Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2666 ggr
windh
0

Temperatur på CPU

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

imorse hade jag lite problem med datorn. Den pep och ville inte starta.

Jag öppnade upp den och tog loss, rengjorde allt och satte tillbaks. Sen var allt bra igen.

Dock såg CPUn och fläkten lite sliten ut..

Laddade ner Core Temp gadgeten och den visar ca 55-60 C när CPUn är i lågvarv och när den går upp på 100% så hamnar tempen på ca 95C konstant! Vad bör jag göra? Ny kylpasta eller ny fläkt?

CPUn är en Core 2 Duo E6750

Mvh Johan

windh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

[Woozy]
0

Börja med att göra rent cpu och kylfläns. Sen så sätter du på ny kylpasta. Artic Silver 5 rekommenderas.

windh
0

OK, sticker till webbhallen och skaffar detta. tack-

windh
0

Pasta i förskaffad. Kan jag använda T-röd för att rengöra delarna först?

[Woozy]
0

Jepp använd T-röd du.

Fridaybrew
0

Jag köpte precis en ny kylare =) Hade stockkylaren från början men temperaturerna var löjligt höga typ aldrig under 70 helt sick. Med ny kylare så kommer jag ner strax under 40 och kommer aldrig över 55.Så ny kylare är mitt förslag för den du visar där är för liten speciellt om du observerat höga temperaturer.

MEn iaf jag körde på kemisk ren aceton för rengöring tillsammans med tjejens bomullspads för sminkborttagning och tops. Fungerar utmärkt. Kolla även upp vad du har för processor hur kärnorna ligger så du applierar kylpastan korrekt.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Men ny kylare är mitt förslag välinvesterade pengar om det inte är en allt för gammal dator. Dock finns det kylare som levereras med flera fästen så det kan fungera till nästa datorbygge också.

/Fridaybrew

windh
0

Kommer såsmåningom byta hela mitt system, så om det räcker med kylpasta är jag nöjd.

Har precis applicerat och jag tycker att datorn redan låter mindre… tempen ligger nu på runt 30C vid idle… Känns bättre!

/J

[Woozy]
0

Härligt att höra. Glad