Otroligt seg dator !
Har en ganska ny dator. 5,5 PK
Den har blivit otroligt seg
4 gb i ram
Gott om minne i hdd.
Vad kan jag göra.
Vill inte göra en fabriksåtersträllning då jag skulle bli av med ett program jag köpt.

Du anger inte vilket OS du har men om du har Windows så pröva att göra en återställning till en systempunkt precis innan den började bli trög (och då efter att du installerade ditt köp-program). detta kommer att återställa datorn till detta datum och inte göra en hel systemåterställning. Men alla ädnringar du gjort efter den återställningspunkt du väljer går förlorade så dessa behöver du då göra om.
Gå till startknappen och skriv "Återställning" välj sdan länken som heter återställ till en tidigare (återställnings)punkt.
Om du inte ser ett bra datum direkt så har du en knapp för "äldre återställningspunkter" som du kan välja.
men du bör även fråga dig om du gjort något speciellt på datorn då den började bli seg. Typ installerat något program, lagt till någon ny enhet, besökt någon misstänkt webbsida som ev. smittat dig med något virus. En återställning till ett datum innan detta vaccinerar dig eftersom dessa ändingar då försvinner.
Du kan även öppna aktivitetshanteraren och se ifall det är någon process som tar upp väldigt mycket CPU eller disk I/O
Gå till startknappen och skriv aktivitetshanteraren. Klicka på länken "Visa aktiva processer med aktivitetshanteraren"
Välj knappen "visa aktiviteter för alla användare"
Sortera först på CPU och se ifall det är något som tar upp väldigt mycket CPU tid.
Via Visa menyn kan du välja fler kolumner - välj att visa diskaktiviteter (I/O aktiviteterna) och se ifall någon där drar iväg.
Jag har Win 7
Det har varit på detta sätt i ett halvår .
Verkar som jag bara har en återställningspunkt…idag.
Hårddisken var full igår men jag har en extern hdd på 2 tb som jag brukar föra över filer till när den börjar bli full, men även med 100gb ledigt så finns här denna seghet.
Att öppna en mapp kan ta 30 sekunder.
Programmet jag köpte har jag haft i 2 år.
Finns inget som tar upp mycket cpu tid.

Är hårdisken full så blir dator seg som kola.. rensa den!
Och kör sen en defragmentering!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
mmm…jag ska flytta över 100gb så får vi se
Har för mig att det inte brukar bli så stor skillnad, men jag ska göra det senare idag….och köra en defragmentering.
Har gjort det några ggr det senaste året, men den höll bara på med det under någon timme eller 2. Betyder det att den inte gjort det fullständigt?
Ska köra en sådan också.
Bör jag ha andra program stängda när jag gör det ?
Många av filerna jag flyttar över är tv-program jag inte hunnit se….och ofta säger OS att filen är för stor för att flytta…typ 4 gb.
Har tänkt att fråga om detta då jag försökte flytta en fil på 12 gb från en dator till en annan med hjälp av en extern hdd….men det gick inte.
Det stod "Filen för stor för målfilsystemet" vill jag minnas.
Kan man komma förbi det på något vis ?

Vad är det som tar så mycket minne?
Kolla vilka processer som är igång ochh vilka som tar mest.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#4 att du inte kan flytta en fil som är större än 4Gig beror på att din måldisk är formaterad med FAT filsystemet i Windows. Där är maxstorleken för filer 4 GIG.
Du måste formatera din måldisk med NTFS filsystem då kommer du kunna spara filer som är större än 4 GIG.
Det finns många fördelar med NTFS mot "gamla FAT formatet" Bl.a prestanda, stööre filer än 4 Gig, säkrare och mycket mer.
Att ändra från FAT till NTFS direkt i Windows kommer att radera din information på diksen som skall konverteras.
Men det finns en massa bra partion magic program som klarar av detta utan att datat förloras.
Ett som är bra och gratis är EaseUS partion magic som klarar av en massa funktiioner mer än bara att formatera om din disk. Den kan även analysera din disk och se ifall det finns utrymme som ännu inte är allokerat. I så fall kan du Extenda disken och få loss det utrymmet.
Den klarar även av att dela upp din disk i flera olika diskar (partionera) ifall man vill. Tex kan du göra din C disk till två diskar. Och mcyket mer
Direktlänk till EaseUS hur du konverterar din FAT till NTFS hittar du här.
Rätä enkelt starta programmet högerklicka på din FAT disk och välj "Convert to NTFS"
När du sa att du enbart hade en åsterställningspunkt - gick du till knappen "flera/äldre återställningspunkter" då också?
Att du enbart hade en kan också bero på att din disk är så full. Återställningspunkter kräver utrymme från din hårddisk för att spara data till ett läge somoperativsystemet såg ut vid skapandet av återställningspunkten (utförs av OSet automatiskt då man gör ändringar i systemet).
Du har fel när du säger att informationen blir förstörd när man konverterar FAT32 till NTFS. Det går alldeles ypperligt att konvertera disken + ha materialet kvar. Givetvis finns det alltid en risk att förlora information vid konvertering.
convert enhetsbeteckning: /fs:ntfs

Är det en stationär eller laptop? Prova att uppdatera drivrutinerna. Avinstallera skit och kör en diskrensning.
Men om det är ett program du har köpt så bör du ju kunna ladda ner det igen om du har kvar koden eller om du är registrerad som köpare på produktens hemsida.

#7, rätt av dig - jag har aldrig behövt konvertera en disk eftersom jag alltid ser tiill att nyinköpta diskar blir NTFS innan jag börjar använda dem så att det fanns ett Windows program numer som fixar detta var en trevlig nyhet
Nu är det hundra år sen jag konverterade en disk till NTFS via detta sättet. Minns bara att det tog tiiiiiiid 
Den är stationär.
Har flyttat 150 gb och det är bättre nu.
Defragmenteringen gick till 62% innan den slutade.
Ska prova igen.
Programmet jag inte vill mista är AVS
Har för mig att man måste köpa ett nytt om man formaterar.
NTFS skippar jag tillsvidare.

Nej du skall inte behöva köpa en ny version om du ominstallerar ett program. Är det på samma dator som du först gör en avinstallation och sedan en nyinstallation (även efter att du formaterat om en disk till NTFS) så kommer det funka bra.
Rekomenderar ändå NTFS eftersom den ahr bättre prestanda, säkerhet och även tillitlitlighet.
Det gamla FAT/FAT32 filsystemet är från gamla MS Dos tiden och har många säkerhetsbrister i sig.