Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1231 ggr
Carnosa
0

Går ej att logga in

Hej!

Min systers dator går ej att starta. Hon trycker på startknappen och datorn går igång men sedan är det helt svart. Vad gör man då? Den reagerar inte vad hon än trycker på.

/ Sara

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

ru4real
0
  • Står det ngt på skärmen när du slår på strömmen?
  • Låter det konstigt när datorn startar, annorlunda pip mot vanligt?
  • Sitter monitorsladden fast ordentligt?
  • Är det ström t skärmen?
  • Sitter grafikkortet i ordentligt?
  • Har personen gjort ngt sedans förra gången den startades, t ex flyttat på den eller så?
  • Vad är det för typ av dator? Laptop el stationär?
Zepp
0

Lyssna på pipen de är koder för felet!

Annars utan pip så är det skämen!

http://www.bioscentral.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
0

Om du har windows så pröva att starta i felsäkert läge.

Stäng av datorn och starta upp den igen.
Direkt vid uppstart tryck F8 upprepade gånger. Då skall du få upp en meny där du kan välja hur du vill starta din dator.
Pröva i så fall valet "Felsäkert läge utan nätverk"
Om datorn hoppar igång då kan du pröva att starta igen.
Om det årterigen inte går kan du göra om proceduren men välja valet att starta från senaste fungerande konfigurationen.

Lite beroende på dator och märke kan F8 ibland vara ersatt med F10, F12 eller till och med F2.
Du kan pröva med de olika varianterna ifall inte F8 fungerar.
Menyn med de olika bootvalen skall komma upp efter senast 10-20 sekunder. Så kommer den inte upp efter säg 20 sekunder så pröva en annan F tangent.
Och komihåg att trycka upprepade gånger på F tangenten direkt då du slår på datorn så att inte boot menyn hinner passera innan du hunnit trycka F tagenten.

Carnosa
0

Tack så jättemycket för svaren! Det var tack och lov ett väldigt enkelt fel, den var totalt urladdad. Så det löste sig bara den fick vara ifred ett tagSkrattande

ru4real
1

Det hade ju underlättat om du nämt vilken typ av dator det var!.. Förvånad

Carnosa
0

#5 Jag tänkte inte på det. Hon hann iaf åka hem innan jag fick några svar och jag kom inte ihåg vilken sorts dator det är. Bara att det är en bärbarGlad