Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 6531 ggr
[Bara jag här]
0

Virusskydd

Hejsan!

Vilket är det bästa och mest prisvärda virusskyddet som även skyddar mot det såkallade polisviruset och som inte segar ner datorn så himmla mycket? I dag har jag Nod32 och det är helt värdelöst men jag ska byta. Viruset går bara rakt igenom det.

[Moa-]
0

Jag använder AVG free, Ad-Aware och Malwarebytes, dessa fungerar väl. Jag har sällan (aldrig) problem med virus eller spyware, scanningen plockar ofta bort något varningsobjekt, oftast cookies…

beem
0

Vad är polisvirus ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
1

Finns inget program som skyddar mot polisviruset, då det inte är något virus utan bara ett program som du själv tillåtit att instaleras på datorn.. fasten du antagligen inte visste att du tillät det!

Enda som hjälper är att alldrig surfa som admin!

http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/jan-mars/Ny-form-av-datorbedrageri/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

Aha det är det som är polisvirus.

[Bara jag här]
0

Ja som har tummen mitt i näven när det gäller datorer. Vad då admin?

Thildalulu
0

#5 Administratör

[VSK]
0

Du säger att NOD32 är helt värdelöst, men i #5 säger du att du har tummen mitt i ?

NOD32 är bland det absolut bästa virusskydd du kan ha, förutom sunt förnuft.

Zepp
0

NOD32 är bland de bästa.. inga andra omnämnda, det finns andra som är minst lika bra.

Och har man redan ett av de så finns ingen särskild anledning att byta till något annat.

beem
0

Bara jag här -  - Hur menar du att Nod32 är helt värdelöst ?

Har du haft problem med virus / trojan ?

[Bara jag här]
0

Jag tycker inte Nod32 är bra. Släpper in förmycket virus genom min e-post.

beem
0

#  10  Aha det är så. Jag visste inte ens att det finns program som  scannar även e-posten. Sköts inte det av mailleverantören ?

Undra hur det är med Microsoft Security - måste nog kolla det.

[cookies]
0

Jag kör avast - free, funkar bra för mig i alla fall :)

walter
0

Nu har du (Bara jag här) avslutat ditt konto, men du kanske läser.

Har du ställt in nod32 i inställninigar att det ska skydda ditt epost-program för jag utgår ifrån att du menar att det du tar hem till din dator till tex windows mail eller outlock. För den inställningen måste man göra.

Sen går nod32 igenom själva mailen. Däremot om du klickar på någon länk i mailet så kan du ju få in virus i alla fall.

Om det är så att du loggar in på någon webmailtjänst på nätet så vet jag inte riktigt hur det fungerar, men borde ju fungera som vilken sida som helst på nätet, men lika där att klickar du på en länk som är smittad så får du in.

När det gäller polisviruset så vet jag inte om det finns flera olika sätt att smittas och om det kanske finns flera olika som går under benämningen polisvirus.

Det som låser hela datorn är en trojan. Jag hjälpte en person få bort det här förut och den hade fått det bara genom att besöka en sida på nätet som fått in det i koderna på den sidan.

Det visade sig först bara genom att det kom upp en liten popup ruta med ett meddelande, kommer dock inte ihåg vad den sa, men typ att program IE svarar inte. Var inte något alarmerande med det. Enda som inte fungerade var att personen inte kunde logga in på banken för banken stoppade inloggningen.

Sen ett par dagar senare så dök polisbilden upp och datorn låste sig. Det går att få bort om man sen kan komma in i felsäkert läge så man kan komma åt program på nätet och scanna igenom datorn.

Här en länk från per hellqvist blog säkerhet och sånt.

Så ska jag gå på hur det visade sig för den jag hjälpte så har man tid på sig att få bort det innan det faktiskt låser datorn, men gäller att vara uppmärksam på om det börjar dyka upp felmeddelande.

Kommer inte ihåg vart jag läste sen att man bör avinstallera den java version man har och installera den på nytt för tydligen finns det något sorts säkerhetshål i någon version på java som gör att man lättare smittas med polistrojanen.

hej

bamse6311
1

Jag har använt Avast free i flera år och har aldrig haft några problem.

Detta har jag kompletterat med Malwarebytes Anti-Malware samt SuerAntiSpyware.

Själva antivirusskyddet i Avast free är det samma som antivirusskyddet Avast betalprogram.

