snabb dator
Hejsan jag tänkte höra hur man får datorn att starta snabbare och hur man kan få den att svara snabbare när den är igång

Den blir trögare ju fler program du installerat på den. Detta även om du gör en avinstallation eftersom de flesta program du installerar inte städar upp eftersig ordentligt. Bland annat ligger oftast kvar en massa referenser i ditt registry.
För att rensa upp där bör man vara rätt snittsig på datorer och veta vad man gör annars kan man lägg förstöra datorn.
Ett tips är ju alltid att ominstallera datorn. Då blir den ren och snygg och startar snabbare.
När Windows Vista kommer (jan-07) så kommer starten att gå extremt mycket snabbare än med Windows XP. Har för mig att en uppstart skall gå på 15-20 sekunder eller så.

´men jag använder mig av de just nu
Bästa sättet att få datorn att starta snabbt är ju att ha den i Standby-läge istället för att stänga av den. Tycker dock det fungerar bäst på bärbara datorer.
Mvh // Johan

och tack för tipset
Ett annat tips är att stänga av vissa program i uppstarten:
Messenger, winzip, quicktime, acrobat, winamp m fl, behöver ju inte starta förrän du ska använda dom eller hur?
Många av programmen som installeras startas i bakgrunden för att kunna startas snabbare när du ska använda dom. Kolla nere vid klockan…ju fler ikoner du har vid klockan när du startar desto slöare går datorn.
Klicka på "start->kör" och skriv "msconfig" och tryck Enter. Klicka sedan på fliken "Autostart" så kan du se vilka program som startas när datorn går igång.
Antivirusprogram som Panda, Norton internet security och liknande tar otroliga resurser av datorn också…(panda tar nästan 100mb av ditt minne och norton c:a 75mb)
Skaffa ett AV som t ex NOD32 som tar under 10mb av minnet.

allt de där har jag redan gjort
Defrag?
Mer minne?
Större hårddisk?
Rensat tempmappar och temporära internetfiler (inte bara med hjälp av knappen i Internet explorer, utan i utforskaren)
Minnet är nog det jag skulle chansa på…hur mycket minne har du i datorn?
Är det XP du kör?

Ja har 1Gb i ram-minne och 500gb hårdisk.. Och ja jag kör med Xp
Rensa upp bland Kontrollpanel>administrationsverktyg>Tjänster.
Dessa startar upp och de syns som svchost.exe i aktivitetshanteraren. Hälften av dessa behövs ej och går att stänga av. Goggla så finner du.
http://www.jesper.nu/artiklar/guider/snabba_upp_xp.php
Sen kan man köra med Tiny XP. De minsta som finns tar för tillfället 17 mb i ram. Å andra sidan finns inget stöd för office i det och är engelskt.
Kör själv ett skräddarsytt XP och tog bort alla onödiga detaljer som arabiska tyska mm och microsofts spion alexa som håller koll på vilka sidor du besöker.

Ok men finns de inget annjat som gör att den går snabbare genom typ program som fixar allt åt en så startar man om datorn så ska allt vara klart eller måste man göra allt för hand
Tiny XP.
Du matar in skivan och har ett nytt operativsystem på åtta minuter
Sen kan du alltid överklocka din processor, men det är en annan historia…