Hjälp! Stationär dator
Hej på er, jag är ny här på Datorn i fokus men har en fråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Idag plóckade jag in min stationära dator som jag har haft i ett förråd under en tid då vi har flyttat under tiden har jag använt min bärbara dator. Men nu ville vi ta in den andra datorn för att min dotter ville spela lite spel på den. Så vi kopplade ihop den och startade datorn och den började som den brukar men slutade med den här bilden, kommer inte längre än så här och förstår inte varför. Någon som vet problemet?
Mvh Jonna
//Jonnix
"ide channel 0 master disk hdd s.m.a.r.t. capability … none"-raden kanske betyder att hårddisken har något problem. kanske bara att kontakten ramlat ur, eller värre, kraschat. en gissning bara, så de verkliga proffsen får ta över och säga vad det är för fel.
#1 Tack för svar. Jag kollade kontakterna inga som ramlat ut
då har den förmodligen kraschat som du säger, tråkigt. Men om jag nu fixar en ny/begagnad hårddisk är det då bara att byta ut den gamla?
//Jonna
//Jonnix
Är den inställd på att boota från cd? plocka ut cd-skiva som sitter i om du har
#3 Det sitter ingen cd skiva i, vad är boota? 
//Jonnix
hur många hårddiskar är de och kolla så jumper på hd sitter rätt många hårddiskar har en bild på disken hur den ska sitta de ser ut som ett sånt fel tycker jag eller att strömen inte är ikopplat i hårddisken
Tack för tips ska kolla upp de.
//Jonnix

Kolla om hdn sitter kvar.. att alla sladdar gör det oxå!
Gå in i BiOS och kolla hur det e konfigurerat, det som står på skärmen betyder att bios inte hittar någon disk!
Dra lite i sladdarna, dvs dra ut dem o sätt in dem igen, gör så även på moderkortet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Om den stått i ett förråd så är det kanske en risk att den blivit utsatt för fukt eller annat som den inte mår så bra av?
Hatar cancer och älskar vårlökar.