Smart sökning med MSN Desktop Search
MSN Desktop Search är ett av mina favoritprogram. Det söker igenom din dator blixtsnabbt och presenterar resultatet på ett Windows-aktigt sätt som gör det lätt att hitta. Google har en liknande tjänst, men jag tycker sökresultatet presenteras bättre i Microsofts version. Läs mer om Google Desktop Search och MSN Desktop Search i artikeln Sök blixtsnabbt på din dator här på iFokus.
Nu är det inte programmet i sig jag skriva om, utan en speciell funktion som finns där, nämligen genvägar till sökningar.
Jag har ställt in programmet så att jag snabbt kan söka på mina favoritsajter. Förutom Google så söker jag ofta på IMDB, MSDN och ett gäng andra sajter. Istället för att först surfa till sajten, gå till söksidan och sedan söka kan jag nu göra direkt från aktivitetsfältet i Windows.
För att lägga till sökgenvägar använder du formatet @kortnamn,kommando. För att ställa in platsen där du vill infoga sökordet anger du $w. Så för att skapa sökgenvägen till IMDB anger jag detta kommando:
**@imdb,http://www.imdb.com/find?s=all&q=$w**
När jag sedan vill söka på IMDB skriver jag bara:
imdb peter stormare
så dyker peter stormare snällt upp på IMDB!
Lycka till!
ps. Det finns en liknande funktion inbyggt i Firefox som kanske någon annan kan beskriva hur den fungerar. Själv är jag en Internet Explorer-människa. :)
Mvh // Johan
… IE ställer vi inte upp på… ;)
I Firefox surfar du in på, låt oss säga IMDB och högerklickar i sökrutan (search the IMDb). Välj "Add a keyword for this search". Det kommer upp en liten dialogruta…
Skriv in ett namn på genvägen (Låt oss säga "Internet Movie Database") ett kortkommando (imdb) och vart du vill spara bokmärket. Tryck ok.
Nu kan man skriva t.ex. "imdb peter stormare" i adressfältet i Firefox, så kommer Peter Stormare snällt upp på IMDB.
Skön funktion! Oavsett varifrån man använder den. Snart kommer väl Charlie och säger att det funnits i Mac OSX i flera år.. :)
Mvh // Johan
Ja, den är nice. Lite trevligare från Firefox, kanske, men bra även till IE. ;P