Det som man inte får i gratisprogrammet är brandvägg samt antispyware.

Som brandvägg använder jag Windows senaste då den enligt tester skall vara lika bra som andra. Har iofs tänkt att kanske gå över till Comodo som jag haft tidigare och som också är gratis.

Hälsningar,

Bertil

Kaj
1

Som nämnts så finns inget bra skydd mot "polisviruset". Det installeras på din dator utan ditt medgivande via andra applikationer såsom Flash mfl.

Detta är mitt Tips då man får viruset.

1. Starta direkt om datorn i felsäker läge utan nätverkskoppling - Dvs tryck F8 uppreapde gånger direkt då du startar om datorn. Välj sedan felsäkert läge utan nätverks från boot menyn som kommer upp.
  2. Om du direkt får ett val att göra en systemåterställning till en annan systemåterställningspunkt väljer du det. Annars loggar du in på datorn och därifrån väljer du att från startknappen skriva "Systemåterställning"
  3. Välj en systemåtyerställningspunkt före då du fick polisviruset.
  4. Starta om datorn normalt (OBS! det kan ta tid med systemåterställninge så stäng inte av datorn utan låt den gå klart.
  5. Logga in och kör en FULL virusscanning med ditt antivirus program.
  6. Om du inte gjort det tidigare så ställ om alla dina windows konton till att bara ha nivå "Vanlig användare".
    Du skall enbart ha 1 administratörskonto och det skall du aldrig logga in på datorn och använda ifall du inte behöver. Ett vanligt användarkonto räcker gott och väl för de flesta.
bamse6311
0

@Kaj.

Tack för beskrivningen.

Har kopierat och lagt på ett textdukomunt som jag också skrivit ut ifall olyckan skulle vara framme.

Angående, det där med att ställa om alla sina windowskonton. Skulle det göra datorn säkrare på det sättet?

Jag var inne på kontrollpanelen och kollade på Användarkonton och jag använder så vitt jag förstått admin kontot hela tiden.

Har inte funderat på detta tidigare då det är bara jag som använder den här datorn.

Hälsningar,

Bertil

walter
0

#15 Det är inte på alla varianter av denna trojan som systemåterställning fungerar. Läser man i den blog jag länkade till så ser man att det finns personer som inte fått det att fungera och det gick inte heller vid den jag hjälpte.

Vi räknade ut på ett ungefär när hen borde fått det och jag tog till marginal utan att det fungerade. Gjorde ytterligare en där jag gick än längre tillbaka i tid utan att få bort det.

Så jag valde sen att vara uppkopplad när jag gick in i felsäkert läge och gick ut på nätet och laddade hem malwarebytes antimalware som hittade några dock inte något av de namn jag hittills sett. Sen scannade jag även med housecall trendmicro som också hittade skräp, men inte heller det hade något namn jag sett ska vara kopplat till "polisviruset" ändå var det "polisviruset" personen hade på sin dator. Ska inte säga om dennes antivirusprogram skulle hittat det för jag använde inte det programmet.

Vet sen inte om felsäkert läge ser lite olika ut på olika OS för först när jag när använde F8 så fick jag var det bara tre alternativ och då kom jag inte in i datorn. Kommer inte ihåg hur jag gjorde sen om jag bara klickade en extra gång med F8 vid rätt tillfälle, men fick sen upp en annan sida där det fanns flera alternativ så jag kunde ta mig in.

Jag hade sen allt externt (extern hårddisk och usb-minnen) inkopplat så det fick scanna igenom allt.

hej

walter
0

Ett tillägg har man fått in "polisviruset" i sin dator så se till att byta lösenord på alla ställen man är registrerad på nätet (när man fått bort det) för den kan även stjäla information från den egna datorn.

