Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 14189 ggr
johan
1

Vem äger IP-adressen

Hur man man ta reda på vem som äger en viss IP-adress? Jag skulle vilja kunna se vilka företag som surfat på en kunds hemsida.

Kan man köpa register någonstans, eller finns det någon typ av ping-kommando som kan översätta IP till ägare?

Mvh // Johan

Mvh // Johan

Niklas
0

Det finns ju tjänster, men vad sjutton är det de heter … Jag ska se om jag hittar någon.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
0

who is brukar de heta. har en länk på jobbet men inte här

Niklas
0

http://whois.net finns, men kan de hantera alla IP-adresser?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
0

Den tjänsten har jag på mina hemsidor, men det är väl si och så med hur pass detaljerad info man får fram. Eller så har jag inte brytt mig så noga om att leta alt att jag har någon form av begränsad tjänst…

johan
0

Denna sida gav rätt bra info:

http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=simple

Nu har jag ett litet program som kan hämta ut information från RIPE och lagra i mina besöksloggar.. :)

// Storebror

Mvh // Johan

Lise-Lotte
0

#5 det är väl inte lagligt att lagra och av vilken anledning hämtar du informationen?

johan
0

#6: Anledningen är att kunden vill kunna se vilka företag som besöks deras hemsida. Om man ser att många företag i ens tänkta målgrupp läser om mer om en viss produkt och mindre om andra produkter så kanske det styra hur man tänker kring sin marknadsföring och sitt sälj.

Det går ju inte att se vilken enskild individ det är som surfat. T ex när jag kollar upp mig själv så ser jag endast att jag kommer från Bredbandsbolaget och surfar jag från jobbet ser jag endast att jag kommer från Spider i Stockholm. Det kan också vara intressant att se vilket geografiskt område som ens besökare befinner sig, så man t ex kan anpassa annonsering efter det. Återigen så är det Internetleverantörens stad eller företagets stad man ser, inte individen.

Att lagra IP-adresser från besökare är knappast ologligt. Det lagras i princip alltid av webbservrar. Om jag hade kunnat få fram personuppgifter från IP-adressen och lagrat personuppgifterna hade detta nog varit en helt annan sak, men det får jag ju inte.

För en sajt som iFokus så måste man i princip lagra IP-adressen, då detta är det endast sättet vi har att ta reda på en fysisk person bakom ett inlägg, men för att få reda på vem det är krävs en polisanmälan samt att polis och bredbandsleverantör hjälper till.

För övrigt behöver jag inte lagra företagsuppgifterna heller. Jag kan lika gärna hämta dom i realtid, vilket är ungefär samma sak som att bläddra i telefonkatalogen väldigt väldigt snabbt.

Mvh // Johan

Lise-Lotte
0

Av någon anledning så kan jag inte posta ett inlägg här - testar nu igen

Lise-Lotte
0

Och nu gick det, konstigt.

Jag undrar med tanke på vad du skrev om ett program som hämtar info från Ripe. Och med anledning av vad de skriver på sin sida avseende copyright http://www.ripe.net/db/copyright.html

Dessutom så reagerar jag väl alltid när man sparar något om "andra" oavsett hur mycket/lite info man kan få. Men att man behöver kunna "accessa" IP nummer det förstår jag men informationen oavsett som marknadsföringsstrategi, abuse eller annat att det ska ske i realtid. Är inte det avsikten med dessa databaser som Ripe, Whois, Network tools etc?

mans
0

#9 Han gör ju uppslaget i realtid, när accessen sker från det IP-nummer han slår på. Sen att han lagrar informationen som databasen returnerar lokalt är ju inte konstigare än att de flesta webbservrar lagrar information om vilken domän som var kopplad till ett visst IP-nummer vid tillfället för accessen.

Lise-Lotte
0

Min fundering är fortsatt OM det är lagligt att spara ned information från Ripe och läser man deras copywright text (se länken ovan) ….

Och om nu de flesta webbservrarna lagrar information om domänen bakom IP numret vad är då avsikten med att pinga via ex Ripe? Är det inte bara IP numret som sparas på servrarna och övrig information kring IP numret är en manöver utöver? (eller hur jag ska uttrycka mig) Glad

johan
0

#11: Jag tror vi har pratat om två saker:

1. Ja, deras copyrighttext påpekar tydligt att man maskinellt inte får läsa ur data ur deras system.

2. Hurvida det är lagligt och moraliskt att läsa ut och lagra information om ägaren till IP-adressen, oavsett var man får den ifrån.

Information om ägare till IP-adressen kan man också köpa från t ex Eniro om jag inte minns fel. Om jag har gjort det så är det ju upp till mig att göra hur många uppslagning i registret som jag vill.

Jag ser inget omoraliskt i att använda sådan information som ett säljverktyg. Med tanke på vad ICA, Coop, VISA, MasterCard, Thomas Bodström lagrar om dig så är det ju som att jämföra att rita av någon med blyerstpenna på tunnelbanan och den videoövervakning som du konstant utsätts för var du än rör dig.

Mvh // Johan

Lise-Lotte
0

Synd - jag hade nog hoppats på ett annat svar.

Hur skulle det se ut om alla resonerade på samma sätt oavsett vad det gällde - alltså - det finns ju redan flera som gör det jag gör så varför bry sig.

