Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1685 ggr
Paul Tyrenius
0

betatesta mitt program!

Hej alla!
För några år sedan så fick jag och några kompisar en idé att vi ville veta mer om sådant vi såg i filmer, musikvideos, video bloggar, tv-serier osv. Jag hade bland annat sett en Bondfilm och undrade vad han hade för en tröja, en kompis undrade vad det var för ett hotell, en annan såg en tv-serie och blev helt galen (egentligen inte ”galen” men lagom irriterad) eftersom han inte fick veta vad det var för låt i bakgrunden i en scen. Vi letade efter ett sådant program men hittade inget. Sökmotorer ger på tok för många svar och man får dessutom verkligen leta för att vara säker på att det är rätt svar man fått.

Så vi beslutade oss för att göra ett sådant program själva. Det har varit ett gigantiskt projekt för oss men nu har vi tagit fram en betaversion som vi skulle vilja låta folk prova och sedan komma med feedback på tekniska delar.  Vi kommer aldrig ta betalt för vårt program av våra användare. Eftersom vi arbetar med musikvideos, filmtrailers osv så kan vi lova kul priser till de som hjälper oss. Vår tanke är att lotta ut x antal priser inom dessa kategorier.  Jag hade verkligen uppskattat om ni kan gå till vår sida http://movieggs.com/beta.html och registrera er så får ni ett mail från oss så att ni kan ladda ner programmet.

Vänligen

Paul Tyrenius

[cookies]
0

Så programmet "kollar upp" musik åt en?, som är med i reklam eller trailers eller så? Fattade jag rätt? :)

Om det är en typ hemmagjord film/bildspel, fungerar den till det också isåfall? :)

Pilon
0

måste man bli medlem för att testa? lite jobbigt

Pilon
0

funka rju inte att regga sig, hur ska man kunna testa en sida om man inte ens kommer in på den! Nu blidde jag irriterad här!

som betatestare borde man inte behöva registrera sig alls.

och på sidan annars fanns det ju inte mycket att testa :-)

Paul Tyrenius
0

Hej Pilon. Det är ett program som du laddar ner, detta program skapar sedan en sida åt dig som visar vad just du vill veta när du sett någon av de videos som vi arbetat med. På den sida som skapats åt dig ser du de videos som du just nu kan testa systemet med. Det kommer fler videos. Så "registreringen" är så att sidan ska kunna ligga i molnet och inte på din dator. Om du fyllt i på sidan betatestare så får du, om du inte redan fått det, ett mejl från oss med länken.

Hej Kristoffer: om du gör en film/bildspel eller liknande och lägger det på YouTube och vill att Movieggs ska finnas i den så kommer du (lite längre fram efter betatesterna) kunna lägga in all den informationen.

mvh

Paul

[cookies]
0

Jag har registrerat mig men inte fått nåt mail än "/ ??

Paul Tyrenius
0

Hej Kristoffer, nu ska du ha fått ett mail.

mvh

Paul

[cookies]
0

Fått mailet nu, tack :)

Paul Tyrenius
0

Hej alla igen, stort tack för väldigt trevlig feedback som vi fått! Vi klarar nu av ytterligare en hel del testare och det hade varit kul med ännu fler från Sverige. För er som gillar film så kommer vi lansera en trailer av en riktigt stor film om ca en vecka.

mvh

Paul

Paul Tyrenius
0

Hej alla! Våra testare frågade tidigt om vi inte kunde använda Movieggs till The Hobbit. Nu har vi fyllt trailern. Det finns nu även ett par förändringar i programmet som det har frågats om.

mvh

Paul

Halvdansken
0

Jag fattar inte. Om jag vill veta vad det är för en tröja som nån har på sig i en film, hur ska ert program kunna berätta det för mig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Paul Tyrenius
0

Hej Halvdansken!

Het enkelt eftersom de som gör filmen faktiskt vill berätta vad som syns. Vi kommer att fylla (eller "egga" som vi kallar det) tillsammans med film- tv- och skivbolagen. De vet att tittarna vill veta vad man ser men de har idag inget sätt att kunna berätta det. Om det du söker inte finns i vårt program så kan du berätta för oss att "den där tröjan som syns ca 2 minuter in i filmen finns ju inte med i programmet!" så ordnar vi det. Vi kommer inte bara fylla med saker utan även tankar, idéer, kul saker, något vi kallar för "golden eggs" som kan vara "jamen då får du tröjan/backstage pass till en konsert. Just nu i vår beta så är det vi själva som fyllt de flesta filmerna men en del har vi fyllt tillsammans med de som äger filmerna.  Jag hoppas att du kommer gilla det och finns det saker du saknar, skulle vilja se eller liknande så maila oss på beta@movieggs.com. Vi vill göra ett system som folk verkligen gillar och då behöver vi feedback i massor.

mvh

Paul

Halvdansken
0

Hur ska ni lyckas med det om det är en amerikansk film från 1972 eller nåt? Tror inte att MGM går in och svarar på det, och vad har ni för kontakter där tex?

Paul Tyrenius
0

Hej igen, jo de är faktiskt intresserade av även det. Vi har varit över till Hollywood ett par gånger och just MGM (även om vi inte träffat just dem) har en otrolig skatt med filmer som de skulle vilja göra just detta med.

mvh

Paul

Halvdansken
0

Ojdå! Då är jag imponerad.

Paul Tyrenius
0

Underbart! Ska jag vara helt ärlig så kände jag mig inte så kaxig när jag åkte över dit men var chockad över välviljan och bemötandet vi fick. Det hjälper faktiskt att komma från Sverige, vi har mycket att tacka Skype, Spotify mfl för.

Pilon
0

hahahaha

Kaj
0

IMDB har en funktion lite grand åt det hållet. De talar om vilka tabbar som gjorts, vilka telefonnummer som finns med i filmen samt lite mer kuiosa.

Paul Tyrenius
0

IMDB är suveränt bra att söka i. Vi är mer att du undrar över det du ser och faktiskt vill veta "oj, vad är det för låt i bakgrunden?", "vad är det där för tröja och kan jag köpa den?", "var spelar de in just den scenen" allt du ser och ibland inte ser. Med oss så blir det inte flera alternativ utan bara det som faktiskt är rätt alternativ. Vi har också delarna med skådespelare, regissör, bloopers osv.