hej

Kaj
2

#16 - ja det gör datorn mycket säkrare om du växlar ner dina konton till Vanlig användare och inte kör som administratör.
Windows fungerar på det sättet att så fort en åtgärd skall göras som förändrar Windows på något sätt så krävs det att man är Administratör. Sådana ändringar är t ex att installera nya enheter, installera nya program, göra förändringar i registret, göra fsysteminställningar. Ja i princip allt som gör en ändring i ditt system och då även om ett virus försöker installera sig (vist det finns vägar som finurliga virusmakare listat ut som går förbi detta och det är därför det samtidigt är viktigt att hela tiden uppdatera via Windows update för Microsoft täpper till dessa vägar så fort de kan efter att de upptäckts).
Om du kär med ett konto som är administratör och får in något skit i datorn som vill göra ändringar typ installera program, göra register ändringar eler vad det nu är så körs dessa utan att du har en aning om det.
Om du i stället kör med ett Vanligt konto så kommer Windows att upptäcka att en ändring behöver göras men att ditt konto inte har den behörigheten. Då kommer det upp ett windows fönster där du ombeds att ange ditt administratörskontos lösenord.
Om du vet att det var du själv som drog i gång detta, t ex genom att installera ett program du köpt, installera en ny enhet som en skrivare etc så kan du fylla i ditt lösenord. Men om du vet att det inte var du som triggade detta så trycker du bara avbryt så kommer Windows att neka denna systemförändring.
För att detta skall fungera skall du även ha UAC påslaget (skriv UAC vid startknappen och se till att den är satt att varna. UAC är User Account Controll.
Jag vet många som slår av den för att de tycker det är irriterande när det kommer upp ett fönster där de ombeds att fylla i ett lösenord, men det är ju just detta som UACn är till för - att du skall bli uppmärksam på att något håller på att förändra ditt system.
Du kan även se vilka funktioner i Windows som kräver Administratörsrättigheter. Gå in på kontrollpanelen - Alla funktioner inom de olika rubrikerna som harsäkerhets skjölden bredvid sig kommer att trigga Windows att fråga efter ditt lösenord. Tex att ändra Kontotyp för ett konto mfl.

bamse6311
1

@Kaj.

Tack för den exellenta förklaringen.

Trots att jag har haft dator i många år så har jag inte satt mig in i sådana här saker. Man kan väl kalla mig "vanlig användare".

När jag skulle gradera upp Ram på min tidigare dator så var det den ena sonen som fick komma och hjälpa till med det.

Har egentligen inte heller lärt mig alla utryck som boot och annat som jag läser här på iFocus. En del grejor verkar som rena kinesiskan för mig när jag läser runt.

Nåväl, TACK för den utförliga förklaringen.

Hälsningar,

Bertil

MichaelE
0

Norton 360 är bland de bästa på marknaden smat att det optimerar datorn.

ru4real
0

Skulle tyvärr aldrig rekommendera Norton till ngn, av den enkla anledningen att det lusar ner datorn (gjorde tidigare iaf) med en massa extra program som ingen behövde och hade en massa annan hyss för sig.

Just nu kör jag comodo (av + brandvägg), men har även kört Emsisoft och Ms eget säkerhetsprogram. Alla funkar bra och gör det de skall, utan att sno extra systemresurser från datorn.

http://www.comodo.com/home/internet-security/security-software.php

http://www.emsisoft.com/en/software/internetsecurity/

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-essentials

MichaelE
0

#22 du behöver uppdatera dig Skrattande. Norton idag gör inte datorn slöare utan tvärtom, den blir snabbare. Sedan har ju Norton fått bra resultat i många tester jag har sett i tidningar. Blev även rekommenderad från en databutik att varje gång de få in en dator som har problem i mjukvaran så har de aldrig haft Norton installerat.

Sedan vad exakt dessa problem var kan jag inte säga, men Norton är snabba på att uppdatera mot nya virus.

ru4real
0

De är de flesta, min kollar minst en gång per dygn. Men, mycket möjligt att du har rätt, fast Norton kommer inte in i min dator igen. Man får aversion mot vissa saker pga tidigare "förbrytelser" :)

Men, jag kanske ångrar mig ngn dag, vi får se.

Zepp
0

Felet med Symantecs produkter är att de kräver kompetenta anvämdare då de kan ställas om lite hur som helst och oftast görs det!

Tvärt om så föredrar jag Norton då jag kan ställa det att fungera prexis som jag vill.. men iomed att jag får gratis F-Secur fråm Telia så finner jag ingen anledning att gå och köpa Norton.

På jobbet kör vi Symantec Enterprise, med central Management konsoll, där kan jag mickla med skyddet på de enskilda klientdatorerna utan att användarna märker något.. och när jag genererar raporter om hur de enskilda användarna surfar vanskligt så kan jag begränsa dem eller öka säkerheten på hastighetens bekostnad, osv.

bamse6311
0

Som jag tidigar berättat så kör jag Avast free och även Avast har många inställningsmöjligheter.

