Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1412 ggr
johan
0

Kopiera text från Acrobat PDF

När man markera och kopierar text från PDF-filer skapas radbrytningar där dom visuellt är i PDF:en. Detta gör att när man klistrar in texten i ett annat progra, t ex Word, så måste man sitta och ta bort dessa samt lägga in riktiga styckeavslut. Tidsödande och tråkigt!!

Finns det något sätt att få PDF att bevara flödet i texten och styckeindelningen?

Mvh // Johan

xarfez
0

Om du istället markerar texten med den "avancerade editorn" i adobe professional, som även gör att du kan redigera din text direkt, så försvinner radbrytningara. kräver dock professional som sagt.

johan
0

Jag har tyvärr bara Acrobat Reader.

Finns styckebrytningarna och rubriker ändå kvar när man hoppar in i editorn?

Mvh // Johan

xarfez
0

Det ser ut precis som vanligt när du markerar text bara det att den måste läsa in teckensnittet osv först. Tar någon sekund. Det är inte helt klanderfritt och fungerar inte alltid. Det är väldigt smidigt att man kan högerklicka och kolla font, storlek och färg.

Verktyget ligger under advanced editing, kallad "touch-up tool", den gör precis som den låter. meningen är att man ska i sista sekund t ex i tryckeriet göra små justeringar. Men det är även möjlitg att flytta bilder.

Ronnie
0

Johan (Malin skriver). Prova att spara som Worddokument istället så slipper du det där. I Arkiv, Spara som.

Saber
0

#4, det går väl inte att sprata PDF ifrån Acrobat Reader som doc format eller har jag missat något?

johan
0

#4: Det verkar inte gå från Readern. Det går att spara som textfil, men inget annat vad jag kan hitta.

#5: Det är stor skillnad på funktioner i Readern och riktiga Acrobat, så det kanske är där det finns.

Mvh // Johan