Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 8909 ggr
Eklang
0

Kyla ner laptop

Jag måste på något snabbt sätt kyla ner min dator då den blir så varm att den stänger av sig. Min hårddisk har redan pajat pga. detta och jag vill inte förstöra den nya.

Någon som har något tips? Har testat att ha den i fönstret men det är lagom skönt att sitta där och frysa :P En kylplatta är tänkt att införskaffa, men ekonomin är inte på topp just nu (ung studerande) så ja.. Det blir som det blir helt enkelt.

Vore otroligt tacksam för tips :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

[Woozy]
0

Sätt datorn på en hård pärm. Då får den kylning om du vill ha datorn på knät eller magen. Glad

Eklang
0

Ingen risk att den blir varm på så sätt, har den ståendes på mitt skrivbord :) Men tack för tipset :)

[Woozy]
0

Glad

Monarchy
0

har du rengjort datorn från damm?   Är den full av damm fungerar inte kylningen, fläktarna och din dator blir överhettad.

använd tryckfullt på burks om är gjort för just det ändamålet kostar en 50-100kr  räcker länge

Eklang
0

Jag har både öppnat upp, tryckluftat och kollat damm. Det var förvånadsvärt lite damm där i och troligtvis inte det som orsakar att den blir varm. :)

Monarchy
0

har du öppnat din laptop?   okej bara du inte gett datorn ESD skador.

Nästa gång du köper en dator får du välja en med mer eftertanke med mer kvalite :)

Har inga tips.  Datorn ska inte bli överhettad. Kolla om alla fläktar fungerar annars vetjag inte. DU kan underklocka datorn , vilket inte är bra men kanske fungerar lite då iaf

Pilon
1

Gå till en datorbutik, såna små datorbutiker som finns och fråga vad problemet kan vara och va dman kan göra. för som ovan angtyder ska inte en dator bli så varm att den stängs av.

Monarchy
0

#7 om dom är snälla och gör det gratis, testa 
annars blir det för dyrt och det är mer värt att köpa en ny

Pilon
1

ja dom brukar ta någonstans mellan 500-700kr för bara en kontroll. Det är billigare med läkarkontroll för människor :D

Eklang
0

#6 Haha nejdå, inga skador har jag inte gett min lilla dator. Vet vad jag pysslar med, för det mesta i alla fall.

Jo jag får nog göra det. :)

Att klocka datorn var tanken, men den var inte alls med på noterna så jag kände att det inte var värt att ens prova.

Men jag får väl hitta på någonting, det löser sig :)

#7 Tack så mycket för tipset, får göra det :)

Pilon
0

en gång när jag kände att datorn blev för varm även fast den inte slocknade så tog jag ut en såndär frysbox-is-sak. jag vet inte vad dom kallas. men det funkade bra!

Ladydragon
0

du kan även prova att höja upp ena sidan på laptopen där fläkten och utblåset sitter

själv har jag en gammal Toshiba dator och den mår som sämst på hårda ytor som skrivbord m.m för då rusar temperature uppåt 
och den mår som bäst i sängen Obestämd

sen kan du prova program som till exempel HD Tune som visar hårddisk temperaturen och där man kan ställa in kritisk temperatur då den varnar en

du kan även prova programmet CPUID HWmonitor för att kolla temperaturerna i datorn

flisan708
0

Såg du hade funderat på att skaffa en kylplatta, hittade en till bra pris. Köpte en själv före jul, se nedan och är nöjd med den. Priset nu är 189 kr.

http://cdon.se/hemelektronik/targus_lap_chill_mat%2c_awe55eu-8366302

Eklang
0

#11 Jag skulle dock inte göra så eftersom det bildas kondens inne i datorn, och vatten är ju inte bra. Men det var en bra tanke annars :)

#12 Okej tack för tipset, ska testa det :)

#13 Jättebra! Tack så jättemycket :)

Paltn
0

Finns jättebilliga plattor för kylning, dock skulle jag råda att du köper i butik och får höra på den först, de billigaste har skräpfläktar som lever om mer än vad de gör nytta.

Alternativt att du ser till att hitta nån med flera recensioner från kunder som köpt den om du köper från nätet.

Alternativ tre att du byter ut fläktarna själv i den billigaste plattan =)

Brukar inte vara någon rocketscience att byta dem.

Är du kreativ nog så kan du alltid bygga en platta själv också.

// Paltfan

Eklang
0

#15 Att bygga en platta vore skoj.. Du har inga erfarenheter av att göra det? :)

Pilon
1

hahahaha om man är kreativ nog kan man bygga det mesta själv också i så fall :D

Eklang
0

Får väl försöka :) I värsta fall får jag väl lära mig hur man inte ska göra ;)

Paltn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du behöver en adapter för att ta ström från usbn till de små vita 3-pins-kontakterna och 2-3 fläktar, sen ära bara köra hårt, enklaste matrialen är nog tunn plåt eller trä att arbeta i. Skulle nog sattsa på tunn plåt som du viker ihop kraftigt med ett glapp på ca 3 cm (beror hur mycke lutning du vill ha på datorn)

Bredden eh som laptoppen, även djupen i den riktning du vikt den är nästan som laptoppen, säg laptoppen minus 2 cm så att laptoppens små gummikuddar längst fram får vila på skrivbordets yta och de bakre vila på "fläktlådan"

Lås glappen med t.ex träkilar, 3cm-glappet bör vara nog för att du ska kunna sätta in två 80mm-fläktar i den höjd där datorn har sina fläktar.

Klipper eller skär eller whatever galler eller rena hål i lådans ovansida för att tillåta fläktarna transportera bort den varma luften från datorn, utblåset blir genom det stora glappet i lådan.

Skruva dit fläktarna, dra adapterkabeln lämpligt, spraymåla skiten i valfri färg och tadaaa, du har gjort en laptopkylare, ungefär så skulle jag testa göra en iaf.

// Paltfan

Paltn
0

Alternativt skaffar du en 12v-adapter att ansluta fläktarna till också.

Skaffa fläktar med tillhårande fartkontroll också för bekvämligheten att ändra hastigheten på fläktarna =)

// Paltfan

Paltn
0

Vid närmare eftertanke behöver du inte vika nån plåt heller, sätt bara en plåtskiva mot kilarna så får du samma effekt som ovan, skrivbordets yta fungerar ju likadant som plåten om du skulle gå efter den vikta varianten, dock går den vikta varianten ha med fördel i sängen motför den utan botten…..aja, möjligheterna är oändliga.

// Paltfan

Eklang
0

Tack så jättemycket! :D

Pilon
0

hahaha :-)

Paltn
1

Ja, kan erkänna att ibland har jag lite åh göra också, satt och väntade på en download av linuxmint skulle bli klar :P

// Paltfan