscreen-bild av listan i aktivitetshanteraren och visa mig om du vill.

Det gör man genom att öppna rutan som man vill ta en bild på och trycker sedan på Ctrl + Pr sc (Printscreen). Det finns alltså en tangent som heter PrintSceen eller Pr Sc. Sedan går du till Paint och trycker på klistra in. Sen sparar du filen och visar den här.

du kan också ladda ner dethär programmet

http://www.filehippo.com/download_hijackthis/download/977401f430f892662f302243ff61e113/

sen väljer du "Do a system scan and save the logfile" sen kan du visa mig texten i den loggfilen.

felixhaljeskog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är printscreen över hela aktivitetshanteraren :)

vad e de för program och vad gör de? för jag har redan  virus skydd som jag brukar scana med :P

Halvdansken
0

Använder du iTunes? Jag vet att den kan ställa till det ibland. Kan vara en god ide att plocka bort dem, alltså avinstallera helt.

felixhaljeskog
0

#12 Tar jag bort itunes så får jag inte in ny musik på ipoden så nej det tar jag inte bort ;)

Pilon
0

Inga program i listan är misstänkta.

Du behöver nog inte ora dig för vad som hände :)

säg till om det händer igen eller om något annat blir fel.

felixhaljeskog
0

#14 okej tack för hjälpen, men kan de inte vara så ifall de e ett virus, att det ligger i någon av filerna? tänkte scana datorn snart igen och kolla.

Liz85
0

#13 angående ipoden så har jag själv en sådan och mitt iotunes vägrade fungera. Installerade Winamp och det klarar faktiskt av att föra in musik på ipoden. Så om man vill finns det sätt att gå runt itunes. Kan vara intressant för dig att veta. Glad

felixhaljeskog
0

#16 men hur gör man med Winamp isåfall? ja det skulle va bra å veta för itunes e så jäkla segt :P

Halvdansken
0

Klicka på knappen "visa processer för alla användare" så blir listan dubbelt så lång…

felixhaljeskog
0

#18 jo vet, men hur vet man vilka processer som är på från andra användare?

Halvdansken
0

Ingen aning, men Pilon har tydligen koll på det där…? Jag skulle också vilja veta hur man kan se skillnad.

Pilon
0

Det står ju under "Användare" :) I felix aktivitetshanterare står det "felix" på alla processer som felix inloggning använder. Brukar flera personer vara inloggade på din dator samtidigt?

felixhaljeskog
0

#21 Det är bara jag som är inloggad på min dator och det finns bara en användare när jag loggar in..

felixhaljeskog
0

Kan säga nu också att min dator har börjat haka upp sig ennu oftare nu..

KlyX
2

Tycker det verkar vara många processer?

Du skulle kunna kolla din autostart, tror du kör igång lite väl mycket program vid starten av windows.

Skriv msconfig i textfältet på startmenyn>välj autostart fliken och lägg en printscreen av den fliken här så kan vi diskutera vad som är nödvändigt och inte. För att ta bort autostarten bockar man bara av programmet i listan.

OBS! man ska inte bocka av något som man inte vet vad det är.

Halvdansken
0

#21. Om jag tittar i min task manager, så står det Local Service, Network Service och System på många. Tror du det skulle stå "Virus" om det var ett sånt? Bara för att användarnamnet är ok, så betyder inte det att processen är ok.

Liz85
0

#17Det var ett litet tag sedan jag gjorde det så kan inte rabbla upp i sömnen hur man gör men det är väldigt enkelt. Öppnade i alla fall upp winamp för att väcka minnet till liv.

När du öppnar winamp finns det en lista till vänster med lokala media, cd med mera. Ipoden hamnar under "devices".

Där klickar du bara på din ipod så kommer allt innehåll på den upp i en ruta. Den musik du vill ha in, som troligtvis ligger i uppspelningslista eller i ett bibliotek, den markerar du och högerklickar på, väljer sedan "skicka till…" och det namn ipoden har som enhet. Alternativt står det att du ska "överföra" låten.

Sedan förs låten över till ipoden och om du vill ändra titel eller så går det också i programmet. Går snabbt och smidigt. Glad

Observera att jag har winamp 5.622. Råkar du hitta någon äldre version så kanske det inte går så satsa på denna version eller en nyare.

Pilon
0

tummen upp #24, jag orkade inte gå in på det, skönt att du gjorde:)

felixhaljeskog
0

#24 här är tre bilder som täcker upp hela listan, markerade så du ser vart bild nr 2 slutar på den tredje bilden, ursäkta att de e lite utdraget.
Ska avmarkera några som jag vet inte behöver vara på i starten som t.ex. utorrent, powerIso, itunes m.m.