Testade även Avast betalprogram som "trial" under 30 dagar och kom gram till att just antivirusprogrammet är exakt detsamma.

När man kör Avast betalprogram får man dessutom brandvägg men med Avast free kör jag comode free brandvägg.

Känner mig väl skyddad med Avast antivirus samt Comode brandvägg och för spyware så kör jag både Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntSpyware.

Nåväl, nu är jag bara en vanlig enkel användare och inte på något sätt avancerad.

Har aldrig varit utsatt för något som inte Avast tagit bort men så är jag en försiktig general och försöker använda "sunt förnuft" vilket jag ocksp tror är viktigt.

(Hade btw Norton för några år sedan man när det var dags att betala ny årsavgift så installerade jag Avast och fann det lika bra.)

Hälsningar,

Bertil

Kaj
0

Windows brandväggen är tillräckligt bra from Win Vista SP2. Har man ett Win lika med det eller högre ser jag egentligen ingen anledning att ha någon annan mjukvaru-brandvägg.
Som standard är den påslagen med ett fullgott skydd. När man går in i Windows brandväggen så är det inte så där jättemycket man kan göra och det är just hela idén från Microsoft här. En vanlig användare skall inte behöva konfigurerra en massa som de kanske inte förstår sig på.
För den mer avancerade användaren finns naturligtvis alla möjligheter att anpassa sin Windows brandvägg med egna öppningar av portar, val av protokoll, programblockning, tidsinställning för regeler med mera.
Men det krävs att man går in på startknappen och skriver "brandvägg"
Välj därefter valet "Windows brandväggen med avancerade säkerhet" och högerklicka och välj "Kör som administratör" Detta behövs om du vill göra förändringar då detta kommer att påverka din windows installation.

Däremot kan en hårdvarubrandvägg vara ett bättre alternativ eftersom den inte belastar ditt operativsystem utan all kontroll görs i denna. De flesta routrar har idag en hårdvarubrandvägg i sig. Om man köpt en sämre router kan det vara så att den i sig slöar ner din trafik då den inte hinner med att bearbeta all trafik ordentligt. Då skulle jag hellre slå av brandväggsfunktionen där och i stället använda mig av Windows brandvägg. Fast idag har de allra flesta routrar över 500 kr en tillräckligt bra hårdvara för att klara av rätt hög trafik.

MichaelE
0

Har man en brandvägg i routern så ska man ändå ha en mjukvarubrandvägg igång på datorn också.

Kaj
0

Om man konfat båda lika så är det lite av hängslen och livrem. Det som routern ev. släpper igenom kommer då även den mjuka att släppa igenom.

men jag håller med dig. Det finns egentligen ingen anledning att stänga av den muka brandväggen - dessa brukar oftast vara enklare att konfigurera och hantera.
En hårdvarubaserad brandvägg brukar de flesta bara koppla in och köra utan att egentligen slå på specialanpassningar.

MichaelE
0

Faktiskt inte, mjukvarubrandväggen uppdateras oftare än hårdvarubrandväggar.

bamse6311
0

@ Kaj och MichaelE.

Då kan jag ju lika bra köra windows brandvägg.

Router har jag ingen och inte heller något behov av en sådan. Har comhem och kör vanligt modem genom det där uttaget vid antennutaget.

Hälsningar,

Bertil

Zepp
0

Som regel finns hårdvarubrandvägg i modemet oxå.. iallafall i mina!

Grejen är att mjukvaru och hårdvaru gör lite olika saker.. och man behöver båda.

Sen så.. egentligen behövs sällan någon av dessa.. bara man tänker på vad man gör.. men sådant vill ju de flesta slippa.. dvs att tänka.. för då får man först läsa på vad det är man skall tänka på!

Hur som helst.. köpta av känt märke är som regel mer kompetenta än gratisversioner och de köpta kostar inte särskildt mycket om året,, amnnars så finns ju dels Windovs inbyggda brandvägg samt gratis security Essentiall att hämta hem om man vet att man alldrig gör några besök på skämmiga sidor.. för det är där virusen frodas.

Sen så kan man konfigurera DNS- server till Symatecs.. så filtreras även ens DNSanrop så att inga skumma sidor besöks.

https://dns.norton.com/dnsweb/homePage.do

Lämpligen lägger man i det i router/modem!

