Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4770 ggr
Mysterious
3

Problem med att spela vissa CD-skivor

Hej!
Några dagar sen köpte jag en ny dator och allting funkar perfekt utom det att den verkar ha problem med att spela vissa CD-skivor (musik). Jag har 3 album som låter nästan bara brus när jag spelar upp dem, man kan urskilja beatet & trummor i bakgrunden bara. Jag provade att importera på nytt till biblioteket men utan förbättring. Jag kan säga direkt att det är ingenting fel på skivorna då de har knappt någon repa och jag har kollat för säkerhets skull på hemmabion och andra datan och de funkade perfekt.
Jag spelade också upp albumen med olika program och det låter lika dåligt på alla. Det verkar inte vara något problem med lasern för att mina övriga album låter fortfarande okej, de är just dom 3 som inte går att spela upp normalt.

Så jag undrar om någon har nån aning om vad felet är och vad jag ska göra åt saken.

Tacksam för svar!!Oskyldig

/Diana

Pilon
0

det kan vara fel på ljudkortet, prova spela upp musik från någon annan stans, tillexempel från spotify eller på youtube eller liknande och se hur det låter, om ljudet låter så samma sätt kan det vaar någon vajsing med ljudkortet.

Mysterious
0

Asså allt låter bra, jag har ju spelat upp andra skivor, det är just 3 av dem som e bara brus. och det är inget fel på skivorna då de funkar på den andra datan o hemmabion.

Pilon
1

Ring dit du köpte datorn, dom ska kunna hjälpa dig.

Mysterious
0

Har redan mailat, väntar på svar! :]

Kaj
1

Pröva att ladda ner de senaste codec packen. Det kan ju vara så att just dessa är kodade med några speciella egenskaper som gör att dina nuvarande avkodare inte riktigt klarar dem.

Själv använder jag K-lite Full som du hittar här. (Helt gratis såklart) I den kommer även Media Player Classic med. Då kan du kolla både med din nuvarande media spelare och med den ifall ljudet blev bättre.

Det finns även andra Codec packs - men de är i princip ganska lika. Det som skiljer kan vara lite olika verktyg och program men ljud och film avkodarna brukar hålla ung. samma mängd och kvalitet.

Mysterious
0

#5 Tack för tipset ska prova direkt. Dock känns det som att det inte kommer hjälpa. För min gamla 5åriga dator klarade av att importera musik från skivorna så vrf skulle inte en ny dator kunna det? Men men… ska kolla :]

Mysterious
0

Nope tyvärr. Ingen skillnad. Vissa gick inte installera ens, Det gisk bara att installera Basic Och Updaten längst ner.

Jag undrar också, vad innebär det när det står Mirror efter? Ex:

www.free-codecs.com/k_lite_codec_pack_download.htm

Pilon
0

ibland på sidor där mans ka ladda ner program så finns det flera länkar att ladda ner filen ifrån i en lista. Dom är, som jag uppfattat det, till för att om ena länken inte funkar eller funkar dåligt så kan man välja en annan.

Mysterious
0

Aaah, I see!

Kaj
0

Somm sagt en "mirror" är helt enkelt en kopia av orginalet som lagts ut på en annan server. Mest för att man har så många nedladdningar att en server inte orkar med alla så man sprider ut dem på flera i stället.

Kan du rippa låtarna till MP3 och då få bra ljud?
Rippa kan du göra direkt i Windows Media Player

Annars har du ett gratis rippningsprogram här Freemake Video Convereter. Det klarar att rippa både musik och filmer i olika format.
Samma företag har även en renodlad Audio converter men jag brukar bara använda den första som tar både filmer och musik. Min gissning är att audio convertern bara är ett urplock ur deras stora Video converter

Mysterious
0

Okej…

Nu har jag fått svar från webhallen men jag blev inget klokare av det. Han sa att det är inget fel på Cd spelaren om den klarar av att spela andra CD skivor. Och så sa han att datorer kan vara lite griniga med att spela upp CD o DVD skivor..(speciellt om man bränt dessa själv, vilket jag inte har) Men va? är det sant verkligen? För min över 5 år gammal dator har aldrig haft problem med att rippa eller spela upp musik, så varför ska en helt ny dator ha problem med det? Känns lite ologiskt, eller?

Pilon
0

ja det var ett konstigt svar, kan du kanske kopiera mailet du fick av dom?

