Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 17542 ggr
Jalking
276

Kreditkopia.se?

Jag fick ett SMS från ovanstående där det påstås att någon har begärt kreditupplysning på mig och jag kan logga in på en hemsida för att se vem. För att logga in vill de ha e-postadress och personnr. och sen ska jag godkänna en massa byråkratiskt formulerade villkor. Tycker det hela känns skumt!

Ngn som vet vad detta är? Är det seriöst eller bara ett sätt att försöka lura av mig en massa personeuppgifter eller få mig att godkänna ngn skum formulering som man får en massa skit av sen?

Spectabile
31

Det är bluff från början till slut. Gå absolut inte till den där hemsidan och logga in med din E-postadress och personnummer.

Om någon tar en kreditupplysning på dig så får du veta det via ett brev hem till dig. Kommer det inget brev så är det ingen som tagit någon kreditupplysning på dig.

ANNIA
8

Det är inte säkert att det är nåt skumt. Det verkar som det numera kommer sånt där om krediupplysning från flera andra företag än förut. Finns en tråd inne på konsumentmakt om en annan sida på nätet.

Så jalking har du nyligen köpt nåt där du uppgett ditt mobil-nr så kan det mycket möjligt vara helt i sin ordning.

[Beavis]
4

sök på företagsnamnet. är det en bluff så har nog folk skrivit om dem på nätet.

Kreditkopia.se

[PeterWem]
5

De har ju bemödat sig med att köpa SSL till sin sida. Mängder med företag gör kreditupplysningar, varför inte bara ignorera?

Annars kan du läsa mer om företaget här.

RobertW
24

Hej,

Till att börja med vill jag säga att det förstås inte på något sätt är tvingande att logga in och registrera sig på kreditkopia.se och om man väljer att inte göra det skickar vi alltid kopian per post.

Kreditkopia är en tjänst från företaget Evolope som arbetar med att distribuera personliga försändelser digitalt. Gällande kreditkopia.se samarbetar vi med kreditupplysningsföretag genom att distribuera kopior på genomförda kreditupplysningar. Det sker såväl via kreditkopia.se och/eller med traditionell post i brevlådan.

Det finns flera skäl till varför det finns antal tjänster som hanterar kopior på kreditupplysningar digitalt. När ett företag begär en kreditupplysning på en person är kreditupplysningsföretaget skyldiga att informera och skicka kopia på upplysningen till den omfrågade personen. Det är ingen hemlighet att det går snabbare digitalt och är mer miljövänligt. Många personer föredrar även att flytta in delar av sin privatekonomi på nätet istället för i pappersform hemma. Det försöker vi ta hänsyn till.

Med vänlig hälsning

Robert Wahlström, Evolope

Stephanie
2

#5 Sedär! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Jennil
6

Jag använder kreditkopia och det funkar bra för mig i alla fall!

[Beavis]
3

#7 Ja om man läser inlägget i #5 så verkar det ju vara ett legitimt företag. Man kan ju söka i företagsregistret eller göra namnsök. exempelvis här Så brukar det komma upp träffar om de skulle varit bluffbolag. Men som du skriver är de okej.

MichaelE
0

Det finns ett annat liknande som heter minaupplysningar som är precis samma sak. Tycker att det börjar bli för många och jag förstår att man blir misstänksam mot dem nya på nätet.

TT68
3

Kreditkopia är ett oseriös bolag som vägrar att be om ursäkt och de fortsatte att skicka ut mail trots att jag skrev att de hade skickat till fel person.

Inte nog med det … istället för att be om ursäkt valde de att blocka min email adress. Detta ledde i sin tur att jag valde att skriva om Kreditkopia i en av mina bloggar.

MichaelE
0

Det lät inte alla bra ifall en kreditupplysning hamnar hos fel personer. Vem vet vad den personen kan använda den informationen till.

[Beavis]
0

Väldigt många företag idag gör kreditupplysningar på sina kunder. Ibland är det i gott syfte. ibland känns det fel och att dessa företag har tillgång till dessa uppgifte. Men å andra sidan är det ju ofta offentliga uppgifter man kan få tag i genom att ringa runt gäller bara att veta vart? Och det gör ex, Kreditkopia.

walter
5

#10 Om det skickas till fel person så är det galet, men samtidigt har jag svårt att förstå att dom skickat till fel. Din mail-adress ska stå ihop med dina adressuppgifter så frågan är väl då snarare om någon annan person uppgivit din mail-adress vid köp och kanske därför som dom blockat din mail-adress för säkerhets skull.

Det är många företag idag som tar kreditupplysning. Många gör det så fort man köper något mot faktura.

hej