MichaelE
0

Brandvägg är något du måste ha, så man har ett behov av helst båda typerna. Brandväggen förhindrar att hackers tar över ens dator. " Men de kan väl inte hitta lilla mig?" Jodå, de har automatiska program som söker efter oskyddade nätverk/datorer och sedan kan de göra vad de vill med den datorn.

bamse6311
0

Vet faktiskt inte om jag har en sådan där hårdvarubrandvägg i modemet men det kanske jag kan se om jag koggar in på "min sida" på comhem.

Det är alltså ettvanligt modem från comhem där jag både har internet samt telefon.

Hälsningar,

Bertil

Zepp
0

Eller så loggar du in på modemets IP-adress, brukar stå under dem på någon etkett!

bamse6311
0

@ Zepp.

Aha, skall kolla det och tror aldrig att jag tittat under det där modemet.
Kände överhuvudtaget inte till det där med hårvarubrandvägg tidigare.

Hälsningar,

Bertil

[PeterWem]
1

Skulle rekommendera en sandlåda istället att surfa genom.

Kaj
0

#30 - fast det är inte så ofta en brandvägg uppdateras. Det är mest Antiviruset som uppdateras och då man har en mjuk brandvägg ingår oftast A/V också.
Brandväggen är i en massa regler som talar om vilken trafik som skall släppas igenom (U och in).
Men visst det finns regler som är konfade i förväg vid installation och de kan ju ändras även om det inte sker så där väldigt ofta faktiskt.

Ja du borde definitivt klara dig med Windows Brandväggen.
Om du har en brandvägg i ditt modem/router från ComHem kan du kolla genom att navigera till ditt modem/router. Detta gör du oftast genom att ange en intern ip-adress såsom 192.168.0.1 eller liknande (adressen skall du ha fått med modemet/routern). Det kan även funka med http://www.routerlogin.com i bland.
Har du inte fått detta så så kolla med ComHem support vad adressen är.

Om du anger vilket märke och modell du har på ditt modem/router kan vi kanske se vilken adress det är på deras ehmsida.
Dlink brukar ha sin adress, Netgear sin adress osv.

När man väl navigerat till sin router/modem så får man upp en meny med en massa inställningar - typ hur den skall kryptera förbindelser WPA WEP …
Men även andra inställningar typ vilka portar som är öppna och vilken trafik som tillåts på dessa (http, ftp, smtp …)
Ser du dessa - ja då har din router/modem en brandvägg och bör då vara påslagen

Men som agt Win brandväggen duger gott och väl för de allra flesta.

bamse6311
0

Det står ju en jäkla massa på den där klisterlappen på modemet.

Ip adress vet jag inte.

Kan det vara den som heter  VRF 12/04/05?

Sedan så finns det modell EPX 2203 samt något som heter Scifentic Atlanta.
Det finns även ett Pin nummer samt Modem nummerr och underst så står det

USB MAC samt EMTA MAC och CMI MAC.

Jag har ju aldrig ägt någon Mac och det här är en vanlig enkel PC.

Det där med IP adress står det inget om såvida det inte är det där med Pin eller Modem nr.

Är alltså ett vanligt enkelt modem från Comhem som jag nu haft i snart sju år.

Så lite kan jag alltså och fattar ingetting!

Bästa hälsningar,

Bertil

bamse6311
0

Just me again.

Nåväl, jag har varit ute på internet i sju (7) år hittills utan att det har hänt något.

Har dessutom blivit försiktigare och försiktigare med åren så varför skulle det nu hända något efter sju (7) år när det aldrig har hänt förrut?

Jag har ju ett bra antivirus och en bra brandvägg kompletterat med både Malware Anti-Malware samt SuperAntiSpyware.

Skulle det sedan ändå mot förmodan hända något så är det ju bara att omformatera skiten.

Alla mina bilder och dokument har jag ju ändå sparat både på USB samt på skydrive.