#26 Ok tack det där ska verkligen testas! nejdå jag har samma version som du ;)

Pilon
0

Det är svårt o se vad dom olika programmen ligger i för mappar, . Tillexempel Facebook-programmet, är det nått du använder? Annars är adobe update, adobe reader, adobe CSS, Quicktime dom som startar helt i onödan när du startar windows.
Egentligen alla adobe-programmen. För dom startar och sen ligger dom i bakgrunden bara och snor en massa kraft o så i onödan. och när man har en snabb dator som du ändå har så behöver man inte ha dessa program liggandes i bakgrunden. Det är där emot nästan mer praktiskt om man har en lite seg dator och håller på med mycket PDF-filer tillexempel och vill att det ska gå snabbare att starta dom då är det praktiskt att adobe ligger i bakrunden och väntar på att användas..

Och adobe update skickar ju uppdateringar jämt, egentligen ganska onödigt, en gammal version av adobe reader funkar minst lika bra som den senaste så man behöver inte ta emot deras uppdateringar lika snabbt som dom skickar ut det, för med deras uppdaterings paket kommer också omstart av datorn, rätt jobbigt och onödigt det också.

Google update vet jag dock inte varför du har, är det för att du använder Chrome?
Winamp agent, kan du också bocka av, ungefär som adobe, behöööver man inte att det startar och lägger sig i bakgrunden. Du bestämmer själv när du vill starta den.
Utorrent, Samma där
Quiketime, samma där
SBSV 2010, samma där

Pilon
0

Det skulle vara skoj o kika in i ditt "ta bort/lägg till" också. Kanske finns en del skt att sensa bort där i med! :-)

felixhaljeskog
0

#29 okej men om jag bockar av t.ex. quicktime å dom där och jag behöver dom för att göra något, går dom igång automatiskt då?

#30 vart hittar jag det?

Pilon
0

ja dom går igång som vanligt när du startar dom.

Pilon
1

Om du känner dig osäker så kan du ju prova, prova bocka av tillexempel Winamp från listan, sen provar du att starta om datorn, och då kommer du bara se att Winamp inte duker upp nere vid klockan som den kanske brukar. och då kan du prova starta Winamp genom att klicka på en musikfil eller hur du nu brukar göra. Beroende på om du har stllt in Itunes som din musikspelare eller Winamp kommer någon av dom att starta när du klickar på musik.

Om du ångrar dig och vill ha tillbaka winamp-ikonen nere vid klockan igen när du startar datorn av någon anledning så är det bara o gå tillbaka till msconfig och bocka i den igen och starta om datorn. VIPS så är den tillbaka!! TADA!!

Pilon
0

"lägg till/ta bort program" hittar du i Start > Inställningar > Kontrollpanelen

felixhaljeskog
0

#33 ok borde nästan ha förstått de haha!
#34 aha du menar där man avinstallerar program :D vilke färsking jag känner mig som haha! ska print screena det också så får du se ;)

felixhaljeskog
0

Här e bilder från där man avinstallerar program :)

Pilon
0

Det är väldigt svårt att läsa men det ser inte ut att vara något konstigt där!

Halvdansken
0

Det var inte dåligt med program… Kanske dags att rensa lite?

felixhaljeskog
0

Rensar ganska ofta när de e program jag inte använder :) Lite av dom som e där på bilderna har jg rensat nu, fast de va mest massa smått som jag inte använder, Sen har jag ganska mycket minne på datorn, så de där har inte ens tagit upp 25% av minnet, så länge allt inte står på i bakgrunden så e de lugnt.

KlyX
1

Oh lawd, det var mycket program. Vet knappt var jag ska börja.

Men iaf, bocka av allt från adobe till att börja med.

Winamp

utorrent

JAVA, denna tar sjukt mkt tro det eller ej

poweriso

quicktime

itunes

(i min autostart har jag 7 program, och lika många avbockade)

felixhaljeskog
0

#40 haha ja asså jag vet knappt vad hälften är, förutom det jag använder dåra, jo bockade av JAVA för de vet jag tar mycket plats. Dom andra har jag redan bockat av hehe.

Oj men borde de inte finnas mer jag borde bocka av isåfall?

felixhaljeskog
0

Det som e skumt e att jag har AVG antivirus program men endå står Norton med på listan? sedan finns de två st MyWinlocker, tycker jag också e skumt.

KlyX
0

Desura

google update

mywinlocker

Borde också kunna bockas av riskfritt

felixhaljeskog
0

Desura har jag bockat av för de e bara till ett spel, google update ville jag helst ha råd om först så nu kan jag bocka av det också! och även Mywinlocker, men vad e mywinlocker för något?

KlyX
0

Program för kryptering, man kan säga att det låser en fil och utan rätt nyckel kan man inte öppna filen.

Ganska ovanligt för hemanvändare, och nästan lite onödigt.

felixhaljeskog
0

Jaha de där, ja jag använder mig inte ens av det så :P