Copyskyddade CD
Hallo…
Behöver hjälp att få ner de copyskyddade cd jag köper till MP3…
Är det ngn som vet hur jag skall göra ??
Det brukar finnas program som klarar att rippa även kopieringsskyddade skivor, men tyvärr har jag inget bra namn på lager.
Jag misstänker att någon annan kanske hjälpa till bättre med detta än jag kan.
Mvh // Johan
Jag har aldrig haft något problem med att rippa en CD om jag använder Apples iTunes, vilket ju finns även för Windows XP.

Richard, jag kör Nero och har aldrig haft några problem.
Skall kolla lite i morgon om det finns några gratis program som fixar detta.
Antar att du prövat med Windows Media Players funktion "Rip this CD" den brukar funka
Tycker själv du ska lämna in skivorna och kräva pengarna tillbaka. Det är ju sådär lagom roligt när man köper en skiva och sen inte kan få över den till mp3-spelaren t.ex.
Varför ska de alltid bestraffa dem som faktiskt betalar för sig?

Erik,
Det är faktiskt något jag funderat på och troligen kommer att göra !
Är ganska missnöjd med tanke på de höga priserna musikkartellerna tar ut !!

Ett sätt att köpa billiga mp3 låtar (och hela album) är via www.allofmp3.com där kostar låtarna ca 0,12 $ - alltså ca 1 krona per låt och lagligt är det också. Att köpa ett helt album och tanka hem kostar ca 15 kronor.
Richard, eftersom du oftast vill ha dem till din JoS så kan ju detta vara ett billigare alternativ än att gå och köpa hela albumet. Att bränna mp3 låtarna till en CD om du vill lyssna på dem i din stereo,är enkelt och inget kopieringsskydd finns.
Att tänka på är att sajten ligger i Ryssland om man nu tror att det är ett problem. Jag vet massor som varit med i flera år och inget har hänt med deras kreditkortsnummer. Men om man är orolig för det gör som jag. Öppna ett konto i en billig bank (skandiabanken eller så). Till den knyter ni ett kreditkort. Se till att ni bara har pengar på kontot för att täcka det ni vill handla på Internet för. Då kan de inte knycka pengar av er och skulle det börja falla ut transaktioner ni inte känner till är det bara att annulera kortet och få ett nytt av banken.

Tackar Kajan…
Det var verkligen billigt att handla ifrån den sajten.
Kanske skall testa. Problemet är att man har ju några skyddade hemma som jag vill plocka ner till josen…

Antinge lämnar du tillbaka dem som Erik säger eller så kan vi försöka fixa det. Pröva att sända en till mig så kan jag se om jag kan rippa den. Om det funkar kan vi ju ta de andra också. Antingen post-ledes eller när du kommer upp nästa gång

Appropå koppierings skydd så köpte jag här i veckan Galatic Civilsation II, deras inställning är att det är helt okej att göra "backup" skrivor och inga kopierings skydd finns inom synhål. Sen om man vill ha uppdateringar från deras hemsida eller spela på nätet måste man ange serie nyckeln som följer med, fortfarande inga krav på cd-skivorna.

Såg även i dagens nummer av Computer Sweden att det är lagligt att göra kopior för eget bruk. Man sa typ ett par kopior så man skall kunna ha en CD men samtidigt göra en kopia till en egen mp3 är lagligt.
Här borde Richard kunna ställa krav på den affär som han köpte skivan från att den inte skall ha ett kopieringsskydd eftersom det tydligen strider mot svensk lag. Han borde alltså få pengarna tillbaka alternativt få en beskrivning på ett bra program som kan göra en kopia.
Men det är ju egentligen inte skivbutikerna vi ska klaga på, eftersom dom inte gör annat än köpa skivor och sälja dom vidare. Det är skivbolagen som gör fel, men dom anser att dom gör rätt och jag tror knappast det finns någon chans att få några pengar av dom ;)

jag har alldrig haft nått problem med utbyte av skivor kontakta skivbolaget och tala vänligt och tydligt om att du vill att din dyr-köpta musik även vill vara i din mp3 spelare.
lycka till.
hälsningar.thomas

Jag använder Apple iTunes precis som #2 och jag har heller aldrig haft problem med kopieringsskyddade CD-skivor. Det fungerar som bara det!