Mobilt bredband mottagning
Vi har flyttat till en lägenhet som är en "betongbunker" i "källaren" på en lada. Det är som en sutterängvåning då vi har golvet i samma höjd som marken utanför, i nästan hela lägenehten, men marknivån stiger vid slutet av vår lägenhet så ladans utgång och delar av ladan är också i marknivå. Det är tjocka betongväggar på hela lägenheten, men ganska stora fönster i alla rummen. Fönstrena sitter dock nära innerväggen vilket gör att det är en bred betong/sten kant på utsidan som skärmar av (tjocka väggar).
Vi har inget telefonuttag i den här lägenheten så vi har skaffat ett modem från 3 som tar emot trådlös signal, fast det är en router. Man sätter SIM-kortet rakt in i routern och ingen mobil "sticka" behövs och inte heller kablar till datorn.
Först när vi kopplade in modemet igårkväll trodde vi att något var fel för det fungerade inte (även om man inte kommer åt internet så borde informationen mellan datorn och modemet fungera). Så idag så satt jag och pillade med det och flyttade runt det och vips så kom jag åt 9% signalstyrka och informationen om modemet uppdaterades i datorn, dock kom jag inte ut på nätet. Ställde modemet i fönstergluggen på utsidan och vips så blev det 32% och snart även 51% signalstyrka och jag kom åt internet. www.bredbandskollen.se gav mig resultatet ta emot: 7,56Mbit/s skicka: 1,46Mbit/s och internet går nu jättesnabbt och bra =)
Men jag kan ju inte ha modemet på utsidan lägenheten, det kan ju bli stulet och bli utsatt för väder och vind (står visserligen ganska skyddat då det är tak utanför fönstert en bit ut).
Tips och idéer om hur jag kan få in signalen i lägenheten vore uppskattat =) Har läst något om att dra in en vanlig kabel uifrån som "läcker"? Fattade inte riktigt detta, någon som har koll eller vet något billigt och bra sätt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har ju 14 dagars ångerrätt så om någon har en annan internet-lösning för oss så tas idéer tacksamt emot =)
Ställ routern på insidan av fönstret bara. Glas stör inte signalen så himla mycket.
För övrigt låter din nya bostad som en mindre mardröm för ett mobilt bredband 
#2 Det var när jag hade den på insidan fönstret som signalstyrkan är 9% (och internet inte fungerar). När jag ställer den på utsidan fönstret så blir det 32% och internet fungerar med hastigheten 7Mbit/s.
Även om jag har hyfsat stora fönster så hjälper ju inte det särskilt mkt iom att dom sitter 30cm in från ytterväggen så det blir en glugg på utsidan. Detta gör att signalen inte kan tas upp från sidorna utan signalupptaget blir väldigt avskärmat om modemet står på insidan fönstret. Modemet måste stå så att antennpinnarna sticker ut utanför ytterväggen.
Ja, men vad gör man om det inte finns telejack i lägenheten?
Supporten på 3 sa att vi kunde köpa en antennsladd och sätta mellan routern och antenn-pinnen så vi kunde leda ut sladden genom fönstert så antennen kan hänga utanför och att vi kan ha modemet på insidan. Så just nu letar vi efter en antennsladd vilket inte verkar vara det lättaste att hitta =S