Lise-Lotte
0

Och med anledning av ditt svar ovan Johan så förstår jag inte vad du egentligen sökte med tanke på din initiala fråga. Men det gick oavsett då alltså väldigt fort att "

Nu har jag ett litet program som kan hämta ut information från RIPE och lagra i mina besöksloggar.. :) " . Gör man vad som helst för en kunds räkning?

johan
0

#13: Det handlar inte om "andra gör ju (värre saker) så då kan jag göra det här lilla". Det handlar om att jag inte tycker att denna form av statistik är fel.

På samma sätt tycker jag inte att ICA och Coop gör fel som använder statistiken från kortköpen för att anpassa annonserbjudanden som kommer hem i brevlådan och vilka erbjudan de kör på olika butiker på olika orter. Självklart har jag mest glädje av erbjudande och reklam för produkter som jag är intresserad av än för blöjor och persilja (har inga barn, gillar inte persilja). I detta fall blir statistiken en service. Tänk om TV kunde anpassa sin reklam efter hushållet som tittar på den. Då skulle den ju vara värd att se!

Däremot vad Thomas Bodström håller på ser jag som helt sjukt och nästan värre än vad stasi höll på med. Att lagra all Internettrafik och e-post för alla individer, att få göra dolda husranskningar, bugga utan domstolsbeslut, utöka videoövervakning, vilja att alla individer ska lämna DNA-prov, dra slutsatser om vilka du pratar med i mobiltelefon eller vilka du rör dig i närheten av på gatan (också spår som din mobil lämnar från dig) är extremt konstigt och odemokratiskt.

Tyvärr har allt många lurats in i lugnet av att "jag har ju inget att dölja". Det är bara en tidsfråga innan någon blir mutat och ger ut informationen till fel personer, eller att extremhögern eller extremvänstern får allt för myckert makt i landet och plötsligt är alla som inte tycker man ska gasa ihjäl alla oliktänkande en samhällsfarlig terrorist.

Vad hände med "oskyldig till motsatsen är bevisad"?

Mvh // Johan

Lise-Lotte
0

Och slutligen vad det gäller omoral citat Ripe;

Any use of this material to target advertising or similar activities is explicitly forbidden and may be prosecuted.

Lise-Lotte
0

Oskyldig till motsatsen är bevisad - tja uppsåtet framgår väl klart vid #0, #5 och #7. Och allvarligt Johan det vet du oxå. Klart intressant att man finner denna typen av diskussioner på en "Datasajt" och av ansvarig.

Men förvånad nej, tyvärr. Och då är jag ingen moralkärring MEN det finns vissa saker som jag motsätter mig å det starkaste. Och då är jag inte heller tyst.

Sedan vad du rinner över till i #15 är jag nog inte ensam om att fundera över om jag nu skulle vara ensam om att reagera på denna tråden från början. Jag tror inte det, faktiskt.

johan
0

#16: Som sagt, frågan handlar egentligen inte om använder just RIPE eller om man köper informationen. Självklart kommer inte RIPE användas till något annat än vad deras copyright tillåter.

Men RIPE äger inte rätten till att använda information om ägare till en IP-adress. Dom äger rätten till sitt register för informationen.

#14: Nej, man gör inte vad som helst för en kunds räkning. Men som sagt - jag tycker inte denna form av statistik är omoralisk på något sätt.

Blind reklam är spam. Välriktad reklam har större chans att bli information.

Mvh // Johan

johan
0

Hur som helst Lise-lotte, det verkar som vi är helt överens om att vi inte vill ha något övervakningssamhälle och att vi knappast kommer rösta på Thomas Bodström.

Vi är nog mest lite oense om när digitala fotspår börjar bli integritetskränkande.

Mvh // Johan

Lise-Lotte
0

#19 jag blir alldeles mållös över dina slutsater har du över huvud taget läst vad jag skrivit? Verkar inte så.

"Självklart kommer inte RIPE användas till något annat än vad deras copyright tillåter." Har du "raderat" ditt program som hämtar och lagrar info från Ripe alltså?

Det finns helt klart ett par sajter på iFokus som man kan ifrågasätta ……

Och med detta avslutar jag vidare diskussioner.

johan
0

#20: Jag har aldrig använt mitt program mer än för att testa att det går. Vilken källa som används för att hämta uppgifterna spelar ingen större roll. I produktion kommer det givetvis bli en fri källa eller register man köpt rättigheterna till.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad jag missuppfattat i ditt resonemang. Jag trodde att det var "övervakningen" du inte gillade, men det kanske är just riktad reklam och effektivera säljverktyg du inte gillar?

Handlar det upp att inte bryta upphovsrättslagar så är vi ju helt överens. Jag erkänner att jag inte alls läst deras användningsavtal innan du påpekade vad det stod. Men det betyder ju inte att jag eller min kund har avsikt att bryta det.

Nåväl. Tråkigt att jag skrivit något som gjort dig så upprörd, i synnerhet som jag inte riktigt förstår vad det jag skrivit som är så hemskt att du har anledning att ifrågasätta sajter flera sajter på iFokus utifrån ett inlägg, av en författare, på en sajt.

Vissa saker tycker man olika om och vi kan nog lämna det vi det.

Mvh // Johan