Tillfälligt bredband utan kabel
Jag kommer under ca två månaders tid behöva internet (ehum, bredband, är man beroende så är man) till ställe i skogen där alltså inga bredbandskablar finns 
Eftersom jag aldrig behövt tänka på det förrut som stockholmare så är jag inte ens helt medveten om vad för alternativ som finns…
Och vad det är för för och nackdelar med olika sorter? Hur är täckningen? Hur ligger de till prismässigt?
Mobilt bredband? Kolla med telia Deras kostar 89 kr mån ring 90200
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vill inte surfa via mobilen… Förstod det iallafall som så via telias hemsida, att det är det det handlar om?
Kan skriva till även att det antagligen inte finns en fast väggtelefon…
När du beställer mobilt bredband, får du oftast med dig ett kort som du kopplar in i datorn. I det kortet, sätter du också ett kontant-kort som du fyller på för det du ska surfa för. Oftast kostar det 5:- / Mb. Bredbandsbolaget har ett erbjudande som låter dig surfa gratis hur mycket du vill över hela sommaren, med en lite lägre fast månadskostand, med mobilt bredband. Tror även det bara är 1 månads uppsägningstid på det också. Du kan titta efter på Bredbandsbolagets hemsida. :-)
Problemet är dock att det körs via 3G nätet som inte alltid finns ute på landet. Du kan ringa bredbandsbolaget och höra hur stark deras teckning är just där du ska bo. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Tre har en utmärkt tjänst för mobilt bredband. Om man väger in teckning, pris, bindingstid så är dom oslagbart bäst just nu.
Mvh // Johan
Det ska i värsta fall gå att kunna annsluta sitt mobila bredband mot en satellit villket de flesta operatörer tar 75:- / min. för. Otroligt dyrt. :-)
Edit:
Annars kan man köpa sig en riktantenn eller magnetfotsantenn för att förbättre signalen mot tornet om det inte ligger alltför långt borta. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Tackar så mkt för alla svar :)
Låter som att det vanligaste och lättaste alltså är att få mobilt bredband med 3g-nät…
Har iallafall lyckats komma fram till att det postområdet ska ha ok 3g-nät :)
Jim J, haha, riktantenn! Vilka moderna tlefoner har möjlighet att koppla in det? har själv jätteproblem med Telenor Se, var dum nog att teckna ett 24 månadersavtal med dem förra året. Noll täckning där jag bor. De har samma master som 3. Så här sitter jag, med en toppentelefon som jag betalar 199 kr/mån som jag får ringa upp, men inte kan använda hemmavid…..Fick erbjudande av dem att precis som du sa, skaffa en riktantenn, men såna finns ju inte till den telefon jag har och inte till några nya alls. Så om någon httar lösning på det problemet åt mig, så vore jag oerhört tacksam…..Ok, förlåt att jag svirade ut med tråden, men just det där med utlovad täckning, det skall du ta med en nypa salt…..
Men jag pratar ju inte om att koppla in antenn i telefonen. Du erhåller ju antingen ett modem, eller ett kort du kopplar in i datorn när du beställer mobilt bredband från 3G eller Bredbandsbolaget. Det är i dem du kopplar in en riktantenn för att få bättre mottagning. Det går att köpa dessa antenner som är specielt gjorda för dessa modem eller kort. De finns bland annat på dustin.se. :-)
Riktantenner finns att köpa till mobiltelefoner, även nya. Det finns även adapters man kopplar in i telefonen så du kan annsluta en rad olika former och märken av antenner. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jim, var då? Här funkar ingenting!!!! Inte ens telia!
På Kjell & Company kan du hitta riktannten för mobiltelefoner. Det finns mängder med andra butiker som också säljer. Du behöver även köpa en adapter till din telefon för att koppla in antennen. Jag tror de har sådana på samma sida. Annars kan du göra en enkel sökning på google efter andra butiker som säljer dem. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Ok, jag försökte på Clas Olsson på rekommendation av Telenor Se de visste ingenting om sånt…
Tyvärr, det fordras FME kontakt och det finns som sagt inte på de två telefoner jag har. (Nokia 6280 och SamsungSGH-ZV40)
men det ar ju darfor som du maste ha en adapter. adaptern ser:vanligtvis ut som en liten dosa med massa hal i och en sladd med kontakt pa som du satter in dar den nuvarande antennen sitter. :-)
vanliga halsningar
- jim johansson
Jim, inga antenner på de telfonerna… Kollat med både Nokia och samsung, går inte
men gunilla. du kan kopa nastan villken riktantenn som helst nar du har adaptern. varken adaptern eller antennen ar tillverkad av mobil-foretagen. :-)
vanliga halsningar
- jim johansson
Jo, men var skall jag sätt adapterna? Finns inga uttag för antenn på dessa telefoner, enbart för laddning och för hörlurar. På sambons stenålderstelefon finns uttag bak för extern antenn. Men den är väl ca 7-8 år gammal

Skruva ut antennen på mobiltelefonen och tryck i sladden från adaptern där i. Eller om du har ett antenn-stycke som adapter ska du bara montera ihop den och trycka i den där den förra antennen satt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jim och Elisabeth, Det finns nästan inte några telefoner som har externa antenner längre så det ni beskriver är inte möjligt idag. För sex, sju år sedan skulle det gå utmärkt eftersom många hade externa antenner då.
Tom
Tom, du tar orden ut ur munnen på mig. Inken finken antennutgång på dessa, inte!