Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
CarinaA
0

Intrång !!!hjälp !!

startade min andra dator, det kom då upp en sida som sa att jag hade virus,måste betala 1000kr så försvinner det ! hur kan jag få bort denna sida så att jag kan formatera om dator ?? trycker ctr+atl+delete men kan inte få upp aktivitetshanteraren, hur skall jag göra ;-((((( ????

masqu
0

vad är de för dator och kan du ta ett print scren på va de står

CarinaA
0

toshiba,har nu fått bort sidan o fått upp aktivitetshanteraren,skrivbordet är helt tomt förutom mitt underlägg, dock kan jag få a-hanteraren, vad kan jag gör med hjälp av den ??

masqu
0

om man va programet heter som skapar den sidan kan man stänga ner det och kanske hitta vart de ligger på hårddisken va har du för antivirus program?

CarinaA
0

mcafee

CarinaA
0

kan jag starta virusprogrammet med hjälp av aktivitetshanteraren ?

masqu
0

kommer du åt start menyn

CarinaA
0

nope, det enda jag kan göra är att öppna aktivitetshanteraren !!!!

masqu
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lägger upp en bild på hur du ska skriva och var knappan är

CarinaA
0

Skrattande, har du vägarna förbi Lund nån gång så bjuder jag på Fika ;-) !!

masqu
1

lite långt bor tyvär i boden

KlyX
0

OM du vill göra en ny windowsinstallation (man kan formatera hårddisk under installationsprocessen) så starta datorn med din windowsskiva i och välj att boota från skiva. Då behöver du inte besvära dig med att "låsa upp/virusrensa" ditt nuvarande operativsystem. Eftersom du har två datorer (fattade jag det som?) så kan du ordna drivrutiner från din andra dator senare.

Allt på hårddisken kommer då att skrivas över och således försvinner gammal data.

Kaj
0

Detta var ett virus som börajade komma i mitten av juni.

Jag har inte listat ut hur man får bort det men en enkel återställning till en restore punkt innan man fick viruset hjälper.

Först resna alla filer i internet temporary files.

Starta datorn i felsäkert läge genom att starta om datorn och tryck F8 innan du får upp någon bild. Tryck F8 upprepade gånger så kommer det snart upp en dialog om hur du vill starta Windows. Välj felsäkert läge utan nätverk.
(text och bild kan nu bli lite underlig typ stor text och dålig upplösning men det är som det skall vara för i säkert läge laddar windows endast vad som behövs för att minimalt köra windows - vilket även innebär att det finns små chanser att något virus hoppar igång)

Gå till startknappen och skriv systemåterställning och välj systemåterställning till en tidigare punkt.

Välj nu ett datum innan du fick detta felmeddelande. Om du inte ser en systemåterställningspunkt med sådant datum så väljer du avancerat (eller fler systemåterställningspunkter).
(en systemåterställning kan ta rätt lång tid - typ timme eller mer). Stäng inte av datorn under återställningsprocessen utan var tålmodig - om det tar typ 3-4 timmar kan du stänga av och starta i felsäkert läge igen och pröva en gång till).

Starta windows normalt - nu skall du förhoppningsvis inte ha något virus kvar.