32 bitar eller x64?
Vad menas med de här och hur vet man vilken man har på sin dator?
Sara

Finns ett flertal trådar om detta redan, största skillnaden är att du kan ha mer än 4gb minne med x64. Du ser vad du har om du går in i egenskaper på "den här datorn".
Jag har 279 gb totalt och 254 ledigt. Sen står det att jag har 2 gb RAM.
Då har jag alltså x32?
Sara
#2: Om du har 64 bitar, KAN du ha mer än 4 GiB, men du BEHÖVER inte. Eller om vi drar några exempel:
Säg att du har ett 32-bitars operativsystem. Du promenerar iväg till din datorbutik och köper 8 GiB minne och installerar det sedan i din dator. Du kommer då inte att kunna använda mer än lite knappt 4 av dem, så de sista lite drygt 4 GiB är bortkastade rent ekonomisk. Du har alltså kastat en del av pengarna i sjön, så att säga.
Du har ett 64-bitars operativsystem men har bara installerat 2 GiB i datorn. Du kommer då att kunna komma åt 2 GiB.
Du installerar 8 GiB på din dator och kör ett 64-bitars operativsystem. Grattis, din dator kommer nu att kunna använda alla 8 GiB.
Typ så.

Det står i egenskaperna för den här datorn "windows xp professional x64 edition" eller liknande om du har x64. Om du har 32-bitar så brukar det inte stå något om det.
Aha, ok. Då har jag nog 32. Tack!
Sara
Finns de något annat sätt du kan ta reda på vad du har för variant alltså 32 eller 64? kan man kolla på sitt moderkort? eller finns de något sätt och se de på förutom de skrivet ovan?
menar har funderingar på att köpa win 7 hur skall ajg veta vilken jag skall ha? 32 eller 64 bitars?
64
/Fridaybrew
Om du går in på startmenyn och skriver in dxdiag i kör/kommando/sök (beroende på vad man har för version av Windows) så kommer du få upp relevant info som tex vilken version av OS. 64-bitars är att föredra.