Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3628 ggr
Tintin82
2012-10-15 08:07
0

Startsida

igår fick jag hem en startsida som heter Babylon men jag gillar den inte tar så lång tid att söka innan hade jag Google och undrar hur jag tar tillbaka den eller någon annan bra startsida?? När jag söker på google så står det fel sida vid sidhämtning

Kaj
2012-10-15 10:48
0

Du anger inte vilket operativsystem du har eller vilken webbläsare.

Normalt skall du kunna gå in i webbläsarens inställningar och där välja en valfri startsida.
Men jag tor att du fått Babylon då du besökt en sida och sedan klikca ja på en fråga. Dp har den installerat sig som ett tillägg till din webbläsare och deärför kräver det lite extra jobb att få bort den.
Du skall först avaktivera tilläggen, sedan göra en uninstall och sedan ändra startsida till valfri t ex google.se

Har du Windows kan du också ta den enkla vägen att göra en systemåterställning till en tid innan du fick babylon som startsida.
Gå till startknappen och skriv systemåterställning.
Välj sedan ett datum då du vet att du hade google som din startsida
Låt datorn sköta återställningen och stäng INTE av under tiden (kan ta upp mot en timme)

Ändra därefter ditt konto till att inte vara ett administratörskonto.

Svara aldrig ja på ågra frågor som kommer upp om du inte vet exkat vad den frågan kommer att göra med din dator för det är ofatast där man får in virus, spam och annaT STRUL

papa-bear
2012-10-15 16:49
0

babylon, är inte det en av de där som sponsrar freewares? i så fall har du fått det när du installerat ett freeware, alltså ett gratisprogram. det tror jag du kan ta bort i kontrollpanelen-lägg till/ta bort program.

bamse6311
2012-10-16 00:11
0

Tintin82.

Mitt svar förutsätter att du har Windows som operativ

När du skall avinstallera en programvara så kan jag rekommendera "Revo unistaller" som är betydligt bättre än den avinstallerare som finn i Windows.

Windows avinstallerare lämnar kvar en massa skräp men Revo tar bort allt som lagt sig lite överallt på hårddisken.

Här kommer länk till Revo unistaller och välj då den som är freeware.

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Revo har dessutom en hel del andra funktioner som till exempel en funktion där du ser vilka programvaror som autostaratar med Windows och där är det bara att "kryssa ur" de program man inte vill skall autostarta.

Om du vill ha kvar programmet men ha msn som startsida så är det bara att gå in på www.msn.se och när den sidan kommer upp så finns där en knapp att trycka på om man vill ha den som startsida.

Näväl Tintin82, lycka till.

Hälsningar,
Bertil

bamse6311
2012-10-16 03:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just me again Titin82.

Kollade precis just nu www.google.se och det ser ju lika enkelt att få den som startsida som det är med msn som jag nämnde tidigare.

Se skärmklipp.

Hälsningar,
Bertil

Kaj
2012-10-16 09:41
0

Ifall man fått detta som ett virus eller spyware så brukar det vara svårt om inte omöjligt att ändra startsidan som Bertil säger för otyget slår genast tillbaka sin egen sida som startsida igen.

papa-bear
2012-10-16 17:44
0

jag googlade babylon sökmotor, och det verkar som att det dök upp när firefox 8 kom. att firefox är boven i dramat.