Mysterious
0

Japp! Här är det:

CD/DVD läsare kan iband vara lite griniga när det gäller skivor
(speciellt om man bränt dessa själv). Det faktum att skivorna fungerar
med andra enheter behöver inte innebära att läsaren i datorn är defekt.
Du skriver att ett tio-tal andra cd-skivor fungerar utan problem, därför
är jag säker på att det inte är något fel på läsaren.

Som sagt, blev ingetssmartare av detta och problemet kvarstår :(

Pilon
0

Haha, Men svarade du att skivan som inte fungerade med CD/DVD-spelaren inte var bränd Så att han vet det?

Mysterious
0

Ja har gjort det. Väntar på svar. Får se vad han säger… återkommer :)

Paltn
0

Testa rippa av skivan till mp3, who knows, kan vara så att den kan läsa rent men inte spela upp rent. Går iaf snabbt att testa.

// Paltfan

Mysterious
0

Har testat ingen skillnad :(

Paltn
0

Testat skivorna hos någon bekant på deras läsare?

// Paltfan

Mysterious
0

Jag har provat på 2 andra datorer. CD skivorna låter helt normalt :/

Paltn
1

Installerat senaste drivarna till läsaren du har?

Om så också är fallet så skicka tillbaka läsarn om du har garanti, skitsamma vad de säger, den funkar ju uppenbarligen inte som den ska eftersom du gjort det du kunnat för att se så inte annat än hårdvaran eh problemet, alternativt bara byt, går väl på 300kr idag en vettig dvd-brännare/läsare.

// Paltfan

Pilon
0

#20 tummen upp för den kommentaren!

Mysterious
0

Gjorde sån sökning på HP hemsidan som automatiskt letar efter drivers och upptaderingar och whatnot, och den hittade ingenting.

Jag får se vad han från webhallen svarar. Annars får jag väl köpa en ny läsare… har dock ingen aning om hur man installerar dem.

Paltn
1

det eh plug-and-play oftast så det ska nog itne vara några problem, och är bara 2st kablar som inte passar nån annastans än där de ska sitta på läsarn.

// Paltfan

Pilon
1

#22 ring till dom istället, ibland har man otur och får snacka med en av dom latare supportnissarna. Och dom ger en så enahanda och dåliga svar, ibland skyller dom till och med på att det är kundens fel som det nästan låter som att den här supportnissen gör. Ingen känsla för service. Nä tack, ring till dom istället och förklara problemet igen, det är faktiskt bättre att prata i telefon än per mail med support ibland.

Mysterious
1

Mmm. Jag får gå till affären istället tror jag, jag kan aldrig göra mig förstådd via telefon haha :P

Pilon
0

haha :-)

Mysterious
0

Okej! Nu har jag löst problemet, elr inte direkt men jag har hittat ett sätt att spela låtarna på den nya datorn. Jag rippade låtarna till min USB på den gamla datorn och överförde dem till den nya datan - och DÅÅ funkade de… HALLELUJA! Men det är ff ett mysterium vrf datan inte vill läsa CD-skivorna :{ Suck"

Pilon
0

hahahahahaha

Kaj
1

Jag skulle ändå tippa på att du saknar någon codec på nya datorn som just dessa cd skivor använder

Du kan ju pröva att göra följande.

1. Installera K-lite på den nya datorn (tror du gjort det tidigare)
  2. Rippa CD skivorna på den nya datorn till en MP3 fil
  3. Högerklicka på filen i utforskaren och välj Media Info (den skall ha kommit med i K-lite)
  4. Via Media Info kommer du få upp en lista med den codec som använts och lite andra parametrar som typ bitrate etc.
  5. Gör samma sak på en MP3 fil som du rippat på den gamla datorn.
  6. Du bör då kunna se ifall de har rippats med samma codec eller två olika.
Mysterious
0

Tack för instruktionerna! Ska prova det så snart jag har en minut över! :)

Halvdansken
0

Vi har en sån cd-spelare i bilen.

CD läses innifrån och ut, inte som en vinylplatta; utifrån och in. Om det första (innersta) spåret ligger väldigt tätt på mitten  så kan läsaren ha svårt att "fånga starten" . Oftast på skivor med mycket musik (best-of plattor brukar ha det problemet, där har man tryckt in många låtar).

Den i vår bil får man trycka inCDn flera gånger i spelaren ibland för att läsaren ska "hitta spåret" liksom. Det är det som är problemet.  

EDIT : Jag svarade på fel fråga. Sorry…. fel tråd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.