Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 616 ggr
Staffan
0

Google fortsätter uppfinna...

Enligt ett rykte på Internet kommer Google att lansera en nätverksdisk med oändligt lagringsutrymme. Den nya tjänsten som ska kunna alla filtyper och användas oavsett vilket operativsystem man använder ska enligt ryktet heta Gdrive.

Snart måste jag uppgradera min gummibåt till en större modell för att kunna navigera i den fors av tjänster Google fortsätter att utveckla… :)

Mvh // Staffan

johan
0

Tänk att fler och fler tjänster från Google dessutom går ut på att berätta mer och mer om vad vi har för data. Mail, indexerade lokala datorer och nu binära filer.

Inte helt säker på att jag gillar utvecklingen. Vill jag verkligen att Google ska ha 100% koll på mitt digitala liv?

Mvh // Johan

Erik
0

Tycker inte du har anledning att lita fullt ut på Google mer än på någon annan. Däremot måste du hålla med om att det är trevligt att de kommer med nya tjänster som man kan använda där och när det passar. ;)

Oändligt lagringsutrymme låter lite hemligt. Jag undrar hur det ska gå till. ;)

johan
0

Det är precis det som är så lömskt! Alla tjänster dom gör är så jäkla bra och man får ha-begär!

Att ha en nätdisk är något jag gärna skulle vilja, men man bör nog tänka sig lite för innan man placerar allt för personliga saker där.

BBB har haft en sådan tjänst länge, men den är rätt dyr.

Mvh // Johan

xarfez
0

#2 antagligen samma teknik som gmail som idag också kan anvndas som nätdisk. Iofs är det 2 gb och ständigt ökande, vilke tmåste betyda att den är oändlig.

charlie
0

Ja GFS har funnits ett litet tag som ett hack för Linux för att använda gmail katalogen för att lagra filer och annat på.

Det ligger nog i googles filosofi att lyfta sig från OS och plats beroendet.

---

Staffan
0

Tror ni att Google kommer bli större framöver eller tror ni att de redan nått toppen och nu kommer bli mindre dominerande?

// staffan

charlie
0

Med tanke på att dom har ett eget rektryteringskontor i Redmond precis i Microsofts Campus område där de rekryterar de bästa hjärnorna från Microsoft att de kommer att växa i betydelse och att det stora slaget om hur PCs ska användas kommer snart Windows eller Google.

Vista kommer några år för sent.

---

Staffan
0

Det låter som ett riktigt slagfält… :)

charlie
0

Det är det, på Microsoft är det förbjudet att använda Google.

Och idag när diskarna innehåller så stora mängder filer är det heiraktiska sättet att leta filer inte riktigt möjligt så det dominerande sättet är att man söker lokalt på sin dator eller att man har allt sitt arbeta tillgänglig via nätet och själva hårdvaran/OSet är mindre intressant.

---

xarfez
0

Jag tror på ett OS från Google i framtiden.

Och att använda gmail som nätdisk fungerar även i windowsmiljlö: http://www.viksoe.dk/gmail/

Erik
0

Vi får väl se vad som händer. Skulle inte ha någonting emot om operativsystemen tappade i betydelse. Känns så onödigt att man fortfarande måste ha "rätt" operativsystem för de flesta "riktiga" programmen.

charlie
0

#11 Jo jag kan inte mer än hålla med, jag tycker att Operativ systemet bara ska vara själva ytan. Vilka delar det sedan består av är av mindre betydelse, så länge som dom är bäst på marknaden och passar mina behov.. Men så har jag ju gått och blivit Mac frälst ;)

---

AktieTrader
0

Oändligt mycket lagringsutrymme är väldigt mycket :) Vilken tur för Google att det tar oändligt lång tid att ladda upp så mycket. :-D

xarfez
0

#13, precis. Det är oftast bandbredden som är boven i det hela ;).

broderbluff
0

Google har blivit onda =(

kari
0

Det är nog Mac.mäniskornas dagdröm att Microsoft tappar
greppet om OS. ;)
Vi kommer att använda MS produkter alla fall den närmaste
10 års perioden. Ingenting tyder på något annat.
Att Google hittar på vissa "finesser" för att underlätta, tjäna
lite mera förändrar inte MS dominans i OS sidan.
MS har alltid tillföreställt marknadens behov tillräckligt bra
för att hålla konkurrenterna borta. Så att förberett er för att
använda Vista eller vad MS kommer att kalla sin nya OS.

// kari

mans
0

#16 Det stämmer säkert att MS har ett fast grepp om OS-marknaden och att vi kommer att vara tvungna att använda Vista. Men 10 år är en lång tid i datorbranschen. Mycket hinner hända och det kan svänga snabbare än anat. Det här känner Bill Gates och resten av ledningen inom MS till - det är ingen slump att de är så förbannade på och skraja för Google.

charlie
0

#16 Dagdrömmeri och dagdrömmeri… faktum är att Vista kommer ut med _ingen_ av de features som den skulle innehålla. Istället så är det ett antal säkerhetsupdateringar med ett nytt Skin. Att detta har tagit MS sex (6) år att utveckla tyder enligt mig att det är något galet som pågår i Redmond. Man plöjer ner miljarder i Server applikationer men hittar inte fram till kunderna.

Självklart kommer Windows vara det dominerande Operativsystemet de närmsta 10 åren hos vanliga användare. Men alltfler organisationer och företag byter ut sina klientsystem, kanske inte till OS X men till framförallt olika Linux derivat. Detta ändrar krav på tjänster, det kräver att dom abstraherar OS/hårdvara, eftersom denna blir alltmer okänd.

---