Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 634 ggr
johan
0

Tips: Bättre översikt i Utforskaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Utforskaren finns möjligheten att sortera och gruppera filer och mappar på olika sätt, t ex efter namn, storlek, datum och typ. Den sistnämnda sorteringen är min favorit!

Om du står i en mapp och väljer Visa-menyn, Ordna efter och väljer Typ kommer din lista att sortera alla filer efter dess filtyp, t ex Word-dokument, Musik-filer, etc. Om du dessutom väljer Visa-menyn, Ordna efter och väljer Gruppera så blir det bättre. Allt grupperad i fina grupper. Helt automatiskt.

Självklart kan du fortfarande välja olika visningslägen för om du vill se ikoner, detaljerad lista med mera.

>> Se ett exempel på hur det kan se ut i bifogad bild!

Mvh // Johan

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man står i en mapp med musik, video eller bilder kan du även grupper på metadata som artist, album, när bilden togs etc.

En mapp med musik kan se ut så som den bifgoade filen. Fast i och med att Utforskaren är ganska långsam skulle jag inte rekommendera att stoppa all musik i samma mapp och få ordning och reda på detta sätt.

Mvh // Johan

Erik
0

Neat. Och snygga skärmdumpar. ;)

johan
0

Skärmdumparna är SnagIt:s förtjänst! Världens mest prisvärda program! $49 för ett program som är bizzzzzart bra på att underlätta när man tar skärmdumpar. Perfekt för mig som ofta skriver kursmaterial.

Mvh // Johan