Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2844 ggr
MichaelE
3

Införskaffa inte Windows 8

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I denna video nedan visas en jämförelse mellan Windows 8 Consumer Preview (Beta) och Windows 7.

Vill bara säga att videon talar för sig själv om att ska man göra annat än att surfa på datorn så ska man inte införskaffa windows 8!

Kaj
2

Testet körs ju på en dev preview utgåva. Dessa utgåvor är aldrig optimerade. De har även ganska ofta kvar debugkoden.

Det är först i den slutliga utgåvan för marknaden som man rensar upp i koden, optimerar den och gör den så ren och snabb som möjligt. Så innan vi ser en test på en utgåva som ligger mycket nära den slutliga är det svårt att avgöra ifall W8 kommer vara så mycket långsammare än W7

Fridaybrew
0

Ett bra test iaf, men som Kaj säger stämmer också. Dock uppskattar jag infot.

/Fridaybrew

MichaelE
0

#1 Nej, det är inte Dev preview - detta är consumer preview - vilket är Betan. Om man ser på det hela så innehar Consumer Preview sämre prestanda än Developer Preview.

Jag har mycket svårt för ifall W8 kommer att lyckas, den är för anpassad för tablets och inte för varken laptop eller desktop.

johan
0

Jag tror det kommer vara som vanligt med förändringar. Först kommer det gnällas en jävla massa. Alla ska gå tillbaka till Windows 7. Precis som alla skulle gå tillbaka till Windows XP första gången de testade Windows Vista/Windows 7. Och precis som med "ribbon"-gränssnittet som började i Office 2007 kommer folk tycka Metro-gränssnittet är värdelöst till en början.

Sedan när det lagt sig lite kommer inse att det inte är så dumt ändå. Det kommer att bli standard med touchskärmar på laptops och desktops och förmodligen kommer allt-i-ett-datorer bli än mer vanligt för att kombinera fördelarna med en tablet och en riktig dator.

Folk kommer framför allt att uppskatta hur enkelt det blir att installera program på samma sätt som man är van vid från telefonerna.

Med tanke på att samma OS kommer kunna köras på klena tablet och på feta desktops så tror jag faktiskt att prestandan kommer att slå Windows 7. Men vi får väl se.

Personligen var det länge sedan jag kände lika mycket pepp för Windows som nu. Switchade till mac för något år sedan, men jobbar uteslutande med Visual Studio och kör Windows 7 i Paralells för Mac. Men när Windows 8 kommer vetefan om jag inte kommer skita i OSX och köra Windows 8 direkt istället.

Behåller gärna min macbook, men kör möjligen hellre windows 8 på den.

Mvh // Johan

MichaelE
0

#4 Det problem jag ser hos W8 är, dels att gränsnittet inte är anpassad alls för en pekare, utan också prestandan.

När det kommer W8 så hade jag hoppats att vid isntallationen så skulle man kunna välja att installera en tablett (touch), laptop eller desktop version av operativsystemet och på så vis få ett så hårdvaruanpassat OS som möjligt. T.ex. att man har kvar det menysystem som finns i W7.

Även om W8 är otroligt snabb på att starta och även på att starta upp programvara så är den otroligt slö för att exekvera dem. Photoshop, filmredigeringsprogram, programmeringsprogram och även renderings- samt modelleringsprogram kommer att drabbas av detta. Framförallt gamers.

Hur det slutar i höst när det förhoppningsvis släpps får vi. Får göra ett test med en demoutgåva och se ifall Microsoft har gjort något bra utav det.

johan
0

Känner man Microsoft rätt så kommer det finnas inställningar för att ha en Classic-startmeny. Det finns ju ff många företag som kör Windows 2000-utseendet på XP eller Windows 7.

Prestanda brukar ju vara det sista man optimerr, så det lär nog bli bättre innan lansering.

Mvh // Johan

MichaelE
0

#6 Än så länge finns inte dem funktionerna hos W8. Man måste installera extra program från tredjepart för att få tillbaka menyn.

johan
0

Modigt. Det var faktiskt samma med ribbon-gränssnittet i Office 2007. Gick inte heller att få klassiska menyer.

Mvh // Johan

MichaelE
1

#8 Ribbon är en av de bästa menyteknikerna som finns, har inget emot det. Jag skulle aldrig sätta mig tillbaka i det gamla office 2003 utseendet. Nackdelen är att det är lite besvärligt att hitta igen vissa funktioner men det går.

Lynxx
0

#0 - De beror väl på hur kraftfull dator man har?

/S

Fridaybrew
0

Jupp, om man pysslar med tyngre grejer så är det lätt värt att köpa ordentlig hårdvara och sen klocka upp den en bra bit. De nya processorerna är rätt bra på att klockas. Kombinerat med Sata 3 och ssd diskar så klarar man nog sig. Harpan och minröjaren kommer gå fett snabbt =)

/Fridaybrew

MichaelE
0

#10 Det är 2.3 GHz DualCore med 3.5 GB RAM. Så helt värdelöst är det inte, dessutom är det i en virtuel miljö. Värden är en kraftfull i7 2.3 GHz med 8 GB RAM och 3 GB NVidia GeForce.

