Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 487 ggr
johan
0

Vill du lära dig CSS?

Håller du på med hemsidor och vill lära dig mer om hur du kan använda CSS (Cascading Stylesheets) för att underlätta arbetet?

Jag funderar på att skriva ett par artiklar, men vill först kolla intresset…

Mvh // Johan

Roger
0

Hej Johan!

Jag är i slutfasen för att starta ett företag och har bla. hemsida på önskelistan men vet inte ett smack hur man gör! Vilka program använder man sig av osv.måste man ansluta sig till webbhotel osv.kostnader. Skulle tycka det vore intressant med att få steg för steg fakta från absoluta grunden. För egen del skulle jag ha behov av att gå in och ändra produkter, visa kampajer osv. vad tror du om att göra en sådan artikelserie?Fundersam

Kaj
0

Det skulle vara jätte intressant Johan. Gärna lite om hur du kan styra layouter på ett bra sätt med css.

Faxlin
0

Allt som har med hemsidan att göra är av intresse för mig i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Niklas
0

Jag är absolut intresserad av CSS.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Nu börjar artikeln ta form. :)

Mvh // Johan

Faxlin
0

Ser fram emot den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robert
0

Jag har tänkt göra webbsidor i Photoshop och ImageReady, publicera sidorna via FrontPage. Men hur det ska fungera vet jag inte idag, vilken storlek på sidorna mm??

Hur ska menyknappar fungera om jag gör sidorna i ImageReady?

Jag kan inte ens ställa frågor för jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga, bara att jag ska börja i Photoshop.

Hälsningar

Robert

johan
0

#7: Jag skulle nog hellre undvika att ha menyer som bilder, för det blir bara jobbigt när man ska uppdatera sidorna.

Det är ett vanligt misstag att tro att saker måste vara trist och fyrkantigt bara för att man använder text och css, men man kan göra mycket smarta saker med bakgrundsbilder som man lägger text på t ex. Det gör att ha snygga flikar även med text.

Ett exempel på stiliga flikar med text i som dessutom går att förstora och förminska med webbläsarens funktion för att ändra textstorlek, har jag lagt på den här adressen:

http://www.ifokus.se/johan/Good/index.html

Flikarna består av tre bakgrundsbilder: vänsterkanten, mitten (som duplicerar sig själv i sidled) och högerkanten. Det är samma bilder för alla flikar.

Jag kommer visa mer i detalj hur detta kan göras i artikeln.

Mvh // Johan

cybra
0

Hej Johan,

jag håller på att ändra om ett formulär som tidigare var lagt i tabeller men vill nu göra dem i css istället. Jag har lagt texten till vänster och inputfälten till höger men problemet jag har är att allt verkar ha olika radhöjd? texterna till vänster matchar inte fälten till höger…. hur gör jag?

johan
0

Hur ser din kod ut?

Så här har jag gjort vid ett par tillfällen.

Mvh // Johan