Datorn iFokus

Datorn

Etikettfildelning
Läst 889 ggr
Kaj
0

Öppna slotts i DC

Ibland får man frågan vad det innebär att konfigurera hur många öppna slotts man har i Direct Connect. Det innebär helt enkelt hur många som du samtidigt vill ska kunna ladda hem filer från dig. Ju fler öppna slotts som du har per hub dessto mer kan det slöa ner din internetuppkoppling. Men vissa hubbar har regler som säger att du minst måste ha två eller tre öppna slotts per hub för att du skall kunna koppla upp dig mot hubben. Detta för att inte vissa användare bara vill ladda ner men inte vill tillåta att andra laddar från dem. Läs hubben regler om vad som gäller där. Hubben regler får du fram genom att i Chatten skriva +rules

Antal öppna slots ställer du in i settings under fliken downloads och Maximum simultaneus downloads. (Kom ihåg att om du vill koppla upp dig mot t ex två hubbar samtidigt och båda har regeln att du minst måste ha tre öppna slotts så måste du sätta 6 öppna slotts i din konfiguration. Annars kommer du att kastas ut från en av hubbarna.

Tom
0

När vi ändå är inne på DC. Hur är det med den nya lagens tillämpning? Är det "riskfritt" att ladda ner från DC eller måste man vidta åtgärder för att inte åka fast?

Förövrigt bra information du kommer med Kaj om DC. Jag har läst alla dina inlägg.

Tom

Saber
0

Jag skulle inte säga att desto mer öppna slots desto mer nerslöad internetuppkoppling, Det räcker med 1 öppen slot och någon som kan ta all din bandbredd för att det ska gå riktigt segt att surfa samtidigt.  Sen kan du ha 20 öppna slots om du inte har något som någon annan vill ha, det går ju bara segt om folk laddar något från dig.

Men fortfarande bra post.  

#1 Det där är nog lite upp till var person, men jag tror inte fildelningen över DC hubbarna har minskat i någon större skala.

Kaj
0

Jag har inte märkt att det blivit någon mindre trafik eller svårare att hitta det man söker efter den nya lagen trädde i kraft. Enligt den lagen så är det nu olagligt att fildela men allt beror ju på hur polisen kan utnyttja sina resurser. Man har gjort några fall för att testa lagen och det har blivit fällande dommar med dagsböter som följd.
Det är lite som jag skrev, dvs upp till dig själv. Jag fildelar precis som förr.

Kaj
0

Saber, du har rätt i din alanys. Om du har flera slotts öppna finns ju risken att många börjar ladda från dig och då slöar ner din lina. Men vissa hubbar kräver att du har fler än ett öppet slott annars kickas du direkt. Om man då som jag vill vara inne i två eller tre hubbar samtidigt kan det innebära att jag måste öppna 4-6 öppna slotts för att inte bli kickad från en av hubbarna.
Problemet är egenltigen inte så stort eftersom din bredbandsleverantör oftast garanterar dig max trafik i båda riktningarna. Alltså om du har 10 mbit och det är flera som tankar från dig och fyller upp din bandbredd så kan du fortfarande tanka ner från andra i full 10 mbit fart. upp och ned ska inte påverka varandra om du ahr en bra bredbandsleverantör.

Saber
0

#4 Upp och ner påverkar varandra i viss grad. Har du som jag tex bara 1mbit åt båda hållen och någon med 10mbit tankar saker från mig så får jag mindre bandbredd ut för att skicka requester till sidan då går det segare.

Kaj
0

#5, det stämmer iof. Dessutom så påverkas även datorns cpu om det går mycket trafik så även där kan man få en prestandanedsättning om många samtidigt laddar från dig alternativt du laddar från många. Detta belastar CPU, Disk och andra saker i din dator.

Om man dock kör T ex BBB där man har 10 mbit ner och 100 Mbit upp är problemet mindre. Men för er andra är Sabers inlägg riktigt. Då kan det vara bättre att bara vara ansluten till en hubb i taget och hålla nere antal öppna slotts.