Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1815 ggr
beem
0

Virus Exploit:Java/CVS-2010-4452.k

Jag gick in  på en sida som heter trädgårdsdrömmar.com (stavas med å ä ö).

Efter det började datorn bete sig underligt, allt hängde sig och jag fick stänga ner och börja om för att komma in.

Då scannade jag med Mucrosoft Securiy Essentials och den fann då Exploit:Java/CVE-2010-4452.K.

Jag googlade på viruset och fann ett inlägg hos Microsoft i maj 2011.

Varför reagerade då inte Microsoft Security Essentials direk när jag gick in på sidan ?

Vad händer om jag prova gå in nu - då borde väl jag får en avrning eller….?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[PeterWem]
0

Hur ofta uppdaterar du java?

Liz85
0

Saker kan slinka in trots skydd. Framför alllt om man inte har någon bra brandvägg som står i vägen och stoppar eftersom antivirusprogram endast skriker till när den hittar ett intrång/virus. Särskilt Microsofts egna brandvägg är rätt kass.

beem
0

# 1 - jag kör med en gammal version pga att det inte går lägga in länkar i de senare versionerna.  Tror du Java är problemet - i så fall ska jag uppdatera.

Anledning till att jag inte gjort det är att man i en Javachat inte kan lägga in länkar i de senaste versionerna.

Min kimpis som jag pratade med just då fick också virus av den länken men hon har sista Javan installerad.

# 2 - jag har Windows brandvägg.

[Woozy]
0

Jag har nyss provat att surfa in på den sidan och så länge inte javascript är tillåtet så finns det inga kända hot där. Sidan är inte ens rapporterad som skadlig sida.

beem
0

# 4 - nu måste du förklara "så länge javascript inte är tillåtet" - tillåtet av mig eller av hemsidan ?

[Woozy]
0

Tillåtet av mig.

beem
0

OK då förstår jag…..men jag fick aldrig upp frågan om jag ville tillåta att scrips körs.

Nu kan det ju vara så att problemt med sidan är fixat.

[Woozy]
0

Jo jag tror oxå problemet är fixat på den sidan.

Kaj
1

Kontakta leverantören av sidan och tala omatt den sprider detta virus så tror jag de fixar den. Det är ju ett känt hot och borde alltså inte vara något problem för dem att fixa.

Du kan ju även se till att Javascript INTE skall köras på just den sidan. Om du kör Internet explorer se till att lägga den i en av zonerna där du inte tillåter Javascript. Brukar vara zonen "Ej tillförlitliga platser" (gå in i Verktyg, internetalternativ, Säkerhet - klicka på zonen och välj Platser ocyh sedan lägg till, ange därefter http adressen till denna webbplats. När du nu besöker sidan kommer den att tolkas av Internet explorer med de inställningar som gäller för zonen Ej tillförlitliga platser och java script kommer inte att köras).
När de sedan fixat detta virus på sin hemsida kan du plocka bort sidan ur denna zon igen.

beem
0

# 9 Bra tips - som alltid    Tack för det.