Hälsningar igen,

Bertil

Kaj
0

MAC i detta fall betyder inte MAC från Apple utan det är en nätverksidentitet alla enheter har hårt i sig. Det står för Media Access Control

IP adressen står normalt inte på modemet. En IP adress får du av din internetleverantör automatiskt då du kopplar upp dig mot nätet. Den IP adress jag talar om här är en fingerad intern IP adress som modemet känner igen och hanterar alla dina interna datorer, telefon etc så att du enbart behöver ha en extern adress mot internet men kan ha upp till teoretiskt 255 stycken interna.
Som standard har nästan alla modem/router tillverkare förkonfigurerat en intern ip adress som är den man skall gå till för att komma till inställningar av modemet (se nedan)

Ditt modem verkar varas ett Cisco modem EXP2203 och har rätt många år på nacken. Ifall den har en brandvägg är jag lite osäker på men du kan pröva att gå till ditt internet och starta en webbläsare och skriv http://192.168.100.1/_aslvl.asp i adressfältet. Detta borde ta dig till modemets inställningar. Om den har en brandvägg så hittar du den där.

bamse6311
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

@ Kaj.

Har följt din länk men vad jag sedan skall göra är nog inget som jag förstår mig på.

Vänliga hälsningar,

Bertil

Zepp
0

Ja du skriver in ditt lösenord så klart.. och det bruakar oxå stå på en etikett på modemet, vanligt är "Password"!

Som är det som är förkonfigurerat tills du bytt till ett eget, annars så kan ju vem som helst komma in på ditt modem och ställa det hur de vill.

Det där är ju sådant man gör i början.. men de flesta läser alldrig instruktionerna!

En vanlig åtgärd med nytt modem med trådlös anslutningar är att låsa anslutningsmöjligheterna för andra än de egna MACadresserna!

För det har du väl redan gjort?

bamse6311
1

Har ju som jag berättat tidigare överhuvudtaget inte vetat att det finns något som heter hårdvarubrandvägg.

Dessutom så står det inget som heter Password på den där etiketten.

Inte heller så är det ett trådlöst modem som jag också förklarat tidigare utan ett fast modem från comhem kopplat i det där extra bredbandsuttaget vid antennenuttaget.

Det här får helt enkelt comhem hjälpa mig med, betalar trots allt varje månad och har så gjort i sju år för mitt bredband.

Bertil

Zepp
0

Mnja,, nu menar jag inte trådlöst internet utan trådlöst Intranet!

bamse6311
0

Well, visserligen så har jag fuskat med datorer sedan ABC 800 men faktiskt aldrig satt mig in i vad allt heter eller hur det funkar.

Har inte helt enkelt haft det intresset och vill helst bara trycka på "powerknappen" så skall dator köra igån.

Sådana saker som att byta/gradera upp Ram och annan hådvara har alltid mina söner hjälpt mig med.

Vet alltså knappt vad ett trådlöst intranät är men misstänker att det är detsamma som jag kallar LAN är, men kan som sagt inte sådant.

Har som sagt aldrig heller hört talas om hårdvarubrandvägg förrän jag läste om det här på iFokus.

Förr när jag körde äldre datorer och kanske ibland behövde omformatera så var det sönerna även då som hjälpte till med sådant.

Kommer ihåg när jag hade win 95 och behövde omformatera det så skulle man först ha startdiskett och sedan en CD skiva med operativet på som man skulle in i C: och skriva något kommando men som sagt så skötte mina söner sådant.

Har en jäkla massa programvaror men sådanta har jag inga problem att ladda ner och installera.

Installerar bara mjukvaror direkt från mjukvaruleverantör som gimp advanced system care, revo unistaller mbam osv.

Kryssar alltid ur allt förrutom att lägga som genväg på skrivbordet så att jag slipper få andra andra program och annan starsida och annan skit som ofta redan är ikryssat från början.

Har kört mitt intranet eller som jag kallar det LAN via comhem i sju år utan att få datorn kapad eller annat skräp.

Är en försiktig general och använder sunt förnuft när jag surfar runt på olika sidor och det skall gudarna veta att jag verkligen gör (surfar runt som tuasan alltså).

Går inte in på pornografiska sidor och trycker aldrig någonsin på en knapp där det står att jag vunnit si eller så många miljoner kroner eller dollar utan att överhuvudtaget deltagit i något lotteri *skrattar*.

Ät ute på många sociala medier som naturligvis facebook där jag är inloggad flera timmar per dag, har min blogg samt skriver då och då något på twitter men det blir mest från "luren" där jag även kör instagram och liknande.

Well Zepp, alltså kan jag nästan nada om alla beteckningar och fackord.