Faktumet är att i det här fallet spelar det ingen större roll, det handlar om vilka resurser OS kan ge till programmet. Tydligen kan inte W8 leverera det W7 kan. Det ska inte skilja så pass stor tid. Det onödiga är att har man en dyr kraftfull arbetsstation så kan man bli tvungen att uppgradera eller köpa en helt ny bara för att man uppgraderar till W8 - vilket är helt onödigt.

Jag kommer aldrig personligen skaffa en dator med W8.

Fridaybrew
0

Måsta köpa nya dator för att man köpt W8 och vill ha annat os?????? Så ominstallation av annat os är omöjligt? Första gången jag hört det.

/Fridaybrew

Lynxx
0

Kan inte tänka mig att de släpper ngt som ställer så höga krav på pryttlarna?

Då lär det ju inte bli många som skaffar det.

Men, mig kvittar det - W7 duger i många år framöver.

Naturligvis kommer de att skapa mjukvara (typ IE) som bara kan anv. i W8 & senare - allt för å tvinga oss uppgradera :-/

/L

MichaelE
0

#13 problemet är att W8 plattform är ombyggd från grunden, W7 bygger ju på Vista, som i sig bygger på XP och så kan vi gå tillbaka till Windows 3.1.

Detta gör att hårdvarukraven sänkts, programmen startar snabbare och avslutas snabbare - men självaste körningen utav programmen är problemet. Du kan inte få samma prestanda med W8 på samma maskin som du får med W7. Ett flertal bloggar stödjer detta redan, spelen är snabbare (högre framerate) på W7.

Min fråga är om alla programtillverkare som e-on, adobe, autodesk etc måste anpassa framtida versioner utav sina program för att de ska köras optimalt på W8? Endast framtiden kan ge oss svaret på den frågan.

Halvt svar från mig på den frågan är ju att man har ju alltid anpassat efter nya OS, men oftast har ju en Vista version fungerar klockrent på W7.

AktieTrader
1

Jag köpte min första PC för 20 år sedan och har sysslat mycket med datorer sedan dess. Senaste 8 åren jag jag jobbat som IT-ansvarig med ca 100 PC och ett gäng servrar.

För någon vecka sedan testade jag Win 8 under en hel dag. Jag har aldrig kännt mig så vilsen framför en dator. Blev kastad mellan metrogränssnittet och skrivbordet slumpmässigt känndes det som. Appar kördes enbart i fullskärmsläge på min 24" skärm. PDF'er som öppnades i en app kunde bara visas en i taget, den förra måste stängas först. Det känndes som man var tillbaka till dostiden och inte hade hört ordet multitasking.

För att starta ett program (inte app) när man är i skrivbordet måste man ut i metros helskärmsgänssnitt och starta programmet därifrån. Startknappen är borta. När man installerar ett program så grupperas de inte i metro som startmenyn där varje program kan ha en eller flera ikoner. I metro slängs alla ikoner för programmet ut. Jag installerade tre program och fick 10 st ikoner i metro.

När jag skulle stänga av datorn så fick jag googla för att kunna hitta hur f*n man gjorde.

Jag har bytt användares datorer här både från Win 2000 till XP och från XP till Win 7 utan problem eller behov av utbildning. Men att byta till Win 8 ser jag som helt omöjligt utan att utbilda alla anställda till stora kostnader.

Win 8 är säkert bra till plattor och andra mobila varianter men för en vanlig stationär musstyrd PC är gränssnittet och den ständiga växlingen av gränssnitt helt oanvändbart. Ge möjligheten till att slippa metro och ge tillbaka startknappen så blir nog Win 8 bra.

Edit:
Scrollningen i sidled i appar gjorde mig tokig. Man läser neråt inte i sidled.

MichaelE
0

#16 kan inget annat än att hålla med dig.

johan
0

#13: Vad får dig att tro att Windows 8 skulle vara omskrivet från grunden? Det bygger väl i alla högsta grad på Windows 7 och Windows Server 2008.

Mvh // Johan

Kaj
0

Såvitt jag vet är W8 inte omskrivet från grunden. Windows bygger fortfarande på den gamla NT kärnan som i sin tur byggde på gamla Digital Equipments operativsystem VMS. Ryktet säger att då Microsoft skulle utveckal ett nytt operativsystem så rekryterade man Digitals alla operativsystemsarkitekter för att sedan skapa Windows NT. Därav nmanet WNT (= VMS högerjusterat en bokstav i alfabetet).
Så ända tills MS bestämemr sig för att helt skriva om Windows kommer man att dras med en massa kod som utvecklades på 70 - 80 talet. Det finns en massa kompilerade moduler i Windows som ingen idag vet vad de gör men ingen vågar ta bort dem eftersom de saknar dokumentation och källkod.

BTW
Datorn HAL i filmen 2001 ett rymdäventyr av Stanley Kubrik härstammar från IBM (IBM vänsterjusterat en bokstav)

MichaelE
0

För att kunna köra på ARM så är man tvungen att ändra en hel del i grunden för Windows, dessutom är (om jag minns rätt) DOS borta. Det finns inte över huvudtaget i W8, men i W7.

Alla Windows har byggt på DOS (mer eller mindre).

Hittar odk inte igen källan till denna information.