Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1675 ggr
Liz85
0

Vilket problem handlar det om?

Jag har själv mina aningar, två rättare sagt alternativt en kombination av dessa av vad som är fel. Men tänkte höra med er om ni kan ha någon tanke kring felet. Det kanske finns något jag inte tänkt på själv.

Problemet lyder:

Jag har en stationär dator som strulat lite tidigare men inte mer än att det gått att få igång datorn efter lite rörande på sladdarna mellan skärm och dator.

Sedan flyttade jag… den 2 ton tunga skärmen samt lådan bar jag själv alla gånger för att vara säker på att inget skulle hända med de men den 2 ton tunga skärmen råkade jag sätta/tappa ner på golvet i nya lägenheten. Fick sedan inte igång datorn alls. (OS = Win XP och datorn är en egenhopplockad maskin, alltså inget särskilt märke på den sammasatta datorn.)

Jag har nu:

1. Testat byta grafikkort. Lampan på moderkortet lyser grönt och fläkten snurrar, datorn låter en del men vill absolut inte gå igång vilket grafikkort jag än stoppar i. Tanken om paj skärm dyker genast upp.

2. Byter skärm till en annan som jag vet fungerar. Det enda som står på skärmen är "No signal input to input A". Längre än så kommer den inte. Konstaterar att det inte är skärmfel som är orsaken.

3. Testar byta grafikkorten igen fast med nya skämen kopplad till datorn. Det enda som händer är att lampan på moderkortet lyser, fläkten snurrar och datorn låter men den vägrar att komma till någon form av uppstartsskärm och därför kan jag inte nå bios.

4. Testar byta hårddisk, koppla ur de två som är ikopplade och testa med var och en av de två som inte är ikopplade ifall någon av de andra två också tåkara vara master-kopplad, och vill inte ha någon krock så. Absolut inget händer och skärmen fortsätter skrika om att input A inte får någon signal.

Vad skulle ni säga att felet kan tänkas vara?

JohannaEkroth
0

Jag tror du har fel på moderkortet, troligen i grafik-sloten.

Du har inget inbygt grafikkort på moderkortet förstås?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Liz85
0

#1 Nej, moderkortet har inget inbyggt grafikkort.

JohannaEkroth
0

Okej, det var ju synd. Annars hade du kunnat prova det.

Hmm, moderkort är det dyra alternativet… Så vi säger att det inte är det. Flört

Hur är det med nätaggregatet?

Liz85
0

Det var en bra fråga. Vet att jag i alla fall har kollat så att alla sladdar sitter i.

Kollade upp det nu. När datorn sätts på känner man att det kommer kalluft bak frn aggregatet samt under från aggregatets underdel inne lådan. Jag hör ett tydligt surrande när jag sätter örat mot baktill men inte lika distinkt surrande ljud om man försöker lyssna från sidan.

Nu har iofs datorn och fläktarna alltid varit ganska tysta.det som hörs mest är de surrande hårddiskarna.

Kan ett aggregat låta och ge ifrån sig luft utan att vara helt fungerande?

JohannaEkroth
0

Absolut kan det det. Finns det något annat nätagg du kan prova med?

Liz85
0

Inte här hemma men en kompis till mig har säkert nåt fungerande liggande. Plus andra reservgrejer. Förhoppningsvis är det agget som strular i så fall. Då måste jag bara komma på nåt sätt att ta både mig och datorn till henne.

Har själv annars tänkt på moderkortet som boven, alternativt i kombination med en paj C-partition.

JohannaEkroth
0

Varför inte henne och agget till dig, eller att du hämtar agget. Flört

Tror inte på en paj C partition, du hade fått bild, och datorn hade klagat lägre fram på hdd fel.

Att frakta en dator är inte kul, men transportkärra, eller en stor sportbag med snöre mellan handtagen över burken kan vara ett annat sätt.

Liz85
0

Jag kan ju iofs hämta agget också.:)

c-partitionen vet jag inte skulle ge detta fel men eftersom jag inte kommer längre just nu så är hoppet att den inte ska börja klaga på nåt hdd-fel när jag väl lyckas ta mig vidare härifrån.

JohannaEkroth
0

Med ett nytt "någonting" så kommer hhd nog att starta upp utan problem, dock brukar inte vista och win 7 gilla nya moderkort, då de ser det som en ny dator… Så man kan behöva installera om ifall det är så.

Ladydragon
0

när du startar datorn lyssna efter pipljud….får något pip alls eller får du en serie ett pip,lång pip kort pip??

pipljuden kan ge en indikation på vad som är fel

annars så tja…

har du möjlighet att prova hårddisken i någon annan dator så kan det vara en idé hårddiskar är väldigt känsliga och det kan räcka med en liten stöt så går den sönder

annars så plocka isär allt och kolla så det ser oki ut och dubbelkolla alla kablar så inget sitter löst

Liz85
0

#9 jag är fullt beredd på att eventuellt behöva installera om allting sedan men förhoppningsvs är det bara aggregatet som bråkar.

JohannaEkroth
0

Ja jag hoppas det också. Berätta gärna hur det går. Glad

Liz85
0

Uppdatering, jag fick tag i ett barnvagnsunderrede med fjädring och stora hjul så min "sten" till datorlåda med innehåll kunde äntligen få sig en tripp till min kompis för att se om vi kunde fixa den.

Direkt när vi kopplar upp den mot en skärm (med mera) tar det visserligen ett tag men sedan startar den som om inget hänt. Vi lyckades också komma fram till att innehållet på de två hårddiskar jag sedan länge inte har inkopplade men inte vågat formatera tyvärr är helt borta.

Vi tog bort de gamla installerade drivrutinerna från min första stora skärm, den som råkade känna på golvet rätt hårt i flytten, såg till att det var lägsta möjliga upplösning på skärmen och ingen specialinställning kvar nånstans som kunde spöka. Sedan tog jag hem datorn, kopplade ihop den med skärmen igen och får samma resultat, "No signal to input A". Konstaterar vid vändning att det finns en kontakt märkt "input A" som inte har något kopplat till sig. Under de där fem små runda metallkontakterna med sladdar i fem olika färger står "input B". Försöker därför ändra inställningarna på skärmen men utan att lyckas.

Jag kan alltså konstatera att det tack och lov inte är moderkortet eller något annat i själva datorn som strular, utan nya skärmen. Ska låna en sladd och se om skärmen börjar funka då, i så fall är det sladden som är paj.