Det var bara några veckor sedan som jag lärde mig vad boota var för något. Brukade helt enkelt kalla det att starta datorn.

Nåväl, nu tillhör jag den generationen att engelska inte är min starka sida och undviker alla handledninagr (tutorials) på det språket då jag som sagt inte varken kan läsa eller skriva det spåket.

Well, det blev ett långt inlägg det här men där som jag just förklarat ligger mina ringa kunskaper.

Just på grund av dessa ringa kunskaper och mitt obefintliga engelska ordförråd så blir det comhem såm kommer att få guia mig angående den där hårdvarubrandväggen.

Hälsningar,
Bertil

Zepp
0

Jag får alltid instruktinsböcker på svenska till mina modem!

Sen så kan default-lösenordet vara tomt oxå.. dvs ingetting.

Zepp
0

Att boota betyder att man kör Bootstraploadern, dvs ett program på ett chips på moderkortet som aktiverar Bios, där inställningarna för din hårvara finns.

LAN är Local Area Network, och WLAN är Wirles Local Area Ntwork, De hanteras av din DHCP-sever, som ofast i ett företagsnätverk finns på en fysisk server, men hemma så emuleras det av modem/router.. dvs en tjänst som håller redan på de olika IPadreesser som används inom LANet.

Man kan köra utan DHCP oxå, då hanteras det av Internetleverantörs server.. eller lokal router i din fastighet.

bamse6311
0

Well, hade kvar kartongen som modemet kom i för sju år sedan men ingen instruktionsbok.

Nåväl, antingen så får de skicka mig en sådan eller ett nytt modem där det ingår instruktionsbok.

Har ingen bindningstid så de vill säkert ha kavr mig som kund.
Vill de inte skicka ett nytt modem så går jag helt enkelt över till tele2 bredband istället eftersom jag även har en sådan anslutning i lägenheten.

Inga större problem för min del och har klarat mig i sju år än så länge men blev intresserad när jag läste det där om hårdvarubrandvägg och ville veta vad det var/är för något.

Hälsningar,
Bertil

Kaj
1

Du behöver nog inte bekymra dig om att ställa in något i din fårdvarubrandvägg eftersom du verkar vara försiktig på de siter du besöker.

Men det kan ju vara bra för framtiden att veta att alla modem/routrar i regel har brandvägg och att det är en liknande adress typ den jag skrev som gör att man kommer åt alla inställningar. Vanligt är att de har användarid och lösenord typ admin admin eller något

bamse6311
0

@Kaj.

Thanks och som sagt var så har jag hittills klarat mig i sju år på internet utan att råka ut för något.

Har en kompis så har en laptop. Personligen så föredrar jag stationär dator, inte minst för den större skärmen och för allt man gör.

Nåväl, han den där kompisen som inte haft dator samt internet mer än i tre år hade fått någon form av virus som tydligen var väldigt illa då han tydligen hade stora problem.

Nu kan han hur konstigt det än kan låta ännu mindre än mig om datorer än mig. Well, han har den mest som surfdator.

Hur som helst så skickade han ett mess men då hade han redan lämnat in den hos någon sådan där datorfixare han hittat i telefonkatalogen.

Jag sade åt honom att jag kunde ha kikat på den innan han lämnade in den för reperation.

Jag har ju din beskrivning om hur man kanske skall kunna få bort det där polisviruset. Jag har ju för säkerhets skull även skrivit ut det på min skrivare. Det kan ju vara väldigt dumt att enbart ha det som ett dokument på hårddisken och man inte kan komma åt sina dokument när man fått ett virus *skrattar*.

Nåväl, han hade alltså redan lämnat in den för reperation. Dagen efter så hade han rint till den där killen som reparerar och fått reda på att den där killen hade omformaterat dator.

Det där kostade min kompis 1 600 Kr men som jag sade åt honom att det där hade jag kunnat göra helt gratis åt honom. Han hade Vista som operativ och då är det ju bara att mata in skivan och sedan när man får frågan skriva in sitt licensnummer och så sköter resten sig själv.

Så funkade det i varje fall på mitt XP när jag en gång i tiden behövde omformatera. Nåväl, det där var faktiskt inget som jag just då själv vågade mig på att göra men en god vän kom och hjälpe mig med det. Jag såg ju dock hur enkelt det var och vad jag minns så kom det inte ens någon fråga om licensnyckel utan det skötte sig själv.

