Surfplatta vs Minidator
Nu har min dator kraschat (inte helt oväntat) så jag behöver hitta något nytt.
Har insett att jag inte behöver något avancerat. Det jag gör på min dator är att surfa, lyssna på musik, kolla mailen, nått you-tube-klipp ibland.
Jag velar fram och tillbaka huruvida jag ska välja en minidator eller en surfplatta. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket man kan göra med en surfplatta.
Sen undrar jag lite hur det funkar med nätverk. Får internet via ett hål i väggen och sladd för tillfället, det funkar ju att koppla in minidatorn i.
Hur funkar det med surfplattan? Är det bara mobilt nät som gäller då? Är lite skeptisk till att mottagningen ska funka, då en del vänner i trakten har problem med sina mobila bredband.
Tacksam för någon att bolla idéer med.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det finns ju vad jag vet inte ngt nätverksuttag på surfplattan, så det är antingen mobilt eller trådlöst surfande som gäller.
Sen att tänka på, att om du tänkt att skriva längre stycken så blir det jobbigt på en surfplatta eftersom det inte finns ngt tangentbord. Din text ovan skulle nog vara halvjobbig att skriva in tror jag.
Lyssna på musik blir via hörlurar, eftersom högtalaren är som på en mobiltelefon. Du får fundera lite mer över dina behov, men gör du inget mer avancerat på en dator funkar det nog med en platta.
Jag hade valt en laptop alla dagar i veckan.
Tack för era synpunkter! När det gäller musik så blir det nog att koppla in mina högtalare.
Men som ni säger, längre stycken kan bli svåra. Surfar litegrann på mobilen och där vill man inte skriva något långt.
Jag bloggar en del och då blir det gärna långt, så det lutar nog åt en mini-pc.
Mvh Emelie & Jack
Har tittat på denna, om någon har tid/lust att se om det är något att ha.
Mvh Emelie & Jack
Har du möjlighet så skulle jag ha tagit denna:
upp till 8 timmars batteritid. Den andra 4, räcker ingenting kan jag lova.
Denna kan du uppgradera RAM-minnet till 4gb, den andra bara 2 gb.
Denna har snabbare processor, är dessutom en intel, samt har bättre grafikkort.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Den här är ungefär likvärdig som den jag länkade til men har lite sämre processor. Dessutom ingår fullversion av Photoshop Elements 9 om du skulle vilja ha ett bildredigeringsprogram.
Tack höstlegend. Dessa datorer gör att jag måste vänta till nästa månad, men det kan det kanske vara värt.
Batteritiden, mina tidigare laptops har jag i princip aldrig använt utan sladd, men det kanske är lättare att man tar med sig en sån liten dator.
Photoshop är ju lockande, men är det inte jobbigt på en sån liten skärm?
Varför vill man kunna uppgradera RAM-minnet? Jag vet ändå inte hur man gör, så risken är att det inte blir gjort.
Varför vill man ha en snabb processor?
Frågan är egentligen, behöver jag lägga dom extra 700 kr? Behöver jag en bättre dator än i första länken? Jag har ingen aning!!
Många frågor är det, detta är som en djungel för mig…
Mvh Emelie & Jack
Ram-minnet är datorns arbetsminne. Ju mer ram-minne desto mer saker kan den orka med att göra samtidigt.
Processorn är den som tar hand om kommandona du ger den och sedan processerar dem så att de blir verkställda. Snabbare processor, snabbare åtgärder utförda. Förstår du vad jag menar.
Batteritiden kommer att vara till sin fördel med en sådan liten dator som du kan ta med i väskan lätt. Kan köra kalender och annat i den istället för annat. Ja det finns en uppsjö med saker man kan göra…
Photoshop vet jag inte om du tycker är värt på en sådan liten dator, som du säger… Man kanske har den till annat. Det är iaf ett program som kostar ca 800:- löst. Det beror lite på användaren om du lägger in bilder från en kamera eller så och vill redigera dem…
Jag tycker det är värt att lägga de 700 kr som det är emellan och försöka hålla ut en månad, även om det är semestertider. Skaffar du ett litet kontant trådlöst bredband och vill kunna sitta ute och surfa så behövs batteritiden.
Batteritiden är inte så lång som det står i manualen. Det är batteritiden vid standby typ, alltså när man inte rör datorn.
Min har 6 timmars batteritid och den gör ungefär 4 timmars surfande.
Tack och bock Höstlegend! Många saker att ha med i beräkningarna!
Mvh Emelie & Jack
Hoppas du blev något klokare. 
Har gått i precis samma tankar som du, platta eller miniPC. Min anledning var dock som ett komplement för att slippa släpa med sig stora lap'en när man är ute och reser samt titta på film i bilen för barnen mm.
Köpte den ovan nämnda PackardBell och höll på att bli vansinnig på den "lilla" tangentbordet. Fick det bara inte att fungera för mina händer som är vana vid ett fullstrl-tangentbord på min Compaq lap.
På plusidan av vad jag märkte var att den verkade snabb. Friversionen av Office är helt ok - en liten reklam fyrkant nere i högra hörnet av marginalen, ej i dokumentet ;-) PS startade jag aldrig upp…
MiniPCn åkte tillbaka till butiken efter 24 timmar hemma och blev utbytt mot en Samsung Galaxy Tab 8.9 som vi testar för fullt nu. Är väl inte jätteimpad - Kan inte ansluta till vårt nätverk och så säger den nu att Andriodmarket inte är installerad *suck* Så det blir nog en tur tillbaka till affärne för den med för att byta mot en Motorola som jag *vet* fungerar här hemma.
Den kunde inte heller ta emot bilder från datorn, .jpg-format. Kan ej läsa formatet ?! trots att det står i specen att den ska stödja bla .jpg…
Navigationen, dvs GPSen i den fungerade bra när vi var ute och körde i alla fall -Den hittade till vår ICabutik ;-)
Så summan av kardemumman är att det blir en surfplatta här, men jag vet inte vilken…
Utan att ha använt surfplatta än än lite testande i butik (men ha använt Androidtelefon ganska länge) vågar jag nog ändå påstå att den Galaxy Tab du testar inte verkar helt frisk. Bättre än du beskriver borde den kunna. Försök att få testa ett annat exemplar.
#1 Jag tycker surfplattan är ett bra komplement till laptopen. Har en 7 tums surfplatta som jag är jättenöjd med. När jag läste vad du ville göra så skulle det säkert räcka med en surfplatta till dig. Gå in i butiker och titta och känn efter vad du vill ha, sen kollar du priserna på nätet. Surfplattan jag har lägger jag ut en länk till nedan.
http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/galaxy-tab/GT-P3110TSANEE
#11 Synd att höra du fick ett dåligt exemplar. Jag har en 7" se ovan och är jättenöjd.