Hur som helst så kostade den där omformateringen för min kompis 1 600 SEK men å andra sidan så när han kom hem med datorn från den reperatören så hade han fått W7 installerat istället för sitt gamla Vista som han hade tidigare.

Personligen så fattar jag inte hur det där funkar för som jag förstått så har han inte fått någon licensnyckel till W7 men det spelar ju mindre roll.

Hur hade han nu fått det där viruset? Jo, det visste han själv.
Han hade varit ute på några pornografiska sidor när det hände.

I sådana fall och som jag sade åt honom så får man jävlar skylla sig själv om man är så jävla dum.

Angående mitt modem så skall jag ändå ringa comhem och fråga om en svensk bruksanvisning. Nu tror jag inte att dom har en sådan till ett så här gammalt modem men då får dom ju helt enkelt skicka ett nytt modernt modem med svensk bruksanvisning.

Min största son har också comhem och han fick för ett par år sedan ett nytt modem men det berodde på att hans gamla modem hade gått sönder. Jag ringde då och ville också ha ett nytt modem men så länge som man har ett äldre som fungerar så byter dom inte ut det.

Nu kan jag som sagt var "hota" med att gå över Tele2 eftersom vi även har deras bredband tillgängligt här i fastigheten och om inte annat så vill säkert dom (Tele2) ha en ny kund om inte annat *skrattar*.

Har som sagt var inte heller någon bindninstid på comhem så jag är inte låst på något sätt som helst.

Oj, nu blev det väldigt låååångt som det ofta blir när jag skriver, haha.

Hälsningar,

Bertil

bamse6311
1

@48 Zepp.

I ditt inlägg/svar ovanför svaret från Kaj så blev det återigen sådana ord som för mig är rena kinesiskan.

Bootstraploadern, chips på moderkortet som aktiverar Bios, DHCP-sever. Jag vet varken vad en Bootstraploader, Bios eller DHCP överhuvudtaget är för något plus en jäkla massa andra sådana här fackuttryck som jag inte heller begriper.

Kinesiska kan jag faktisk inte heller och som jag skrivit tidigare så tillhör jag den åldersgruppen där jag varken kan läsa eller skriva ens engelska.

Däremot så är jag en jävligt duktig amatörmagiker. Om jag nu gjorde ett trick för dig där du själv fritt får välja ett kort ur en kortlek och jag sedan på ett eller annat sätt plockar fram det eller om jag gör det till ett mentalt trick så skulle du säkert bli väldigt förundrad.

Om jag då skulle delge dig hur hela tricket gick till så skulle jag "inte" säga att först så måste du "ju naturligvis självklart forcera" koret på åskådaren. Även om du kanske inte har hört talas om att forcera ett kort så kan du kanske räkna ut vad jag menar, men hur fan gör man när man skall forcera ett spelkort på en åskådare???

Ja, för mig som kan många olika tekniker att göra det så är det den naturligaste sak i hela världen men för dom som inte är insatt i magi/trolleri är det troligtvis rena kinesiskan och inget som de har lärt sig.

Detsamma är det för mig med datorer. Ord som Boota, Bios, Bootstraploader eller DHCP. Jag fattar inte ett jäkla dugg av de orden.

Jag skulle säkert kunna lära dig en väldig massa om trolleri/magi men då måste jag först förklara vad de "fackuttryck" som jag använder BETYDER.

Detsamma är det alltså för mig och datorer.

Innan jag skall kunna förstå vad ord som Bootstraploader, Bios, DHCP osv så måste jag JU naturligvis få en förklaring vad de olika orden betyder och är för något.

Du skrev så här till mig och jag klistar in ditt svar: "Ja du skriver in ditt lösenord så klart..".

Vadå klart undrar jag?

Det är ungefär som att jag skulle säga/skriva att först så måste du forcera kortet på åskådaren så klart..

För mig som kan det så är det ju helt solklart att man måste göra så men för de som inte är insatta i magi/troller så är det säkert "inte så klart".

Nåväl, sådan novis är jag på datorer. Jag vill gärna lära mig mer men med en massa fackuttryck som jag ändå inte begriper så kommer jag ju inte längre innan någon förklarar för mig vad de där fackuttrycken egentligen betyder.

Hälsningar,
Bertil